Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 dec 2024, 20:44

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Hej Audi Claus,

Jeg gætter på at det var dig der deltog i den fult race prep Audi Quatro og som deltog med køredragt, hjelm, hansker, bur osv. ?

Uden at starte 10 sekunders tråden engang til vil jeg godt lige forsøge at forklare dig sammenhængen og dermed rette eventuelle misforståelser.

1) Løbet i Sindal var et såkaldt lovligt streetrace arrangement som blev afviklet i henhold til den gældende lovgivning og med de fornødne tilladelser og godkendelser.

Der er altså IKKE DRAGRACING i f.eks. DASU regi du havde tilmeldt dig, selvom at din personlige udrustning mv. bestemt opfyldte alle kravene hertil.

Vi anbefaler som ansvarlige arrangører (læs: juridisk og forsikringsmæssige) at deltagerne benytter hjelm og andet fornuftigt sikkerhedsudstyr, men kan med den nuværende lovgivning lade det værre frivilligt.

2) Uanset kørens fravalg af hjelm i den uheldige situation ved jeg, at vores officials fik stor ros for deres hurtige indgriben og dermed meget aktivt var med til at dette uheld ikke udviklede sig værre end det gjorde.

Dette er ikke noget forsvar for fravalg af personligt sikerhedsudstyr !!!

3) Desværre er samarbejdet mellem de forskellige streetrace arrangører på det seneste blever mere og mere betændt end det var i forvejen, og man bruger fra nogens side mere tid på at chikanere hinanden, end på at sætte sig ned og få lavet et landsdækkende reglement - herunder bl.a. med krav om brug af hjelm også ved lovlige streetrace arrangementer.

Dette kan du som seriøs racer gennem en årrække ikke være vidende om.

Jeg håber ovenstående forklarer, at vi afvikler lovligt uden hjelmtvang og der derfor ikke er noget at komme efter den vej omkring, men også forklarer at vi klar over risikoen.

Vores udfordring som arrangører af lovligt streetrace er, at der kommer flere og flere race prep biler til vores arrangementer og det er den gældende lovgivning slet ikke gearet til at håndtere - du glæder dig selv til slut i dit indlæg over en tid som er helt uden for det oprindelige ophav for os - nemlig at få Per og Jens ind på en bane og køre med deres KN tunede Corolla :!:

Men nu er sæsonen ovre for os, og med erfaringerne fra 2007 går vi nu i tænkeboks for at finde en løsning som kan gøre flest muligt tilfredse og som samtidig kan gøre sikkerheden endnu bedre.

Desværre bliver det et arbejde som kun vil involvere udvalgte partnere efter vores oplevelser her på det seneste :hrmpf:

/Hartvig

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Tak Harvig - som nævnt et arrangement mange var glade for.
Jeg mener dog, at da jeg startede med dragracing - eller lovlige accelerations test - var det til DHB i 1999 i en helt standard bil - og der var det også et generelt krav, at køreren brugte hjælm og dragt - ikke af nylon - ud i eet stykke.
Lovgivning eller ej - arrangøren må gerne stille fornuftige krav til folk.
Jeg erkender da gerne, at man kan føle sig lidt "dum" når man sidder i fuld udrustning i en næsten standard bil (ja jeg har 2 biler), man også bruger på gaden og måske kører langt hurtigere i på motorvej.
Men som vi ser, kan der være tekniske fejl ved ens egen, eller konkurrenten kan ryge af sporet ind i een selv.

Jeg håber at dette lille uheld med heldig udgang, kan gøre deltagerne mere opmærksomme på, hvilken påklædning de vælger og at arrangørerne kan hjælpe dem med dette - uden at skræmme nogen væk.
Claus

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

audi_claus skrev:
Tak Harvig - som nævnt et arrangement mange var glade for.
Jeg mener dog, at da jeg startede med dragracing - eller lovlige accelerations test - var det til DHB i 1999 i en helt standard bil - og der var det også et generelt krav, at køreren brugte hjælm og dragt - ikke af nylon - ud i eet stykke.
Lovgivning eller ej - arrangøren må gerne stille fornuftige krav til folk.
Jeg erkender da gerne, at man kan føle sig lidt "dum" når man sidder i fuld udrustning i en næsten standard bil (ja jeg har 2 biler), man også bruger på gaden og måske kører langt hurtigere i på motorvej.
Men som vi ser, kan der være tekniske fejl ved ens egen, eller konkurrenten kan ryge af sporet ind i een selv.

Jeg håber at dette lille uheld med heldig udgang, kan gøre deltagerne mere opmærksomme på, hvilken påklædning de vælger og at arrangørerne kan hjælpe dem med dette - uden at skræmme nogen væk.
Claus

Som DASU medlem på snart 7 år kan jeg kun give dig ret x 1000 og jeg tror godt du kan forvente at hjelm ikke bliver valgfrit næste år.

/Henrik

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn, Denmark
Jeg tror at mange fik øjnene op for hvor meget en hjelm og en brandslukker kan hjælpe i sådan en situation. Især dem som stod i målenden da bilen brød i brand. Jeg vil også selv til en hver tid anbefale en hjelm som minimum til streetracing arrangementerne.

