JakobM skrev:
sune skrev:
Efter at have rodet lidt rundt i gamle skatte sager på skat egen hjemmeside. fandt jeg dette:
Efter administrativ praksis, som udtrykt bl.a. i § 16 i bek. nr. 1045 af 17.12.1997 anses et motorkøretøj at skifte identitet i afgiftsmæssig henseende, når motoreffekten forøges med over 20 %.
Så held og lykke til alle tuner biler ved DHB ... for hvis de følger denne praksis så bliver det meget dyrt at deltage!!
Neeeej,
Det er det evindelige emne....
Alle ændringer som medfører >20% hk forøgelse skal vurderes. Alt trykladning uanset effekt skal vurderes. Download forespørgselsblanketten og indsend til Skat -> gerne flere varianter af opsætninger. MEEEEN det er langt fra ensbetydende med betaling af afgift, hvad ufattelig mange tror og skyder af fra hoften. Du kan sagtens få godkendelse på at påmontering af turbo, turbomanifold, intercooler, oliekøler eller ny motorstyring på original motor IKKE medfører konstruktiv ændring = ingen afgift. Det er det svarskrift/papir der medbringes til syn og du opbevarer en kopi af i din bil til bentbetjent eller her SKAT. Opsumeret må du som udgangspunkt gerne "fylde på" i motorrummet ligeså meget som du vil uden at skulle betale afgift, om det så er en turbo, intercooler, oliefyr eller et roterende juletræ. Så længe du ikke ændrer ved motorens originale vitale dele. Rører du ved dem indgår det som en helhedsvurdering sammen med de øvrige ændringer (f.eks. bremser, undervogn mm.) Vitale dele i motor er f.eks. krumtap, fra 8v til 16v, andre stempler mv.
Mvh Jakob
Tjaa måske... men ovenstående er taget ud af et referat fra en sag på skat hjemmeside ... såå fisk.
At reglerne er på en måde garantere på ingen måde at de bliver adminstaret som skrevet, Det der virkeligt vejer tungt er derimod tidiligere afgørelser i skatteretten. Men lad nu det ligge, jeg ved bare at hvis jeg havde min gamle på gade camaro med 540'eren i tjaa så kom jeg under ingen omstændigheder. Og det er da helt sikkeret at jeg ikke tager derned ræser camaroen med 555'eren i, om det så er en showklasse bil eller ej.
hvad angår om vandel regnes for offentlig vej eller ej, så ved at hvad tidligere dragræs arrangment at der var kolosale problemer med pitbikes og rigtige ræser biler. landbetjenten still op og krævede at vi kørte racerbilerne tilbage på trailer.