Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 apr 2025, 13:29

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 21 dec 2007, 08:42 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Wildert skrev:
JKrydsene blev i en del år lavet via ét gennemgående rør som den ene del af krydset, og så to stykker skåret i gering og svejset på midten af det gennemgående.

Det er man holdt op med hos de seriøse byggere, da en svejsning skred under et crash, og røret gennemborede en 2. kører...

Nu laver man krydset af to meget åbne V'er som sættes sammen med spidserne mod hinanden. Væsentligt bedre...

I tilfældet med det traditionelle kryds havde et almindeligt dørrør været bedre for 2. køreren...g....


Altså et eksempel på at man ændrer reglerne pga FARMERSVEJSNINGER!

Hvor seriøst er det så at de seriøse byggere designer væk fra en svejsning, og istedet satser på en søm midt i et buk, iøvrigt i en svejsegeometri der er betydeligt sværere at svejse?

Provokerer lidt til at tænke sig godt om.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 dec 2007, 10:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sydsjælland
Tak for mange gode svar. Regnede heller ikke med at den rørbukker jeg henviste til ville være specielt god, men man kunne jo have lov at blive overrasket.

Lige mens i snakker bure er der så nogle kloge hoveder der ved hvor stor forskel der er på kravene til et bur til eks. rally vs. et til eksempelvis historisk ræs(baneræs)? Vil man kunne bygge efter højeste fællesnævner og bruge det til begge?

Jeg faldt lige over en interessant side hvor man kan købe tegninger til en hjemmebygget rørbukker. Ud fra hvad de viser på billeder og efter hvad jeg har læst af folks anmeldelser og brug ser den ret interessant ud:

http://www.gottrikes.com/Tube_Bender.htm

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 dec 2007, 10:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Wildert skrev:
JKrydsene blev i en del år lavet via ét gennemgående rør som den ene del af krydset, og så to stykker skåret i gering og svejset på midten af det gennemgående.

Det er man holdt op med hos de seriøse byggere, da en svejsning skred under et crash, og røret gennemborede en 2. kører...

Nu laver man krydset af to meget åbne V'er som sættes sammen med spidserne mod hinanden. Væsentligt bedre...

I tilfældet med det traditionelle kryds havde et almindeligt dørrør været bedre for 2. køreren...g....


Altså et eksempel på at man ændrer reglerne pga FARMERSVEJSNINGER!


Det er mig bekendt ikke en regelændring - muligvis i forhold til WRC, det skal jeg ikke gøre mig klog på, men de "gammelkendte" kryds er stadig fuldt tilladte i mange andre sammenhænge. Men det er så hvad det er...

Alle kan lave fejl - farmesvejsninger eller ej... certifikatsvejser eller ej...
Er det så ikke smartere at ændrer til et design hvor risikoen for fatale følger som følge af fejl er mindre?
Det nytter jo ikke noget at stå og trampe i gulvet og sige "MIT DESIGN ER ALTSÅ DET BEDSTE" når der ligger folk begravet fordi det design ikke var hensigtsmæssigt når man blander den menneskelige faktor ind i billedet.
I min bog er det sådan set et bedre design når det kan håndtere/tage højde for at folk laver fejl...

Det er så hele det her med designfilosofien...

Citat:
Hvor seriøst er det så at de seriøse byggere designer væk fra en svejsning, og istedet satser på en søm midt i et buk, iøvrigt i en svejsegeometri der er betydeligt sværere at svejse?

Provokerer lidt til at tænke sig godt om.


Hvor seriøst er det at udtale sig mod f.eks. Subarus WRC-hold som lever af det her?
Måske jeg er sær og lader mig forblænde af bling og kulfiber, men sådan må det så være...

Sømmen sidder i øvrigt ikke midt i bukket - der er... øh, ja hva' høvlen hedder det på dansk? Forstærkninger? På engelsk er de kendt som "gussets" - det er sådan et stykke plade bukket nogenlunde i facon som en taco-skal som forstærker samlingen. De er obligatoriske på en del samlinger på et FIA-spec-bur.
De her gussets er med til at "holde" på rørene, og de lægger forstærkningen på det rigtige sted, nemlig ude på siden. Ikke noget med trekanter inde midt på røret - det gør nærmest kun ondt værre...

Se i øvrigt vedhæftede billede (bare lige et jeg fik gravet frem)


Vedhæftede filer:
Filkommentar: Impreza WRC-cockpit
003.jpg
003.jpg [ 112.29 KiB | Vist 1122 gange ]

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 dec 2007, 10:57 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
kadettcqp skrev:
Tak for mange gode svar. Regnede heller ikke med at den rørbukker jeg henviste til ville være specielt god, men man kunne jo have lov at blive overrasket.