Det er nu også fantastisk dejligt at vide at "mit" racecrew virker når ulykken nu skulle se. Føreren af BMWen kastede sig ud af bilen og næsten inden han ramte jorden var en official (Niels Knudsen) foran bilen og igang med brandslukkeren. Flere af deltagerne kom derefter og hjalp med brandslukningen. Godt teamwork.

Billede

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Heintzelmann skrev:
Jeg tror at mange fik øjnene op for hvor meget en hjelm og en brandslukker kan hjælpe i sådan en situation

Vi må håbe der også er nogle arrangører, og nogle "bagmænd" der har fået øjnene op for det, og kræver hjelm, selvom det som Hartvig siger
Citat:
Vi anbefaler som ansvarlige arrangører (læs: juridisk og forsikringsmæssige) at deltagerne benytter hjelm og andet fornuftigt sikkerhedsudstyr, men kan med den nuværende lovgivning lade det værre frivilligt.

Det er i øvrigt en § jeg godt kunne tænke mig at se.

Audi-Claus, jeg er helt enig med dig!!

Titel:
Senior Medlem

En helt anden ting, der nu kunne være interessant, kunne være,
hvorfor en brand i motorrummet breder sig til kabinen - ikke for at pege fingre af nogle, men for lige som ved fly-uheld at fremlægge hvad årsag og virkning var
for at forebygge lignende hændelser.
Hvor store huller var der i fire wall'en ? Almindelige ledningsgennemføringer
Demonterede klima og varme anlæg med åbne huller h cm x b cm
Gearkassen inde i kabinen uden "svøb" osv ?
Vi skruer jo alle videre til vinter og hvilke fejl skal vi ikke begå ?
Claus

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Selvom det er en overbrugt og lidt plat cliché fristes man til at sige "Hvad sagde jeg", med henvisning til dette indlæg, og tråden i det hele taget.. http://powerforum.dk/viewtopic.php?p=112674#112674 :reading:

Titel:
Senior Medlem

Jeg synes vi skal se fremad mod næste sæson
Jeg er kun en halv-seriøs deltager i forhold til de tider folk kørte under
NDCD regi og senest også DASU, og da deres gamle cupsystem er faldet til jorden under indflydelse af splid og pengemangel har jeg haft
stor glæde af de politigodkendelses løb, der har været arrangeret såvel
Køge, Blackrace, NordsøAction Day, Holeby (fik ikke tid) og nu senest 402meter.dk.
Som så mange andre har jeg brugt det/de seneste år på at skrue en
konkurrencedygtig bil sammen for en mindre formue -og ønsker så mange muligheder som muligt for at bruge den.
Der er adskillige NDCD medlemmer, der er kommet til arrangementerne
og ser det som den eneste reelle mulighed for at køre lovligt race/test and tune i DK.
Altså endnu en opfordring til at de arrngører, der kan og vil tage sliddet
samarbejder og helst finder fælles holdninger med hensyn til sikkerhed
både teknisk og for de involverede personer.
Så længe, der ikke er en fælles drejebog for en løbsafvikling
vil der opstå fejl og uhensigtsmæssigheder der giver anledning til brok efterfølgende -
og det har arrangørerne ikke fortjent.
Claus

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

@ Jonas

Uden at komme med hele den tekniske udredning en gang til kan du vel bekræfte at jeg har forsøgt at forklare dig sammenhængen.

Den grundlæggende misforståelse er, at der ikke findes nogen dansk lovgivning som påbyder hjelm i forbindelse med f.eks. lovligt streetrace og derfor har vi valgt at lade det være valgfrit indtil 2008 sæsonen.

Vi skal allesammen huske at dette er startet som et initiativ for Per og Brian i deres KN tunede Golf og Corolla - det der så er sket i praksis er at tiderne specielt i 2007 er blevet så hurtige at mere end 50% af de deltagende biler burde køre dragracing i en DASU klub, men fordi de få dragracing klubber i Danmark ikke kan skaffe baner søger disse mega hurtige biler over til f.eks. Holeby, Lindtorp og nu senest Sindal.

Fra vores side vil vi bruge vinteren til at finde en bedre model for 2008 sæsonen, hvor f.eks. hjelm er et krav uanset lovgivning og reglemeter i øvrigt, men også en model hvor der måske kan skabes plads til alle - NDCD har tidligere forsøgt med den slags initiativer uden den store succes desværre - men nu går vi i tænkeboks :roll:

/Hartvig

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

@ Audimand - kloge ord som er hørt tit herinde og andre steder - desværre er virkelighedens verden en helt anden, nemlig at der er gået guldjagt i såkaldt lovligt streetrace og dermed også konkurrence på godt og ondt.

Lige nu bitches der over mangel på hjelm - men af de samme mennesker som stiller op med en +500 hk. bil uden bur, 4-6 punkts seler, automatisk indslukning, tændingsafbryder, sikkerhedstank, sikkerhedsskot osv. osv. hvad er egentligt vigtigst hvis uheldet endelig er ude big time ?

/Hartvig

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time