Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 apr 2025, 17:12

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Fyn
På de turbo biler der har det. Sidder det for det meste efter IC, enten før manifold eller i indsugnings manifold. For at have en mulighed for at korigere brændstof og tænding. Da specielt turbo motore kan være følsomme over for dette. Det er i hvert fald min erfaring at de kan være.

Att: Otto
Ja det er rigtigt, vi fik den aldrig dikuteret færdig :D :arrow: langtids projekt :lol: Men hvis vi er enige om at en totaludveksling på gearkasse og bagtøj med 5 er lig med 5 uanset om det så er 3 i gearkassen og 2 i bagtøj eller 2 i gearkassen eller 3 i bagtøj eller hvad ??? Nu er en del af dem jeg måler jo ofte med MEGET lav gearing til div. motorsport. Og en måling i 5 gear kan nogle gange være lig med en måling i 3 gear på en std gearkasse. Så hvad gør vi lige her ? :reading: Jeg har selv planer om at skulle lave et par test nu her når jeg får min Dynobænk op og kører i løbet af de næste par måneder. Den måler jo 100% direkte på motoren!
Så ja det lyder som en rigtig god ide at rekalibrere en dag !!! Så må vi se om vi kan få snakket færdig :lol: :lol:
Mvh Henrik

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

På de turbo biler der har det. Sidder det for det meste efter IC, enten før manifold eller i indsugnings manifold. For at have en mulighed for at korigere brændstof og tænding. Da specielt turbo motore kan være følsomme over for dette. Det er i hvert fald min erfaring at de kan være.

Att: Otto
Ja det er rigtigt, vi fik den aldrig dikuteret færdig :D :arrow: langtids projekt :lol: Men hvis vi er enige om at en totaludveksling på gearkasse og bagtøj med 5 er lig med 5 uanset om det så er 3 i gearkassen og 2 i bagtøj eller 2 i gearkassen eller 3 i bagtøj eller hvad ??? Nu er en del af dem jeg måler jo ofte med MEGET lav gearing til div. motorsport. Og en måling i 5 gear kan nogle gange være lig med en måling i 3 gear på en std gearkasse. Så hvad gør vi lige her ? :reading: Jeg har selv planer om at skulle lave et par test nu her når jeg får min Dynobænk op og kører i løbet af de næste par måneder. Den måler jo 100% direkte på motoren!
Så ja det lyder som en rigtig god ide at rekalibrere en dag !!! Så må vi se om vi kan få snakket færdig :lol: :lol:
Mvh Henrik

Titel:
Medlem

Den totale udveksling er vi ikke uenige om ,i forhold til dynometprogrammet,hvad der sker i gearkassen ,hvis der måles i lavt gear er vi måske uenige om
Med den programvertion du har haft indtil dit PC. nedbrud, vil vi langt fra måle det samme på en meget lavgearet omdrejningshøj motor,der vil du måle flere hk end mig
Hvilken version du har nu ,og hvordan du har sat det op ved jeg ikke
Det vil nok blive for langvarigt at forklare det her,og trættendene for de øvrige brugere
Men hvis du har nogle timer til overs,har jeg helt sikkert målinger liggendene hvor jeg kan vise dig hvad jeg snakker om
Har iøvrigt den nyeste opdatering liggendene til dig,hvis det ikke er den du har
Otto

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

natmekanikeren skrev:
Nej ikke mig bekendt
Og så vil jeg spørge alle PP læsere ,har i nogensinde set en bil med en indsugningslufttempføler monteret i manifolden

Otto

Det sidder der også på en daihatsu - midt i plenum 50mm efter gasspjældet..

Titel:
Moderator

natmekanikeren skrev:
Jeg har lavet lignendene forsøg hvor der ikke har været problemer med at holde indsugningstemp nede på turbobiler ,på et rullefelt
Måleudstyret er ikke et harald nyborg termometer der opdaterer 2 gange i minuttet,men noget der tilhører LQS,og er bygget af Henrik GM,han kan sikkert fortælle hvor hurtigt tempsensor reagerer

Mvh Otto

Den er hurtig. Helt tosset hurtig. Selve sensorelementet er jo lillebittemicro og lidt sarte. Holder de fint endnu?

Da lqs´s farlig-ford med yotapower blev rullet så vi temperaturgradienter på luften efter kompressoren omkring de 200grader/sekund. (og temperatursving samme størrelsesorden.) :popcorn:

Hvis man bruger et alm. multimeter til at udlæse temperaturen fra den, så er det multimeteret der sætter begrænsningen!

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Moderator

natmekanikeren skrev:
Nej ikke mig bekendt
Og så vil jeg spørge alle PP læsere ,har i nogensinde set en bil med en indsugningslufttempføler monteret i manifolden

Otto

Ja, masser af gange, og hvis ikke motorstyringen er lavet til at ignorere den de første par minutter, så starter det af H.... til.

Har aldrigt set en aftermarket installation der havde den i manifolden, OG ikke havde problemer med den. Ud i røret lige efter IC, så virker det.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
Supra MK4 skrev:
natmekanikeren skrev:
Nej ikke mig bekendt

Otto

Ret sikker på den gør det på en RB26, og tror også den gør det på min supra..
Er der ikke manger biler hvor de gør det ?

ford sierra 2,0 dohc sidder ca over cyl3 i indsugningen. og ca det samme på en cosworth.

Titel:
Junior Medlem

Att : Otto
Ja den diskution/ eksperiment må vi fortsætte en anden dag.
Mvh Henrik

Titel:
Mester Medlem

Hvis man nu forstiller sig man korrigere efter luft temperatur i indsugningsmanifold,,,
Ville man så ikke måle mere stabil, hvis man målede på flere forskellige felter, da alle jo ikke de samme forhold med hensyn til hvor meget blæser effekt man kan putte på IC, og hvor varm en sommerdag der er, og dermed hvor meget man køler luften der når til indsug...

Titel:
Medlem

Hej Finn
Hvis du vil lægge bil til,vil jeg meget gerne medvirke til nogle forsøg,på mit rullefelt,hvor vi logger temp. før og efter IC
int.???kontakt mig på tlf.64823804

Otto

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time