Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 07 jan 2025, 15:58

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 155 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2009, 23:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 feb 2006, 20:32
Indlæg: 678
Geografisk sted: Nordjylland
ØV - ØV - ØV

Samme trælse historie igen og igen - men jeg bemærker at der i alle indlæggene er glemt en meget væsentligt faktor for en optrapning af kontrollen fra myndighedernes side, nemlig det faktum, at det "vi" kalder streetrace sidestilles af politikere og befolkningen med gaderæs og nogle "unges" totalt hensynsløse adfærd i trafikken. Dette er jo i urimelig grad blevet "dokumenteret" i pressen i form af historier om unge der selv er blevet dræbt, eller som bevirket at andre uskyldige er blevet dræbt, på grund af manglende evner til at håndtere dræbermissilet.

Så ovenover de fæle grå mænd og kvinder, der bliver ukommanderet til en særdeles upopulær opgave i en weekend hvor de sikkert hellere ville sidde i campinghabiten, sidder vores folkevalgte politikere og lægger et masivt pres på at dette uvæsen skal stoppes. Disse politikere har ikke mod til at bakke op omkring streetrace sporten, når pressen dagen efter konfronterer dem med endnu et meningsløst trafikdrab.

Vi er rigtig mange som oprindeligt havde det høje idealistiske mål med vores initiativer, at vi måske kunne tilbyde et alternativ til det dødsens farlige gaderæs, bl.a. ved at tilbyde streetrace løb under godkendte og sikre vilkår. Desværre endte mange af initiativerne i tåbelig interne stridigheder om fortolkning af enkeltstående ord som f.eks. "lovlig" "DASU" osv. osv. Så udover at skulle kæmpe imod politikerne og befolkningens generelle holdning til unge med fart i blodet, valgte vi også at blive hinandens største modstandere. Og endnu en gang påtager jeg mig min andel af den fejltagelse.

Den anden store udfordring er grådighed og jagten på "guldet", nogle blev skudt en masse forkerte motiver i skoene og andre blev nærmest hædret som hellige fortolkere af den guddommelige bekendtgørelse 827. Og hvad skete der - selv de mest kritiske af andres initiativer stiller i dag gladeligt op til arrangementer, hvor lovligheden af selve arrangementet er baseret på et ukorrekt grundlag (her kunne sagtens med rette vælges et langt stærkere ordvalg).

Det hele bliver så ikke bedre af, at substansen i den relle debat om streetrace sporten vilkår og udvikling f.eks. her på PP skal kvæles i nogens behov for at se deres egne ord på skærmen. Hvis man vil føre et korstog imod streetrace, muligvis i et forsøg på at konverterer os alle sammen til rallykørere, så syntes jeg personligt at man skal gøre det i egne indlæg oprettet med det specifikke formål - men det sker sjovt nok aldrig :?: (gætter på at man godt ved at det argument ikke vil være særlig populært).

Sjovt nok ligger løsningen så gemt derinde lige foran næsen på os - nemlig at sporten organiserer sig og bliver den magtfaktor den reelt fortjener. Umiddelbart burde det jo være muligt at stifte en forening med 10.000 - 15.000 medlemmer, f.eks. kunne køb af en billet til DHB samtidig være et medlemsskab af en ny forening. Modsat DASU er der fortsat masser af ildsjæle i streetrace sporten, der gladeligt vil kæmpe en ulønnet og idealistisk kamp for streetrace sporten.

Men alt dette kræver at vi vasker tavlen ren og starter på en frisk - vi har et godt udgangspunkt med opbakningen fra DHB, Sindal og Holeby. Men det kræver erkendelse af at streetrace år 2000 har meget lidt til fælles med streetrace år 2009 og fremover. DASU har vel ca. 10.000 medlemmer og vi burde lynhurtigt kunne stable en tilsvarende organisation på benene hvis vi hjælper hinanden. Både DHB og DLSU har godkendte banereglementer som let kan samles til et fælles banereglement, som sikrer at der først og fremmest afvikles sikkert og forsvarligt, samt at der er det fornødne beredskab hvis det går galt.

