Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 07:44

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 17:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
prøv at rul en bil med en standard 2JZ ge (suge 3liters) resultat tit under 200hk... dvs ca 65hk per liter!
prøv så at rul en standard LS7 motoriseret bil....( på 7liter og sug.)
mærkeligt at den moderne motor ikke laver mere literydelse en veteranmotoren! MVH søren


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 17:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
HenrikGM skrev:
Det du faktisk foreslår GM at gøre at at droppe det fine håndværk, købe nogle dårligere støbninger og møje nogle flere ventiler i og ellers skide på design og forædling af konstruktionen, præcist som de tidligere nævnte 4 og 5ventilede eksempler.

Svarer til at bede BMW skrotte deres 4ventilede CNC portede topstykker(M5 V8 feks), købe noget kinakram og flæske 5ventiler i uden nogen form for styr på kanaler, etc.

2JZ, AEB, APU, Silvertop, etc. har det til fælles at de ikke er lavet ret godt. Man har bare kompenseret for dårlig konstruktion med flere

Der adskiller LS7 motoren sig dramatisk, idet topstykket faktisk er lavet færdigt.

Nej jeg foreslår ikke at de laver et kina 4 ventilet topstykke..
men grundkonstruktionen i et moderne penthouse topstykke er lysår forude for deres 2V og hvorfor gøre sig den ulejlighed at fin forabejde en gammeldags 2V top når en halv kvalivare 4V kan levere det samme OG HAVE MULIGHED FOR AT FORBEDRES I LANGT HØJRE GRAD END DET ER MULIGT MED DERES NUVÆRENDE 2V .. deres 2V har nået endestationen (eller er meget tæt på) for hvad man kan gøre ved den top.. de samme kræfter på en 4V top og den motor ville have været sexet

Og nej det svarre især IKKE til at foreslå at BMW skrotter deres 4 V top for et 5V topstykke.. at du foreslår det virker som om du bare ikke vil se pointen... at gå fra 1 ventil til 2 ventiler er et kæmpe spring ..ISÆR fordi man samtidigt går over til et moderne penthouse forbrændingskammer.. og ja det er muligt at have lige så flotte porte på en 4V top... fordelene ved springet fra 4V til 5V er ikke ret store og i visse tilfælde er det snarre tvært imod..

HenrikGM skrev:
Spørgsmålet er hvad man vil opnå. Udviklingsmæssigt er LS7 topstykket lysår foran, og matches kun på "færdighed" af ganske få motorer.

Jeg er da enig i at det er gammeldags teknik med stødstangsaktiverede ventiler, men det er til gengæld udviklet færdigt.
Som sagt, så bliver det svært at finde tilsvarende motorer der ligger på samme tekniske niveau. Bådanker kan man ihvertfald ikke kalde det.


Det er stadigt en blindgyde .. at forfine noget gammelt issenkram og så kun opnå hvad man kan opnå med et gennemsnits 4V topstykke er ikke særligt genialt... det er lidt det samme som karburator og efi .. man kan bruge en helveds masse penge på at forfine opbygningen og indstillingen af en karburator og den vil stadigt kunne slås af et billigt efi anlæg.. den eneste grund til at holde fast i karburator og 2v er af nostalgiske grunde.. en weber der står og hoster benzin baglæns pågrund af en skrap knast og deraf dårlig vacum signal lyder sexet PÅ EN GAMMEL VETERAN RACER..

Med mindre du kan komme med 1 god grund til hvorfor 2V er en god konstruktion.. (udover måske billig produktion og smal-lav konstruktion)
så kan jeg ikke se at de høre hjemme i en performance bil


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 18:36 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
lqs skrev:
prøv at rul en bil med en standard 2JZ ge (suge 3liters) resultat tit under 200hk... dvs ca 65hk per liter!
prøv så at rul en standard LS7 motoriseret bil....( på 7liter og sug.)
mærkeligt at den moderne motor ikke laver mere literydelse en veteranmotoren! MVH søren


Jeg syntes lige vi har haft den diskussion dog med en 4age'er

Citat:
.... 4age bluetop (for der kan jeg lige huske hk e.t.c.) så har "super racer corvette LS7 motoren med titaniums plejlstænger og ventiler og CNC fræset porte" 505hk fra 7L .. en gammel 80'er motor i støbejern har 124hk fra 1.6L ... det er 72 hk/L for LS7 og 77.5hk/L for 4AGE !!!...