Lige mens i snakker bure er der så nogle kloge hoveder der ved hvor stor forskel der er på kravene til et bur til eks. rally vs. et til eksempelvis historisk ræs(baneræs)? Vil man kunne bygge efter højeste fællesnævner og bruge det til begge?

Jeg faldt lige over en interessant side hvor man kan købe tegninger til en hjemmebygget rørbukker. Ud fra hvad de viser på billeder og efter hvad jeg har læst af folks anmeldelser og brug ser den ret interessant ud:

http://www.gottrikes.com/Tube_Bender.htm


Du skal stadig ud og hitte matricerne - mig bekendt er det det værste. Hvor slemt det er ved jeg så ikke - men jeg ku' da læse andetsteds i tråden at der må være mindst én der ved noget om det.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 dec 2007, 11:02 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sydsjælland
Så vidt jeg har læst mig frem til er de ikke specielt dyre. I al fald ikke i USA om ikke andet. Men vil da lige prøve at undersøge det. Kunne da være meget lækkert at have sådan en rørbukker. Men vil da lige være sikker på hvor anvendelig den er inden jeg kaster mig ud i at bygge én.

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 dec 2007, 14:18 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
Den DIY rørbukker du linker til passer matricer med Pro tool www.protool.com

Den er stort set identisk med JD bukkeren, om de passer matricer sammen ved jeg ikke.
Men hvis du selv vil bygge den, kan du jo bare købe(eller lave) et sæt matricer, så bygge det andet bagefter.


Den type rørbukker er ganske andvendelig, indenfor 4x4 verdenen er der manger der bruger den.

Her er en ganske udemærket beskrivelse af rørbukning for bedgyndere.
http://pirate4x4.no/tech/bendin_tube/index.php

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 dec 2007, 22:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
jeg vil stadig mene at et hjemmelavet bur er bedre end et ikke eksisterende... og det er ikke fordi jeg har tænkt mig bare at klatte noget rør sammen, det har taget lang tid at finde ud af hvordan det skal konstueres, og ikke mindst hvordan det ikke skal bygges.

men i std klassen i klubrally er det alligevel lidt begrænset hvor stort kravet er. og den skal heller ikke senere bruges i en anden klasse, til det står der en anden karosse som jeg har bygget på i nogle år efterhånden. jeg skal "bare" ha det produkt der dækker mit behov, og ikke mindst til en pris jeg kan overkomme... det sidste er ikk uvigtigt på dagpenge...

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 dec 2007, 21:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 feb 2006, 20:32
Indlæg: 678
Geografisk sted: Nordjylland
Der er mega meget inspiration på nettet og "smede" kompetence herinde, så det bør være muligt at lave et billigt og korrekt udformet bur uden det skal koste spidsen af en jetjager.

http://www.superstreetonline.com/techar ... index.html

Men som Brian skriver - og som jeg er helt enig i - der er ikke meget grin ved et bur som sender røret ind i gennem hovedet eller maven, så når der skal bur i så lav det ordentligt første gang.

Gå evt. ind på www.hms.dk i deres forum, måske har Anders Jensen nogle gode råd til dig.

/Hartvig

_________________
ADtrailer Lej en LED storskærm !


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 dec 2007, 21:52 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hartvig skrev:
Men som Brian skriver - og som jeg er helt enig i - der er ikke meget grin ved et bur som sender røret ind i gennem hovedet eller maven, så når der skal bur i så lav det ordentligt første gang.


Start med at erkende at der ikke findes et bur der er stærkere end den svageste svejsning.

Det virker som om blærerøvseffekten i Cr-Mo rør er så høj, at det bliver det primære mål, istedet for et solidt bur.... :damn:

Utroligt så ofte man ser dyrt materiale + dårligt lavet. Hellere et billigt materiale, og så rigtigt lavet(læs svejst).

Svejsemaskiner har det med at tiltrække måger, på mystisk vis.

Pointen: Hellere et "mindre end perfekt" materiale og rigtigt udført, end dårlige svejsninger på Cr-Mo rør.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 dec 2007, 22:40 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
I Formula offroad, er cr-mo forbudt, netop fordi svejsningerne springer, hvis det ikke er gjort rigtigt(det er ikke nok bare at lægge en flot Tigsvejsning!)
Det er simpelthen set for mange gange, så man vil ikke løbe chancen.

Nu får jeg nok tæsk af nogle rørbyggere, men jeg kan altså også godt svejse det så det holder.
Det er der desværre bare mange, der også TROEDE de kunne :damn:

Igen buret er en brugsgenstand, i vores verden, så de bliver testet med jævne mellemrum, det var da bare trist, at finde ud af at det ikke virker, når man mest har brug for det.


Mht. knowhow(hartvig) har jeg da lavet et par bur i tidens løb, og vil da gerne give mit besyv med, hvis det skal være.

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team