Vi skal naturligvis aldrig glemme det oprindelige formål, at vi med vores initiativer gennem streetrace arrangementer rundt omkring i landet er med til at give de "fornuftige" et alternativ til det ulovlige gaderæs. Men det budskab skal naturligvis ikke fremføres som det eneste sagliggørende, vi er også en "forening" i vækst som samler specielt yngre i et stærkt socialt sammenhold.

Samtidig kan vi med stor nok opbakning få opmærksomhed hos politikere og i pressen, og dermed få åbnet øjnene for at streetrace er kommet for at blive - for det er det !

Dette var mine tanker efter at have fulgt debatten på PP og mange andre forums de sidste måneds tid. Jeg håber med hele mit hjerte at "projektet" vil lykkes en dag, og jeg ved i dag at det sagtens kan lade sig gøre at afvikle gode, sikre og fornøjelige streetrace arrangementer i Danmark i fuld fordragelighed med myndighederne. Det kræver blot vilje til samarbejde og sund fornuft.

Med ønsket om et rigtigt godt DHB i 2009.

Hartvig - siddende oppe i helicopteren :cooking:

_________________
ADtrailer Lej en LED storskærm !


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jun 2009, 07:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Hartvig skrev:
.... her på PP skal kvæles i nogens behov for at se deres egne ord på skærmen. Hvis man vil føre et korstog imod streetrace, muligvis i et forsøg på at konverterer os alle sammen til rallykørere, så syntes jeg personligt at man skal gøre det i egne indlæg oprettet med det specifikke formål - men det sker sjovt nok aldrig


Hov-hov - du glemte planerne om at omstyrte regeringen, indføre sharialov, afskaffe fri om søndagen og indføre brugerbetaling på uddannelsesinstitutioner... er der noget jeg har glemt?

Det er påfaldende at man ikke må komme med forslag og perspektivere udviklingen, uden at blive tacklet med personangreb.
Det kan du da bare bruge PB eller egne indlæg oprettet med det specifikke formål - men det sker sjovt nok aldrig...

Hvem kvæler hvilken debat i hvad her? (og nej, du behøver ikke svare - vi skal jo nødig kvæle debatten i irrelevant emne).

Citat:
Sjovt nok ligger løsningen så gemt derinde lige foran næsen på os - nemlig at sporten organiserer sig og bliver den magtfaktor den reelt fortjener. Umiddelbart burde det jo være muligt at stifte en forening med 10.000 - 15.000 medlemmer, f.eks. kunne køb af en billet til DHB samtidig være et medlemsskab af en ny forening. Modsat DASU er der fortsat masser af ildsjæle i streetrace sporten, der gladeligt vil kæmpe en ulønnet og idealistisk kamp for streetrace sporten.


Jeg kan kun støtte forslaget - masser af sagt det i denne tråd, og tidligere - der sker bare ikke det store.
Hvorfor mon? Jeg tror du har masser af svar på hvorfor - og de er nok ganske sande.
Jeg tror dog der mangler et enkelt: antallet af ildsjæle indenfor dansk foreningsliv generelt, er ikke så højt, og det er desværre for nedadgående (så kan man tage en samfundsdebat om hvorfor det er tilfældet - men det er min oplevelse).
Det gælder fodbold, DASU og alt muligt andet. Det er Tordenskjolds få soldater der yder for de mange. Og gudskelov for det - stor tak til dem!

Jeg tror ikke at streetrace-miljøet er specielt anderledes - dvs. der er måske nok 10-15.000 der gider tage til og se race - men det er en brøkdel af dem der gider mere end det.
Det er fint at stå med en masse medlemmer - men der skal også gøres noget med dem - og hvem skal gøre det? Det skal dem der gider gøre noget - og hvis min antagelse er korrekt, om at streetrace-miljøet ikke er sååå meget anderledes end alt muligt andet foreningsarbejde - ja så er der begrænsede hænder...