Jeg har ikke set en rullefelts rapport fra en 2jz n/a .. men jeg har set en meget slidt 4age bluetop lægge over 115hk hvilket svare til den "moderne" nye LS7.. og det er hvis en LS7'er da ruller 505hk fra fabrikken .. Amerikanere har det jo med at måle ret optimistisk.. når det er sagt så var Toyotas 20V 1.6'eres fabriks effekt også ret optimistisk opgivet


Og så tror jeg at jeg har fundet grunden til LS7's 2v topstykke .... det har nok snarre noget med Amerikanske motorsports krav... jeg mener ikke at 4v topstykker er tiladt i dragracing og der var noget cart(*) eller nascar hvor det vidst også kun var 2V der er tilladt .. og da Chevy SmallBlock altid har været meget brugt i de klasser så passer det vel meget godt at man har valgt at gå tilbage til 2V & stødstænger for at fortsat kunne levere motore hertil..

(*) Der var noget med at Porsche tilbage i 70'erne gerne ville deltage i cart eller en ligende serie (der var turbo på hvis der er nogen der kender de forskellige serier).. Porsche byggede en ny vogn og en ny Turboladet 4V V8'er .. på testdagen i Amerika var en del af klassens baneudvalg mødt op og da de så at Porschen satte tider der kørte Rxxxn ud af bukserne på hvad deres issenkram kunne præstere skyndte de sig at forbyde 4V motore så Porsche droppede det eventyr


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 19:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
ae86 skrev:
Med mindre du kan komme med 1 god grund til hvorfor 2V er en god konstruktion.. (udover måske billig produktion og smal-lav konstruktion)
så kan jeg ikke se at de høre hjemme i en performance bil

Billig og størrelsen er 100% sikkert en af grundene. Husk lige på den skal kunne sidde under den meget lave fronthjem på Corvetten. Nyprisen på en Corvette betyder også at den ikke skal ses som en konkurrent i superbilsklassen, der er den ren discount.

Skal vi ikke gætte på GM's udviklingsafdeling har nogle rigtig gode begrundelser for hvor de har gjort som de gjorde? De kunne jo uden problemer hvad lavet den med 4 ventiler, dohc osv, hvis de ville. Når sådan en afdeling går i gang er det ikke for at lave motoren over alle motorer, med mulighed for monster power. De sidder med en række krav der skal opfyldes og deres opgave er så at finde bedste løsning der overholder dem. Det er i hvertfald ikke bare fordi at amerikanerne hænger fast i fortiden, Ford har jo f.eks 4 ventiler og dohc i V8'eren der ligger i Mustangen. En bil som i USA nærmest er at anse for noget i GTI klassen.

I øvrigt har store motorer med masse af trækkraft fra bunden jo altid været amerikanenes favorit, hvilket gør at de elsker deres overdimensionerede "lavtydende" V8'ere. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 19:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Fundet på wiki:

" A 3-valve per cylinder design was originally slated for the LS7, which would have been a first for a GM pushrod engine; but the idea was shelved owing to design complexities and when the same two-valve configuration as the other Generation III and IV engines proved to be sufficient to meet the goals for the LS7."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 19:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Westmus skrev:
ae86 skrev:
Med mindre du kan komme med 1 god grund til hvorfor 2V er en god konstruktion.. (udover måske billig produktion og smal-lav konstruktion)
så kan jeg ikke se at de høre hjemme i en performance bil

Billig og størrelsen er 100% sikkert en af grundene. Husk lige på den skal kunne sidde under den meget lave fronthjem på Corvetten. Nyprisen på en Corvette betyder også at den ikke skal ses som en konkurrent i superbilsklassen, der er den ren discount.

Skal vi ikke gætte på GM's udviklingsafdeling har nogle rigtig gode begrundelser for hvor de har gjort som de gjorde? De kunne jo uden problemer hvad lavet den med 4 ventiler, dohc osv, hvis de ville. Når sådan en afdeling går i gang er det ikke for at lave motoren over alle motorer, med mulighed for monster power. De sidder med en række krav der skal opfyldes og deres opgave er så at finde bedste løsning der overholder dem. Det er i hvertfald ikke bare fordi at amerikanerne hænger fast i fortiden, Ford har jo f.eks 4 ventiler og dohc i V8'eren der ligger i Mustangen. En bil som i USA nærmest er at anse for noget i GTI klassen.

