Så har vi balladen...
Redaktør: Moderatorer
-
Martin!
- Mester Medlem
- Indlæg: 590
- Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
- Geografisk sted: Fyn
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Nejjj... Hvis det bare en standart motoren, der har fået turbo på. Det kan nemlig ikke udløst et krav om afgift osv. Dvs. de kan kun få en bøde på 1000kr og blive kaldt til syn.Yugo Turbo skrev:de der nok får de værste problemer er dem der har en bil som eksemplet med 60 hk (hvor man må antage at der ikke er turbo på eks...) og der så møder til start med 450 hk og turbo.
mon det er lige så slemt når bilen er en turbo standard? jeg ved det sku ikke, men som de skrev på hi-speed... det bliver "årets sygeste show" i mere end en forstand.
Problemet bliver, hvis de har lagt en anden type motor i - det vil kunne udløse krav om afgift = Det er BAAADDDD!!!
-
sune
- Junior Medlem
- Indlæg: 66
- Tilmeldt: 18 jun 2006, 13:50
- Geografisk sted: Højbjerg
motor effekt
Efter at have rodet lidt rundt i gamle skatte sager på skat egen hjemmeside. fandt jeg dette:
Efter administrativ praksis, som udtrykt bl.a. i § 16 i bek. nr. 1045 af 17.12.1997 anses et motorkøretøj at skifte identitet i afgiftsmæssig henseende, når motoreffekten forøges med over 20 %.
Så held og lykke til alle tuner biler ved DHB ... for hvis de følger denne praksis så bliver det meget dyrt at deltage!!
Efter administrativ praksis, som udtrykt bl.a. i § 16 i bek. nr. 1045 af 17.12.1997 anses et motorkøretøj at skifte identitet i afgiftsmæssig henseende, når motoreffekten forøges med over 20 %.
Så held og lykke til alle tuner biler ved DHB ... for hvis de følger denne praksis så bliver det meget dyrt at deltage!!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
meget forsigtigt skud:
95% af deltagerne gør sig skyldige i een eller flere af flg:
Skatteunddragelse.
Forsikringssvig
Nummerplader der sidder på den forkerte bil.
Biler der er synet på "alternativ" vis.
Biler med eftermonteret turbo og/eller langt over 20% effektforøgelse.
etc etc etc.
Bliver ikke nemt at undgå at få næbbet i "maskineriet" når man stiller op til at arrangement og opfylder de krav der stilles af VMAX samt får besøg af div. myndigheder plus feks et hold forsikringsdetektiver.
Bevisførelsen overfor SKAT ligger typiskt ikke hos dem, men hos bilejeren, og det bliver svært at påberåbe sig at man er fredet til et arrangement hvor bilen er forsikret, forsynet med DK plader og med original reg. attest for at kunne deltage.
Det er helt SKAT, Politi, Bilinspektører og forsikringsdetektiverne der afgør hvor meget "til skade" man kommer, medmindre man faktisk kommer med en lovlig bil.
Når folk ikke kan snakke sig fra at køre til fodboldkamp i en gulpladebil, uden at få en justering af reg.afgiften, så bliver det interessant at se om man kan snakke sig fra at komme med 700% effektforøgelse, i en bil med reglementsbetingede nummerplader, forsikret på falske vilkår i ond tro og "synet" trods åbenlyse konstruktionsændringer i konflik med lovgivningen.
Tiden vil vise det, men "sitting ducks" og "easy target" kan få en ny betydning.
SKAT skal nok kunne holde timelønnen hjemme ihvertfald, uanset hvor mange de kommer med.
95% af deltagerne gør sig skyldige i een eller flere af flg:
Skatteunddragelse.
Forsikringssvig
Nummerplader der sidder på den forkerte bil.
Biler der er synet på "alternativ" vis.
Biler med eftermonteret turbo og/eller langt over 20% effektforøgelse.
etc etc etc.
Bliver ikke nemt at undgå at få næbbet i "maskineriet" når man stiller op til at arrangement og opfylder de krav der stilles af VMAX samt får besøg af div. myndigheder plus feks et hold forsikringsdetektiver.
Bevisførelsen overfor SKAT ligger typiskt ikke hos dem, men hos bilejeren, og det bliver svært at påberåbe sig at man er fredet til et arrangement hvor bilen er forsikret, forsynet med DK plader og med original reg. attest for at kunne deltage.
Det er helt SKAT, Politi, Bilinspektører og forsikringsdetektiverne der afgør hvor meget "til skade" man kommer, medmindre man faktisk kommer med en lovlig bil.
Når folk ikke kan snakke sig fra at køre til fodboldkamp i en gulpladebil, uden at få en justering af reg.afgiften, så bliver det interessant at se om man kan snakke sig fra at komme med 700% effektforøgelse, i en bil med reglementsbetingede nummerplader, forsikret på falske vilkår i ond tro og "synet" trods åbenlyse konstruktionsændringer i konflik med lovgivningen.
Tiden vil vise det, men "sitting ducks" og "easy target" kan få en ny betydning.
SKAT skal nok kunne holde timelønnen hjemme ihvertfald, uanset hvor mange de kommer med.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: motor effekt
Der findes ganske få undtagelser, men generelt bør man nok ønske held og lykke. (Mest HELD!)sune skrev:Efter at have rodet lidt rundt i gamle skatte sager på skat egen hjemmeside. fandt jeg dette:
Efter administrativ praksis, som udtrykt bl.a. i § 16 i bek. nr. 1045 af 17.12.1997 anses et motorkøretøj at skifte identitet i afgiftsmæssig henseende, når motoreffekten forøges med over 20 %.
