Samme trælse historie igen og igen - men jeg bemærker at der i alle indlæggene er glemt en meget væsentligt faktor for en optrapning af kontrollen fra myndighedernes side, nemlig det faktum, at det "vi" kalder streetrace sidestilles af politikere og befolkningen med gaderæs og nogle "unges" totalt hensynsløse adfærd i trafikken. Dette er jo i urimelig grad blevet "dokumenteret" i pressen i form af historier om unge der selv er blevet dræbt, eller som bevirket at andre uskyldige er blevet dræbt, på grund af manglende evner til at håndtere dræbermissilet.
Så ovenover de fæle grå mænd og kvinder, der bliver ukommanderet til en særdeles upopulær opgave i en weekend hvor de sikkert hellere ville sidde i campinghabiten, sidder vores folkevalgte politikere og lægger et masivt pres på at dette uvæsen skal stoppes. Disse politikere har ikke mod til at bakke op omkring streetrace sporten, når pressen dagen efter konfronterer dem med endnu et meningsløst trafikdrab.
Vi er rigtig mange som oprindeligt havde det høje idealistiske mål med vores initiativer, at vi måske kunne tilbyde et alternativ til det dødsens farlige gaderæs, bl.a. ved at tilbyde streetrace løb under godkendte og sikre vilkår. Desværre endte mange af initiativerne i tåbelig interne stridigheder om fortolkning af enkeltstående ord som f.eks. "lovlig" "DASU" osv. osv. Så udover at skulle kæmpe imod politikerne og befolkningens generelle holdning til unge med fart i blodet, valgte vi også at blive hinandens største modstandere. Og endnu en gang påtager jeg mig min andel af den fejltagelse.
Den anden store udfordring er grådighed og jagten på "guldet", nogle blev skudt en masse forkerte motiver i skoene og andre blev nærmest hædret som hellige fortolkere af den guddommelige bekendtgørelse 827. Og hvad skete der - selv de mest kritiske af andres initiativer stiller i dag gladeligt op til arrangementer, hvor lovligheden af selve arrangementet er baseret på et ukorrekt grundlag (her kunne sagtens med rette vælges et langt stærkere ordvalg).
Det hele bliver så ikke bedre af, at substansen i den relle debat om streetrace sporten vilkår og udvikling f.eks. her på PP skal kvæles i nogens behov for at se deres egne ord på skærmen. Hvis man vil føre et korstog imod streetrace, muligvis i et forsøg på at konverterer os alle sammen til rallykørere, så syntes jeg personligt at man skal gøre det i egne indlæg oprettet med det specifikke formål - men det sker sjovt nok aldrig
Sjovt nok ligger løsningen så gemt derinde lige foran næsen på os - nemlig at sporten organiserer sig og bliver den magtfaktor den reelt fortjener. Umiddelbart burde det jo være muligt at stifte en forening med 10.000 - 15.000 medlemmer, f.eks. kunne køb af en billet til DHB samtidig være et medlemsskab af en ny forening. Modsat DASU er der fortsat masser af ildsjæle i streetrace sporten, der gladeligt vil kæmpe en ulønnet og idealistisk kamp for streetrace sporten.
Men alt dette kræver at vi vasker tavlen ren og starter på en frisk - vi har et godt udgangspunkt med opbakningen fra DHB, Sindal og Holeby. Men det kræver erkendelse af at streetrace år 2000 har meget lidt til fælles med streetrace år 2009 og fremover. DASU har vel ca. 10.000 medlemmer og vi burde lynhurtigt kunne stable en tilsvarende organisation på benene hvis vi hjælper hinanden. Både DHB og DLSU har godkendte banereglementer som let kan samles til et fælles banereglement, som sikrer at der først og fremmest afvikles sikkert og forsvarligt, samt at der er det fornødne beredskab hvis det går galt.
Vi skal naturligvis aldrig glemme det oprindelige formål, at vi med vores initiativer gennem streetrace arrangementer rundt omkring i landet er med til at give de "fornuftige" et alternativ til det ulovlige gaderæs. Men det budskab skal naturligvis ikke fremføres som det eneste sagliggørende, vi er også en "forening" i vækst som samler specielt yngre i et stærkt socialt sammenhold.
Samtidig kan vi med stor nok opbakning få opmærksomhed hos politikere og i pressen, og dermed få åbnet øjnene for at streetrace er kommet for at blive - for det er det !
Dette var mine tanker efter at have fulgt debatten på PP og mange andre forums de sidste måneds tid. Jeg håber med hele mit hjerte at "projektet" vil lykkes en dag, og jeg ved i dag at det sagtens kan lade sig gøre at afvikle gode, sikre og fornøjelige streetrace arrangementer i Danmark i fuld fordragelighed med myndighederne. Det kræver blot vilje til samarbejde og sund fornuft.
Med ønsket om et rigtigt godt DHB i 2009.
Hartvig - siddende oppe i helicopteren