Der er absolut ikke noget lovgivningsmæssigt krav
om at biler der deltager i f.eks. Sindal eller Holeby skal være indregistreret og dermed have nummerplader.
Kravet om nummerplader og registreringsattest er alene noget streetrace sporten selv har valgt i tidernes morgen, hvor streetrace netop var et tilbud som henvendte sig til "gaderæsere". Om det vil være sværere at få en godkendelse igennem nu om dage tror jeg faktisk ikke. Der er efterhånden oparbejdet et rigtig godt forhold til specielt Politiet i både Hjørring, Aalborg og Nykøbing F. Forholdet er faktisk så godt, at da der var tvivl om godkendelsen af det seneste race i Sindal den 16/5, kunne problemerne løses gennem en anbefaling fra DLSU over telefonen
.
Fremad er der jo masser af fornuft i at have klasser for "streetlegal" biler hvor kravet opretholdes, og hvor det fortsat er ejerens/deltagerens personlige ansvar hvad der sker når bilen forlader indhegningen. Der vil fortsat være masser af udfordring i at møde op med en bil med plader på - og dermed visse hvor langt man kan komme indenfor rammerne af en indregistreret bil.
Jeg er helt sikker på, at vi som organisation godt kan forhandle en våbenhvile med myndighederne som er gældende indenfor "hegnet". Det vil selvfølgelig betyde at endnu flere biler ankommer på en trailer - so be it - det er det publikum vil se og det er den vej streetrace også har udviklet sig. Politi og T&S tropper jo heller ikke op til f.eks. DTC race på Jyllands Ringen.
Overordnet er jeg sikker på at en simpel regel om minimumstid, er og bliver den eneste rimelige og nemt gennemførelig metode til at regulerer streetrace sporten. Skal der ud og køres hurtigere end f.eks. 11 sekunder på 402 meter, skal vi enes om ens regler for redningsberedskab - og så er vi jo reelt åbne konkurrenter til DASU's dragrace klubber.
/Hartvig