Så held og lykke til alle tuner biler ved DHB ... for hvis de følger denne praksis så bliver det meget dyrt at deltage!!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
At de ikke kan klare et syn er hvad det er. Skaden der er til at overse, men når SKAT kommer forbi, så bliver der noget med noget identitet der skal kigges på, og så kommer der flere cifre på beløbene.Martin! skrev:Er nok heller ikke så sjovt og skulle stille op i dfb (danmarks flottes bil) er nok også et par stykker der, som ikke lige klare syn
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Re: motor effekt
Det medfører ikke nødvendigvis afgift!sune skrev:Efter at have rodet lidt rundt i gamle skatte sager på skat egen hjemmeside. fandt jeg dette:
Efter administrativ praksis, som udtrykt bl.a. i § 16 i bek. nr. 1045 af 17.12.1997 anses et motorkøretøj at skifte identitet i afgiftsmæssig henseende, når motoreffekten forøges med over 20 %.
Så held og lykke til alle tuner biler ved DHB ... for hvis de følger denne praksis så bliver det meget dyrt at deltage!!
Det er det evindelige emne....
Alle ændringer som medfører >20% hk forøgelse skal vurderes. Alt trykladning uanset effekt skal vurderes. Download forespørgselsblanketten og indsend til Skat -> gerne flere varianter af opsætninger. MEEEEEEN det er langt fra ensbetydende med betaling af afgift, hvad ufattelig mange tror og skyder af fra hoften. Du kan sagtens få godkendelse på at påmontering af turbo, turbomanifold, intercooler, oliekøler eller ny motorstyring på original motor IKKE medfører konstruktiv ændring = ingen afgift. Det er det svarskrift/papir der medbringes til syn og du opbevarer en kopi af i din bil til bentbetjent eller her SKAT. Opsumeret må du som udgangspunkt gerne "fylde på" i motorrummet ligeså meget som du vil uden at skulle betale afgift, om det så er en turbo, intercooler, oliefyr eller et roterende juletræ. Så længe du ikke ændrer ved motorens originale vitale dele. Rører du ved dem indgår det som en helhedsvurdering sammen med de øvrige ændringer (f.eks. bremser, undervogn mm.) Vitale dele i motor er f.eks. krumtap, fra 8v til 16v, andre stempler mv.
Mvh Jakob
Senest rettet af JPP 29 maj 2009, 16:36, rettet i alt 1 gang.
-
sune
- Junior Medlem
- Indlæg: 66
- Tilmeldt: 18 jun 2006, 13:50
- Geografisk sted: Højbjerg
Re: motor effekt
Tjaa måske... men ovenstående er taget ud af et referat fra en sag på skat hjemmeside ... såå fisk.JakobM skrev:Neeeej,sune skrev:Efter at have rodet lidt rundt i gamle skatte sager på skat egen hjemmeside. fandt jeg dette:
Efter administrativ praksis, som udtrykt bl.a. i § 16 i bek. nr. 1045 af 17.12.1997 anses et motorkøretøj at skifte identitet i afgiftsmæssig henseende, når motoreffekten forøges med over 20 %.
Så held og lykke til alle tuner biler ved DHB ... for hvis de følger denne praksis så bliver det meget dyrt at deltage!!![]()
Det er det evindelige emne....
Alle ændringer som medfører >20% hk forøgelse skal vurderes. Alt trykladning uanset effekt skal vurderes. Download forespørgselsblanketten og indsend til Skat -> gerne flere varianter af opsætninger. MEEEEN det er langt fra ensbetydende med betaling af afgift, hvad ufattelig mange tror og skyder af fra hoften. Du kan sagtens få godkendelse på at påmontering af turbo, turbomanifold, intercooler, oliekøler eller ny motorstyring på original motor IKKE medfører konstruktiv ændring = ingen afgift. Det er det svarskrift/papir der medbringes til syn og du opbevarer en kopi af i din bil til bentbetjent eller her SKAT. Opsumeret må du som udgangspunkt gerne "fylde på" i motorrummet ligeså meget som du vil uden at skulle betale afgift, om det så er en turbo, intercooler, oliefyr eller et roterende juletræ. Så længe du ikke ændrer ved motorens originale vitale dele. Rører du ved dem indgår det som en helhedsvurdering sammen med de øvrige ændringer (f.eks. bremser, undervogn mm.) Vitale dele i motor er f.eks. krumtap, fra 8v til 16v, andre stempler mv.
Mvh Jakob
At reglerne er på en måde garantere på ingen måde at de bliver adminstaret som skrevet, Det der virkeligt vejer tungt er derimod tidiligere afgørelser i skatteretten. Men lad nu det ligge, jeg ved bare at hvis jeg havde min gamle på gade camaro med 540'eren i tjaa så kom jeg under ingen omstændigheder. Og det er da helt sikkeret at jeg ikke tager derned ræser camaroen med 555'eren i, om det så er en showklasse bil eller ej.
hvad angår om vandel regnes for offentlig vej eller ej, så ved at hvad tidligere dragræs arrangment at der var kolosale problemer med pitbikes og rigtige ræser biler. landbetjenten still op og krævede at vi kørte racerbilerne tilbage på trailer.
Senest rettet af sune 29 maj 2009, 16:42, rettet i alt 3 gange.