Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 apr 2025, 13:29

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Wildert skrev:
JKrydsene blev i en del år lavet via ét gennemgående rør som den ene del af krydset, og så to stykker skåret i gering og svejset på midten af det gennemgående.

Det er man holdt op med hos de seriøse byggere, da en svejsning skred under et crash, og røret gennemborede en 2. kører...

Nu laver man krydset af to meget åbne V'er som sættes sammen med spidserne mod hinanden. Væsentligt bedre...

I tilfældet med det traditionelle kryds havde et almindeligt dørrør været bedre for 2. køreren...g....

Altså et eksempel på at man ændrer reglerne pga FARMERSVEJSNINGER!

Hvor seriøst er det så at de seriøse byggere designer væk fra en svejsning, og istedet satser på en søm midt i et buk, iøvrigt i en svejsegeometri der er betydeligt sværere at svejse?

Provokerer lidt til at tænke sig godt om.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
Tak for mange gode svar. Regnede heller ikke med at den rørbukker jeg henviste til ville være specielt god, men man kunne jo have lov at blive overrasket.

Lige mens i snakker bure er der så nogle kloge hoveder der ved hvor stor forskel der er på kravene til et bur til eks. rally vs. et til eksempelvis historisk ræs(baneræs)? Vil man kunne bygge efter højeste fællesnævner og bruge det til begge?

Jeg faldt lige over en interessant side hvor man kan købe tegninger til en hjemmebygget rørbukker. Ud fra hvad de viser på billeder og efter hvad jeg har læst af folks anmeldelser og brug ser den ret interessant ud:

http://www.gottrikes.com/Tube_Bender.htm

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Wildert skrev:
JKrydsene blev i en del år lavet via ét gennemgående rør som den ene del af krydset, og så to stykker skåret i gering og svejset på midten af det gennemgående.

Det er man holdt op med hos de seriøse byggere, da en svejsning skred under et crash, og røret gennemborede en 2. kører...

Nu laver man krydset af to meget åbne V'er som sættes sammen med spidserne mod hinanden. Væsentligt bedre...

I tilfældet med det traditionelle kryds havde et almindeligt dørrør været bedre for 2. køreren...g....

Altså et eksempel på at man ændrer reglerne pga FARMERSVEJSNINGER!

Det er mig bekendt ikke en regelændring - muligvis i forhold til WRC, det skal jeg ikke gøre mig klog på, men de "gammelkendte" kryds er stadig fuldt tilladte i mange andre sammenhænge. Men det er så hvad det er...

Alle kan lave fejl - farmesvejsninger eller ej... certifikatsvejser eller ej...
Er det så ikke smartere at ændrer til et design hvor risikoen for fatale følger som følge af fejl er mindre?
Det nytter jo ikke noget at stå og trampe i gulvet og sige "MIT DESIGN ER ALTSÅ DET BEDSTE" når der ligger folk begravet fordi det design ikke var hensigtsmæssigt når man blander den menneskelige faktor ind i billedet.
I min bog er det sådan set et bedre design når det kan håndtere/tage højde for at folk laver fejl...

Det er så hele det her med designfilosofien...

Citat:
Hvor seriøst er det så at de seriøse byggere designer væk fra en svejsning, og istedet satser på en søm midt i et buk, iøvrigt i en svejsegeometri der er betydeligt sværere at svejse?

Provokerer lidt til at tænke sig godt om.

Hvor seriøst er det at udtale sig mod f.eks. Subarus WRC-hold som lever af det her?
Måske jeg er sær og lader mig forblænde af bling og kulfiber, men sådan må det så være...

Sømmen sidder i øvrigt ikke midt i bukket - der er... øh, ja hva' høvlen hedder det på dansk? Forstærkninger? På engelsk er de kendt som "gussets" - det er sådan et stykke plade bukket nogenlunde i facon som en taco-skal som forstærker samlingen. De er obligatoriske på en del samlinger på et FIA-spec-bur.
De her gussets er med til at "holde" på rørene, og de lægger forstærkningen på det rigtige sted, nemlig ude på siden. Ikke noget med trekanter inde midt på røret - det gør nærmest kun ondt værre...

Se i øvrigt vedhæftede billede (bare lige et jeg fik gravet frem)

Vedhæftede filer:
Filkommentar: Impreza WRC-cockpit
003.jpg
003.jpg [ 112.29 KiB | Vist 1122 gange ]

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
kadettcqp skrev:
Tak for mange gode svar. Regnede heller ikke med at den rørbukker jeg henviste til ville være specielt god, men man kunne jo have lov at blive overrasket.

