HenrikGM skrev:
Wildert skrev:
JKrydsene blev i en del år lavet via ét gennemgående rør som den ene del af krydset, og så to stykker skåret i gering og svejset på midten af det gennemgående.
Det er man holdt op med hos de seriøse byggere, da en svejsning skred under et crash, og røret gennemborede en 2. kører...
Nu laver man krydset af to meget åbne V'er som sættes sammen med spidserne mod hinanden. Væsentligt bedre...
I tilfældet med det traditionelle kryds havde et almindeligt dørrør været bedre for 2. køreren...g....
Altså et eksempel på at man ændrer reglerne pga FARMERSVEJSNINGER!
Det er mig bekendt ikke en regelændring - muligvis i forhold til WRC, det skal jeg ikke gøre mig klog på, men de "gammelkendte" kryds er stadig fuldt tilladte i mange andre sammenhænge. Men det er så hvad det er...
Alle kan lave fejl - farmesvejsninger eller ej... certifikatsvejser eller ej...
Er det så ikke smartere at ændrer til et design hvor risikoen for fatale følger som følge af fejl er mindre?
Det nytter jo ikke noget at stå og trampe i gulvet og sige "MIT DESIGN ER ALTSÅ DET BEDSTE" når der ligger folk begravet fordi det design ikke var hensigtsmæssigt når man blander den menneskelige faktor ind i billedet.
I min bog er det sådan set et bedre design når det kan håndtere/tage højde for at folk laver fejl...
Det er så hele det her med designfilosofien...
Citat:
Hvor seriøst er det så at de seriøse byggere designer væk fra en svejsning, og istedet satser på en søm midt i et buk, iøvrigt i en svejsegeometri der er betydeligt sværere at svejse?
Provokerer lidt til at tænke sig godt om.
Hvor seriøst er det at udtale sig mod f.eks. Subarus WRC-hold som lever af det her?
Måske jeg er sær og lader mig forblænde af bling og kulfiber, men sådan må det så være...
Sømmen sidder i øvrigt ikke midt i bukket - der er... øh, ja hva' høvlen hedder det på dansk? Forstærkninger? På engelsk er de kendt som "gussets" - det er sådan et stykke plade bukket nogenlunde i facon som en taco-skal som forstærker samlingen. De er obligatoriske på en del samlinger på et FIA-spec-bur.
De her gussets er med til at "holde" på rørene, og de lægger forstærkningen på det rigtige sted, nemlig ude på siden. Ikke noget med trekanter inde midt på røret - det gør nærmest kun ondt værre...
Se i øvrigt vedhæftede billede (bare lige et jeg fik gravet frem)