Og så er der desværre "bare" stadig problemet med Færdselsstyrelsen og afgifterne.
De races som du har haft meget med at gøre - er for Per og Poul i Kadett'erne (eller hvordan det nu er præcist du plejer at formulere det).
Dvs. "the casual tuner". Han bil er pt. ikke lovlig - surt - men sådan er det.
Så længe Per ved det, så vil han være mindre tilbøjelig til at blive "stabil" udøver, hvis der er risiko for at han bliver nappet af myndighederne (som jo har et slaraffenland til sådan et arrangement).
Hans alternativ pt. er: 1. Ikke at møde. 2. Gå gennem helvede for godkendelse. En tredie kan være: Køre noget uden plader, men det kræver at arrangementet tillader det, samt trailer, bil der må trække den, kørekort til det etc. - mere investering => så er det ikke for Per og Poul mere.

Ergo: Det er opad bakke at trække Per og Poul til.
Ja, jeg ved at det lykkes for jer i stor stil - og det fortjener ære. Men mon ikke fremmødet ville være rigtigt meget bedre, hvis ikke Per og Poul skulle snige sig langs panelerne med skæg og blå briller, for at undgå problemer med myndighederne?
Reaktionen på VMax' udmelding ift. DHB antyder jo at det er noget der ligger folk på sinde.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jun 2009, 09:24 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 feb 2006, 20:32
Indlæg: 678
Geografisk sted: Nordjylland
Jamen tak for et sobert svar som jeg altovervejende er enig i - og det lille personlige bjæf napper du også i fin stil :D

Faktisk tror jeg at tricket er, at forene de 2 verdener (som måske i virkeligheden er 3 hvis man tæller de fortabte dragracer med). I praksis har vi jo set at f.eks. Sindal og Holeby kan tiltrække kører fra alle 3 verdener samt et stort antal tilskuere, som man bestemt ikke skal lukke øjnene for. Regnestykket er jo rimeligt nemt 3.000 tilskuere gange 100 kr. = 300.000 kr. Dette holdt op imod omkostninger på 75.000 - 100.000 for at lave et streetrace arrangement som til punkt og prikke opfylder kravene i bekendtgørelsen 827.

Så der er masser af muligheder for at en organiseret streetrace sport kan blive en fortsat succes i Danmark, uanset om motivet er et bidrag til en forbedret færdselssikkerhed blandt yngre billister, et sportsligt motiv, eller et rent økonomisk motiv - eller en kombination.

Men det kræver fortsat at vi endnu engang giver organisationstanken et forsøg :D ellers er min frygt at vores "modstandere" får alt for nemt spil til at lægge os forhindringer i vejen.

/Hartvig

_________________
ADtrailer Lej en LED storskærm !


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jun 2009, 09:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
klyfax skrev:
syncroGT skrev:
Kunne faktisk være sjov med en quick poll undersøgelse her på siden hvad folk helst ville.

1. ændring af færselsloven så de bliver som de svenske, og engelske.



De er svenske kontra danske regler har kun 1 ting til forskel. Amatørbyg.
Der skal ændres så meget så bilen's ID ik længere kan fastslås i opbygning.

Det fede ved sverige er så at EU godkendte biler, fkes. en Toyota Supra 900 hk godkendt i UK, IKKE kan komme ind i landet.

En standard Toyota Supra TT er en kamp at få ind i sverige selv om den er synet og godkendt i UK. Også selv om den er fra 1932. Sverige er fuldstædig ligeglade med gældene EU lovgivning omkring syn og godkendelser af biler.
Det kan lade sig gøre at få den ind, med kun ved hjælp af Toyota SE. De skal godkende bilen, og gør det mod betaling. Og så kan man lige så godt hente en TT direkte fra Japan...