I øvrigt har store motorer med masse af trækkraft fra bunden jo altid været amerikanenes favorit, hvilket gør at de elsker deres overdimensionerede "lavtydende" V8'ere. :)


Det er rigtigt at de har en masse krav de skal over holde .. men det med af få plas til motoren under Corvettens fronthjelm den er jeg lidt tvivlsom over.. LT5 kunne være der og med mindre C5-C6 er blevet meget lavere så burde det kunne lade sig gøre .. desuden er den nye Corvette jo kommet med kompresser LS9 (LS7+kompressor) .. de har dog været nød til at klippe hul i hjelmen for at den kan være der .. den stikker dog ikke meget igennem og hvis den (næsten) kan være der så kunne 2 stk 4v topstykker også være der med et par små buler i hjelmen ala shelby cobra

I ovenstående eksempel hvor jeg testede om det var muligt at have det samme ventil areal i en 4v top som deres 2v top der var der en anden ting som ikke blev berørt.. nemlig udstødningsventilen.. godt nok skal den ikke være lige så stor som indsugningen men på LS7 er forholdet underligt forvredet og jeg tvivler på at det ikke er noget der tager effekt .. dens udstødnings ventil er samme størrelse som 2jzgte's (2jzgte's er lidt større men det er ude på de helt små decimaler)
Nu har 2jzgte jo turbo men jeg mener ikke 2jzge har meget ventil areal forskel (måske +-1mm) så hvis man sammenligner na så har de .. LS7 og 2jzge.. samme udstødningsareal og det er vel at mærke for en motor der har en 75% større cylindervolumen--- hvis LS7 fik en 4V top ville der være plads til et meget større udstødningsareal uden det ville gå udover indsugningsarealet


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 20:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Westmus skrev:
Fundet på wiki:

" A 3-valve per cylinder design was originally slated for the LS7, which would have been a first for a GM pushrod engine; but the idea was shelved owing to design complexities and when the same two-valve configuration as the other Generation III and IV engines proved to be sufficient to meet the goals for the LS7."


Ja... men det lyder som om der er tale om samme grund design .. samme "nyre-hemi" bare med en ekstra ventil og det vil jeg godt tro giver lidt stødstangs hovedbrud .. det jeg vil have var et pentroof design for at få det forbedret forbrændingskammer med tændrøret i midten.. samt helt undgå stødstængerne .. selvom der er mange dele i et 4v topstykke så er der knapt så mange underlige vippe vinkler samt noget mindre belastet ventilmekanik.. 15mm løft af en 56mm ventil er ret voldsomt

Og læg så lige mærke at der står "sufficient to meet the goals for the LS7" det kan jo betyde mange ting .. blandt andet kunne et af målene have været over 500hk og stadigt kunne klare CARB i Californien ... når der står sufficient så får jeg følesen af at den 3V top kunne mere end 2V toppen men 2V toppen kunne lige med nød og næppe klare kravene


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 21:18 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Hvorfor lave om på noget der virker bare for at gøre det? Corvetten giver jo stadig røv til de fleste, tilsyneladne endda med den gamle stødsstangs bådmotor (og bladfjedere!) - hvem er det lige der er til grin...

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 21:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
ae86 skrev:
... når der står sufficient så får jeg følesen af at den 3V top kunne mere end 2V toppen men 2V toppen kunne lige med nød og næppe klare kravene

Tror sgu du begynde at fange hvordan fabrikkerne arbejder i den virkelige verden. De vælge den løsning der bedst får dem til at nå de mål der er sat, hvilket sagtens kan være 4 ventiler, twin turbo osv. Men de vælger kun en dyrere, mere kompliceret løsning hvis der er et eller andet der kræver det. :)

En grund til at alle de små 4 cylindrede køre med 4 ventiler og GM så her nøjes med 2, kunne jo være at den store diameter på stemplerne i LS7'eren gør at det er praktisk muligt at lave et rigtigt fornuftigt flow med den simple løsning. Flowet i et topstykke er jo også afhængigt af pladsen foran ventilen.
Stødstængerne er jeg sikker på er i hvertfald delvist er valgt, pga meget begrænset højde under Corvette fronten, motoren er jo også født med tørsumpsmørring. Fords moderne 4,6 dohc V8'er et stort skrummel i sammenligning med LS7 motoren.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 21:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Westmus skrev:
Fords moderne 4,6 dohc V8'er et stort skrummel i sammenligning med LS7 motoren.


Faktisk lige så stor som en bigblock...

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team