Det er rigtigt med formlen for heste og moment...men jeg er ikke sikker på at den holder hele vejen for alle typer motorer. Jeg kan forestille mig at der er forskel på en forbrændingsmotor og en elmotor f.eks. vil der kan komme en forholdsvis flad moment kurve med en turbolader, men stadigt en stigende hestekurve.
Der er dog ingen tvivl om at det er moment der giver en god præstaion, men for meget ender også bare i hjulspind. En USA bil er hurtig fordi den er baghjulstukket, har meget moment og god vægt til greb. Som Jens skriver er gearingen MEGET MEGET vigtig for en hurtig bil, gearene skal ligge hvor motoren yder sit maksimale og holde den der opppe. Kompressoren giver hurtigt, men har sine begrænsninger hvor imod turboen har potintaile for mere, men er der imod ikke så hurtig til at leverer varen.
Når du montere trykladning på en motor snyder du den til at tro at den er større, f.eks. ved en 2L motor med 1 bar vil den optræde som en 4L motor

Det giver selvfølgelig en masse moment.
mvh Lasse