Det er altså en sandhed med modifikationer som jeg forstår det her...

Ikke at det er forkert hvad du siger (det ved jeg faktisk ikke - men jeg tror dig gerne) - men det er vist ikke helt billedet som jeg forstår det.

Jeg sad her til morgen med datteren på armen og glukkede lidt på savarturbo.se. Der er jo altid gode projekter...

En fyr her har bygget en Ascona A, med BMW 2.8 liters kværn, med turbo. Anden gearkasse, motoren flyttet langt tilbage, ændret torpedo, kardantunnel, ombygget til 'sprøjt, etc.

Alt det her - med undtagelse af lige turbo'en - er synet og godkendt - helt efter bogen.

Som jeg forstod teksten, så er det resultatet af to ting:
1. Opel i Sverige har en generel godkendelse på at den model må forsynes med op til 150 hk og 200-et-eller-andet newtonmeter i moment.
2. Bilinspektionen stejler IKKE over at der flyttes lidt på en motor, etc. - så længe hk'erne er i orden, og at vægtfordeling opretholdes (deraf den flyttede torpedo).

Omend ejeren stadig fusker ift. turbo'en - så lad os prøve at glemme den for en kort bemærkning, og forestille os at man i dansk synshal mødte op med en Opel Ascona 2.8 R6 med Haltech indsprøjtning, flyttet torpedovæg, etc...
Hvis den bliver godkendt - så er jeg sgu' gået glip af noget...

Det får jeg til lempeligere regler...

Der var i tråden desuden tale om... tror formuleringen var "ombygd fordon". Som jeg forstod det var det IKKE amatörbyg - men en eller anden mellemvariant (jeg kan tage fejl her).
Det lyder som noget som rigtigt mange af mellem-tuner-bilerne herhjemme kunne have gavn af.

Jeg kender som sagt ikke detaljerne - men lige pt. køber jeg altså ikke at man i SE ikke skulle have bare lidt bedre muligheder end vi har i DK.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jun 2009, 21:24 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Wildert skrev:
Det er altså en sandhed med modifikationer som jeg forstår det her...

Ikke at det er forkert hvad du siger (det ved jeg faktisk ikke - men jeg tror dig gerne) - men det er vist ikke helt billedet som jeg forstår det.

Jeg sad her til morgen med datteren på armen og glukkede lidt på savarturbo.se. Der er jo altid gode projekter...

En fyr her har bygget en Ascona A, med BMW 2.8 liters kværn, med turbo. Anden gearkasse, motoren flyttet langt tilbage, ændret torpedo, kardantunnel, ombygget til 'sprøjt, etc.

Alt det her - med undtagelse af lige turbo'en - er synet og godkendt - helt efter bogen.

Som jeg forstod teksten, så er det resultatet af to ting:
1. Opel i Sverige har en generel godkendelse på at den model må forsynes med op til 150 hk og 200-et-eller-andet newtonmeter i moment.
2. Bilinspektionen stejler IKKE over at der flyttes lidt på en motor, etc. - så længe hk'erne er i orden, og at vægtfordeling opretholdes (deraf den flyttede torpedo).

Omend ejeren stadig fusker ift. turbo'en - så lad os prøve at glemme den for en kort bemærkning, og forestille os at man i dansk synshal mødte op med en Opel Ascona 2.8 R6 med Haltech indsprøjtning, flyttet torpedovæg, etc...
Hvis den bliver godkendt - så er jeg sgu' gået glip af noget...

Det får jeg til lempeligere regler...

Der var i tråden desuden tale om... tror formuleringen var "ombygd fordon". Som jeg forstod det var det IKKE amatörbyg - men en eller anden mellemvariant (jeg kan tage fejl her).
Det lyder som noget som rigtigt mange af mellem-tuner-bilerne herhjemme kunne have gavn af.

