Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 jul 2025, 09:54

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

K-FINN skrev:
Som skrevet før, er det tro kopi af et wiseco/wössner stempel.
Der er valgt værktøjalu, som har 99% samme sammensætning som et stempel man køber.

Tror du ikke det er noget der kommer til og fungere, hvis ja, hvorfor tror du ikke det vil fungere, ved du hvordan det værktøjalu reagere ?

jeg ved hvordan stempler reagere og hvilke tolerencer der køres med på stempler som der virker..om det der er lavet her virker ,er jo svært at udtale sig om når man ikke får nogle tolerencer/data fortalt.

dernæst er "et stempel man køber" et vidt begreb..je pistons kører feks langt større tolerencer end nævnte wøssner/wiseco.. netop fordi de ikke udvider sig ens,så når du siger det valgte alu er 99% det samme som det et købt stempel er ud af,holder det ikke,medmindre det skulle være den sidste 1% der gør hvor meget det udvider sig :grin:

1/4mile- 9.7@233km/h

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Det får vi snart og se om det holder, eller du får ret.
:popcorn:

Tror egentlig også de er ligeglade, det er et sjovt garageprojekt, men du kan jo se på det, som om det var 4 stk fine askebægere.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

K-FINN skrev:
Det får vi snart og se om det holder, eller du får ret.
:popcorn:

Tror egentlig også de er ligeglade, det er et sjovt garageprojekt, men du kan jo se på det, som om det var 4 stk fine askebægere.

jeg har aldrig udtalt mig om hvor vidt det holder eller ej hvis du lige kigger efter ;)

jeg rettede dig bare i at man sagtens kan købe stærkere stempler til alle motore...tiden vil jo så vise sig om det havde været billigere at købe stærkere stempler fra starten..

om det holder er jo også alt afhængig af hvor presset det skal være/varmeudvikling..

1/4mile- 9.7@233km/h

Titel:
Moderator

Stemplet er ikke den mest enkle del at kopiere.

Men fedt at nogen laver dem selv.
Hvilken alu er de lavet af?
Overvejer at købe alu til plejlstænger og lave et sæt selv i min manuelle fræser, alene for udfordringens skyld.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Moderator

Hej Finn.

Kan du ikke skaffe nogle flere oplysninger om den måde de har lavet stemplerne på?
Feks hvor koniske har de lavet dem, og har de også fræst dem ovale, eller bliver de ved en enkelt koning?
Skørt-væg og krone-væg tolerance?
Jeg antager at det er nogen der vil tryklade. Hvor tyk har de lavet kronen?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Det er noget værktøjs alu, som burde være stærkere end støbt(smedet) alu...

Han har lavet plejlstænger også..

http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=79823

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Hej Finn.

Kan du ikke skaffe nogle flere oplysninger om den måde de har lavet stemplerne på?
Feks hvor koniske har de lavet dem, og har de også fræst dem ovale, eller bliver de ved en enkelt koning?
Skørt-væg og krone-væg tolerance?
Jeg antager at det er nogen der vil tryklade. Hvor tyk har de lavet kronen?

Tager den lige over pm, så er vi fri for der går F1 i tråden igen..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

K-FINN skrev:
Det er noget værktøjs alu, som burde være stærkere end støbt(smedet) alu...

Han har lavet plejlstænger også..

http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=79823

det ser sku godt ud det han laver,han har helt sikkert styr på maskinerne...

jeg har engang haft æren af at pille et sæt hjemmelavede alustænger ud af en bmw e46 coupe med en m50b25 strooket til 3,2 liter i.. det gik så stramt rundt at man dårligt kunne dreje motoren selv med det største værktøj på tappen..hullet ved lejet var simpelthen trukket ovalt/langt..for det så ikke skal være løgn havde man brugt opel turbo stempler i den som havde så lange skørter at de ville gå mod modvægtene på krumtappen,så krumtappen havde man også bare drejet af.. :damn:
Det skal dertil siges jeg aner ikke hvem der havde lavet/bygget det :!:

men bme er da et levende bevis på at alustænger lavet rigtigt rocks :!:

1/4mile- 9.7@233km/h

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

K-FINN skrev:
Tager den lige over pm, så er vi fri for der går F1 i tråden igen..

Åhr tud lige :ha: .. der er sgu ingen der forventer at i laver F1 kvalitet men derfor er det da stadigt interessant det i går og roder med ... at lave ting selv frem for at købe er da vejen frem hvis man vil blive klogere ...men bagsiden af medaljen er jo også de sure stunder når lortet ikke holder fordi man måske har smuttet lidt hurtigt over et par af "detaljerne"... I kunne sagtens få stempler til den Daihatsu 1.6 der var lavet af et mere eller mindre anderkendt firma, og sikkert til samme pris som det alu i har måtte anskaffe (med mindre i har fået "five finger discount") men det er der vel ingen udfordring ved :lol: ... angående det at designet er kopieret direkte så vil jeg da gerne se "modellen" ... ikke for at være på tværs men jeg har efterhånden set en del stempler og selv efter en hurtig søgning på nettet har jeg ikke set noget der ligner jeres ... det kan da sagtens være at jeres er solidt men det kræver i mine øjne at stempel kronen er meget tyk ... hvilket det ved nærmere eftersyn godt kunne se ud til at være ... det der, i mine øjne, ser lidt mystisk ud er stempelskørtets overgang til "plejlstangs broen", "plejlstangs broen's" placering og det der i første omgang så ud til at være en mindre heldigt understøttet stempel krone .. men nu mere ser ud som en >10mm alu skive (bedømt udfra placering af olie hullerne) .. lidt tungt måske... den model i har brugt var vel ikke noget diesel vel :tooth: ...

Jeg tror nu nok det stempel i har lavet skal holde... HVIS der er taget forbehold for at det kan udvide sig når det bliver varmt .. dvs i har husket at tage et par hundrede dele af skørtet's diameter ...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time