Lige mens i snakker bure er der så nogle kloge hoveder der ved hvor stor forskel der er på kravene til et bur til eks. rally vs. et til eksempelvis historisk ræs(baneræs)? Vil man kunne bygge efter højeste fællesnævner og bruge det til begge?

Jeg faldt lige over en interessant side hvor man kan købe tegninger til en hjemmebygget rørbukker. Ud fra hvad de viser på billeder og efter hvad jeg har læst af folks anmeldelser og brug ser den ret interessant ud:

http://www.gottrikes.com/Tube_Bender.htm

Du skal stadig ud og hitte matricerne - mig bekendt er det det værste. Hvor slemt det er ved jeg så ikke - men jeg ku' da læse andetsteds i tråden at der må være mindst én der ved noget om det.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
Så vidt jeg har læst mig frem til er de ikke specielt dyre. I al fald ikke i USA om ikke andet. Men vil da lige prøve at undersøge det. Kunne da være meget lækkert at have sådan en rørbukker. Men vil da lige være sikker på hvor anvendelig den er inden jeg kaster mig ud i at bygge én.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Den DIY rørbukker du linker til passer matricer med Pro tool www.protool.com

Den er stort set identisk med JD bukkeren, om de passer matricer sammen ved jeg ikke.
Men hvis du selv vil bygge den, kan du jo bare købe(eller lave) et sæt matricer, så bygge det andet bagefter.

Den type rørbukker er ganske andvendelig, indenfor 4x4 verdenen er der manger der bruger den.

Her er en ganske udemærket beskrivelse af rørbukning for bedgyndere.
http://pirate4x4.no/tech/bendin_tube/index.php

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
jeg vil stadig mene at et hjemmelavet bur er bedre end et ikke eksisterende... og det er ikke fordi jeg har tænkt mig bare at klatte noget rør sammen, det har taget lang tid at finde ud af hvordan det skal konstueres, og ikke mindst hvordan det ikke skal bygges.

men i std klassen i klubrally er det alligevel lidt begrænset hvor stort kravet er. og den skal heller ikke senere bruges i en anden klasse, til det står der en anden karosse som jeg har bygget på i nogle år efterhånden. jeg skal "bare" ha det produkt der dækker mit behov, og ikke mindst til en pris jeg kan overkomme... det sidste er ikk uvigtigt på dagpenge...

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Der er mega meget inspiration på nettet og "smede" kompetence herinde, så det bør være muligt at lave et billigt og korrekt udformet bur uden det skal koste spidsen af en jetjager.

http://www.superstreetonline.com/techar ... index.html

Men som Brian skriver - og som jeg er helt enig i - der er ikke meget grin ved et bur som sender røret ind i gennem hovedet eller maven, så når der skal bur i så lav det ordentligt første gang.

Gå evt. ind på www.hms.dk i deres forum, måske har Anders Jensen nogle gode råd til dig.

/Hartvig

Titel:
Moderator

Hartvig skrev:
Men som Brian skriver - og som jeg er helt enig i - der er ikke meget grin ved et bur som sender røret ind i gennem hovedet eller maven, så når der skal bur i så lav det ordentligt første gang.

Start med at erkende at der ikke findes et bur der er stærkere end den svageste svejsning.

Det virker som om blærerøvseffekten i Cr-Mo rør er så høj, at det bliver det primære mål, istedet for et solidt bur.... :damn:

Utroligt så ofte man ser dyrt materiale + dårligt lavet. Hellere et billigt materiale, og så rigtigt lavet(læs svejst).

Svejsemaskiner har det med at tiltrække måger, på mystisk vis.

Pointen: Hellere et "mindre end perfekt" materiale og rigtigt udført, end dårlige svejsninger på Cr-Mo rør.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
I Formula offroad, er cr-mo forbudt, netop fordi svejsningerne springer, hvis det ikke er gjort rigtigt(det er ikke nok bare at lægge en flot Tigsvejsning!)
Det er simpelthen set for mange gange, så man vil ikke løbe chancen.

Nu får jeg nok tæsk af nogle rørbyggere, men jeg kan altså også godt svejse det så det holder.
Det er der desværre bare mange, der også TROEDE de kunne :damn:

Igen buret er en brugsgenstand, i vores verden, så de bliver testet med jævne mellemrum, det var da bare trist, at finde ud af at det ikke virker, når man mest har brug for det.

Mht. knowhow(hartvig) har jeg da lavet et par bur i tidens løb, og vil da gerne give mit besyv med, hvis det skal være.

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time