HK vs Dm

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
DT

HK vs Dm

#1 Indlæg af DT »

jeg er lidt i tvivl!

hvad er best at have dm eller HK når man skal køre f. eks

0-100
kvartmil
jesper
Medlem
Indlæg: 154
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: ålborg

Re: HK vs Dm

#2 Indlæg af jesper »

Hvad er Dm ?:-O
bmw E30 325i bi turbo
AV

Re: HK vs Dm

#3 Indlæg af AV »

Der er vel en begrundet mistanke om, at han mener Nm !

:-D
DT

Re: HK vs Dm

#4 Indlæg af DT »

det er nm jeg mener! hvad er best! for der er delte meninger om hvad man skal satse på? jeg ville bare gerne høre jeres mening! hvad der er best! hvis man skal køre kvartmil! og hvad fordelene er ved at køre med det ene eller det andet!
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: HK vs Dm

#5 Indlæg af jens »

moment = 9550*(kw/omdr) eller 7022*(hk/omdr) hk = omdr/7022*moment
Mere moment = flere hk så jo større motor desto bedre
Hvis du skal køre 1/4 mile skal hk momentforløbet passe til din gearing og bilens vægt. Det kan ikke hjælpe noget at motoren tager 7000 omdr hvis den kun når 5000 i 4 gear på 402 m
Følgende formel kan bruges til at regne omdrejningerne ud med en bestemt gearing

(km/t*210*gearing bagtøj* gearing i det gear som den går i mål med)/med total dækhøjde i tommer
DT

Re: HK vs Dm

#6 Indlæg af DT »

det ved jeg godt altsammen!
men det er mere der er nogle biler der ikke har så mange heste men meget nm
og er hurtige på kvartmilen og omvendt!
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: HK vs nm

#7 Indlæg af jens »

Det er sikkert fordi den ene opgiver sae gross hk og den anden sae net. Gross bliver målt i bænk uden effekthæmmende udstyr hvor net er målt på rullende landevej. Fæste + optimal gearing og stallspeed giver også mange tiendedele uden at røre motoren bare se stock klasserne de kører 11 sekunders tider med næsten ingen tuning. 4 cylindrede biler er ikke de bedste til 1/4 mile da de ikke har moment til at trække i de høje gear som en bigblock v8. Se feks en let vw buggy gode på 1/8 mile men taber på 1/4 mile.
DT

Re: HK vs nm

#8 Indlæg af DT »

sså jeg skal ud og have turbo eller kompressor?
Brugeravatar
LasseW
Senior Medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Brøndby Strand
Kontakt:

Re: HK vs Nm

#9 Indlæg af LasseW »

Det er rigtigt med formlen for heste og moment...men jeg er ikke sikker på at den holder hele vejen for alle typer motorer. Jeg kan forestille mig at der er forskel på en forbrændingsmotor og en elmotor f.eks. vil der kan komme en forholdsvis flad moment kurve med en turbolader, men stadigt en stigende hestekurve.

Der er dog ingen tvivl om at det er moment der giver en god præstaion, men for meget ender også bare i hjulspind. En USA bil er hurtig fordi den er baghjulstukket, har meget moment og god vægt til greb. Som Jens skriver er gearingen MEGET MEGET vigtig for en hurtig bil, gearene skal ligge hvor motoren yder sit maksimale og holde den der opppe. Kompressoren giver hurtigt, men har sine begrænsninger hvor imod turboen har potintaile for mere, men er der imod ikke så hurtig til at leverer varen.

Når du montere trykladning på en motor snyder du den til at tro at den er større, f.eks. ved en 2L motor med 1 bar vil den optræde som en 4L motor :-D Det giver selvfølgelig en masse moment.
mvh Lasse
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
Besvar