Hvor sidder de forband.... gløderør og hvor stopper den igen

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Kennet
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17 okt 2015, 18:10

Hvor sidder de forband.... gløderør og hvor stopper den igen

#1 Indlæg af Kennet »

Halløj klogere-end-mig-hoveder herinde...

Jeg har købt en komatsu micrograver, som lige skal renoveres lidt, da den er i lidt dårlig stand og har stået længe...

Jeg har nu fået ny indsprøjtningsdyse, lavet højtrykspumpen, skiftet olie, skiftet filtre, skiftet gammel diesel ud, gennemgået ledningssnettet, skiftet batteriet, renoveret starten, skiftet starterrelæet osv...

Jeg er nu nået hertil;
Motoren kan nu starte med tændingsnøglen, men kun med dieselstart.
Jeg kan for det første ikke se at der på tændingsmodulet er nogen ledninger tilsluttet til den funktion som normalt er til forvarmen.
Der er heller ikke nogen ledninger til overs i ledningssnettet fra tændingen.
Jeg kan ikke finde hvor gløderøret skulle sidde.

Der går fire ledninger fra tændingen ned til et multistik ved motoren. Derfra går en ledning direkte til starterrelæet og de tre øvrige går ind i en dims (!) på motoren. Dimsen er en aluminiumklods som ikke kan skilles ad, med køleribber over det hele. Den er meget flad, bortset fra kølerillerne.
Fra den dims, går der to ledninger, med ens farvekoder ind i motoren. De går ind der hvor akslen fra starterrelæet går ind og sidder med drejekransen i motoren.

Når den er startet, står den bare og spinder som missekatten. Men den kan ikke slukkes igen, når nøglen drejes tilbage til off.
Den kan pt. Kun stoppes ved at dreje gasregulatoren så langt ned, så den ikke har forbindelse til den mekaniske brændstofregulator som er en del af højtrykspumpen....
Den mekaniske brændstofregulator har en fjeder siddende som skubbes tilbage når der ikke er pres på den og derved kan brændstofmængden reguleres.

Mine spørgsmål er:
Gløderør, hvor? Kan de sidde skjult og hvorfor er der ikke ledninger i det komplette ledningsnet til det? Får det strøm når maskinen står på on?

Hvad er den dims på motoren?

Hvordan stopper den igen? Havde nok forventet at se en elektromagnetisk spole til at afbryde for dieselen?

Håber på noget hjælp

Mvh. Kennet

PS... Billeder kan sagtens sendes, bare I skriver hvad der skal tages af....
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

Re: Hvor sidder de forband.... gløderør og hvor stopper den

#2 Indlæg af Lars PH »

Du kan lige skrive motor koden det ville måske kunne hjælpe
Kennet
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17 okt 2015, 18:10

Re: Hvor sidder de forband.... gløderør og hvor stopper den

#3 Indlæg af Kennet »

Hej Lars....

Jeg har desværre ikke nogen oplysninger på hverken motor-type, -mærke eller model....
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

Re: Hvor sidder de forband.... gløderør og hvor stopper den

#4 Indlæg af Lars PH »

Prøv bare at ligge nogle billeder op kan være nogen kender den
Besvar