Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 22:51

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 27 aug 2015, 14:17 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 mar 2015, 20:54
Indlæg: 218
Geografisk sted: Frederikshavn
Hej PF

Jeg er igang med at lave en 244 turbo. Og den bliver forsynet med en B230FK der forhåbenligt bliver lidt mere arbejdsvillig end standard. Har i hvertfald en VEMS på vej.

Motoren er en 94'er og det betyder også den har "den gode" udstødningsmanifold. Men de har en svaghed med at knække (støbejern) Og det var også tilfældet med min, den havde en del revner midt lige dér hvor rørene samles inden de kommer ind i turboen. Jeg fik manifolden portet og svejst af en bekendt smed der havde lidt erfaring med at svejse støbe jern. (Forvarmning, langsom afkøling og banken for at fjerne stress)

Spørgsmålet er så ... Nu bliver den manifold jo endnu varmere i fremtiden, og det har den det jo nok ikke godt med, så wrap er også en meget dårlig idé.

Burde jeg lave en form for aflastning af manifolden? Altså for at aflaste manifolden for vægten af turboen "Kraft * arm".
Eller er det simpelthen udelukkende temperatur svingningerne der gør at den revner?

Eller skal jeg igang med svejseren og lave en ny manifold? - Ved godt det er nr. 1 .... Men alt koster jo, og vil i første omgang gerne bare have vognen kørende. Og starter kun forsigtigt ud med effekt øgelse da det er mit første projekt.

Er der nogen der kører med øget effekt på sådan en motor, og hvad har i af erfaring på stock manifold?

_________________
Vh. Mads


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 aug 2015, 14:26 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Manifolden er aflastet originalt. Brug du bare den. Uden så får du alle mulige problemer hvis du kører mange km i den.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 aug 2015, 14:57 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 mar 2015, 20:54
Indlæg: 218
Geografisk sted: Frederikshavn
Den sidder allerede på. Men de har jo problemer med at revne trods denne, men det må jo være varme påvirkningen der forårsager revnerne så hvis den ikke kan/skal aflastes mere. - Og det må jeg jo nok bare leve med i første omgang.

_________________
Vh. Mads


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team