Jeg kender som sagt ikke detaljerne - men lige pt. køber jeg altså ikke at man i SE ikke skulle have bare lidt bedre muligheder end vi har i DK.


Der er bedre mulighedere i SE end i DK, alene pga. de svenske bil importørere. Ombygged fordon, kræver at motor, transmission, bremser og udstødning til efter kat er fra samme model bil. Det skal så dokumentes, og kan man få importøren med på idéen, så er den næsten hjemme, kræver kun lidt papir arbejde på resten.
Kan også gøres uden dokumenter fra importøren, men det kræver noget mere papir arbejde, og sikkert også lidt ala TÜV godkendelser hist og her.

Ulempen er, at hvis du tager en DK starlet, og smider alt på som er anderledes fra en Japansk turbo starlet, så du faktisk står med en Dansk Turbo Starlet, så er du faktisk på røven. For Toyota SE har ingen papirer på skidtet. Og den er ikke ombygged nok til at komme i ombygged fordon klassen. Skaffer Toyota SE noget papir gøjl, så bliver dens ID skiftet til Turbo starlet, og ikke Starlet, ombygged fordon. Det er i hvertfald forventet, men sagen er stadige åben.

Toyota Supra TT fra Japan synes i SE. Der findes ingen papir på den, men Toyota SE har sagt god for den. Nok fordi en Japansk TT er opbygget på samme basis som en EU, men er med svagere motor og med fartbegrænser, altså en ringere model, dog af samme model...

Reglerne er indviklet, og der er nogle dybe huller som enten kræver en helt standard bil eller meget ombygget bil til at komme udenom disse huller. Det er ihvertfald hvad jeg ved. Men kigger man på de danske regler, så er de næsten ens, problemet er bare at bil importørene ikke vil lege med, og DK kræver godkendt dokumentation, ala TÜV eller omportørens stempel...

De første skylines blev synet og godkendt i DK, hentet direkte fra Japan, og uden hjælp fra Nissan.
Jeg har kendskab til 1 dansk solgt Golf 4 R32, som er blevet godkendt med 400-500 hk og turbo, via. HGP. Det kan lade sig gøre, kampen er bare noget større...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jun 2009, 13:18 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2006, 10:38
Indlæg: 196
Geografisk sted: Jylland / 6650 Brørup
Har lige hørt fra en pålidelig kilde ved DHB, at der tjekkes massivt ved indgangene af Told og Skat, og divers myndigheder, der er allerede torsdag formiddag klippet en del plader, på biler med konstruktive ændringer, det foregår lige nu.

Så min den røde bliver i garagen denne weekend.

_________________
Med venlig hilsen.
Jørn Petersen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jun 2009, 15:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
yeps. har hørt det samme fra en anden kilde. jeg havde dog ingen planer om at køre til dhb alligevel. men lad os mødes på tanken og brænde dæk af.. :tooth: :tooth:

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jun 2009, 16:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 feb 2006, 20:32
Indlæg: 678
Geografisk sted: Nordjylland
Det er simpelthen for plat !

Lad os nu for dælen rejse en folkestemning blandt streetrace interesserede - 10.000 - 15.000 eller 20.000 underskrifter er nok til at stifte et parti der kan opstille til folketinget :!:

/Hartvig

_________________
ADtrailer Lej en LED storskærm !


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jun 2009, 16:49 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
møffe skrev:
men lad os mødes på tanken og brænde dæk af.. :tooth: :tooth:


Hørt hørt :D
Ser frem til flere rapporter fra DHB?
Mvh,
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jun 2009, 16:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Saab-Daniel skrev:
møffe skrev:
men lad os mødes på tanken og brænde dæk af.. :tooth: :tooth:


Hørt hørt :D
Ser frem til flere rapporter fra DHB?
Mvh,
Daniel.
har godt moret mig over det. politiet og skat må have meget travlt denne weekend. jallerup markede er også i denne weekend.

mon de kan løbe tør for girokort??

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 155 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team