Westmus skrev:
kevins skrev:
10 / 40 semisyntetisk (det er den opgivet til at skulle køre med, da fuldsyntetisk biliver for tyndt når det bliver varmt)
Med mindre jeg helt har misforstået noget, vil jeg altså erklære det der for noget vrøvl! 10w/40 er 10w/40 uanset om vi snakker mineralsk, semi eller fuldsyn. "10W" beskriver tykkelsen (ud fra en skala) ved - 18 grader og "/40" ved 100 grader. Faktisk vil det normalt være den fuldsyntetiske der er mest temperaturstabil, dvs holder "tykkelsen" bedst når vi går forbi 100 grader. Regner ikke med vi snakker specielle "racing" olier her.
Alle olie bliver tyndere jo varmere de bliver eller rettere de bliver (for)tykke når de bliver kolde. Bl.a her er de syntetiske bedre og derfor kan man ikke vist slet få en syntetisk der hedder "10w/40". Ved koldstart vil en 0W/40 eller 5W/40 være knapt så fed og pumpes hurtigere rundt = bedre smøring ind til olien er driftsvarm, hvor forskellen er ens.
Helt sikkert, at det han skriver er noget vrøvl.
Dog tror jeg at opfattelsen af Fuldsyntetisk olie er forkert hos mange.
Mange siger deres motor bruger olie når den køre på Fuldsyntetisk, og at de for at vide at det fordi den er for tynd.
Efter min overbevisning så bruger den olie fordi vedhæftnings evnen er bedre, og fordi den er tyndere som kold end normale mineralske olier.