Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 06:30

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 14 jan 2008, 17:01 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Hvis jeg fx ville finde en fuldsyntetisk 10w40 ?

Kører lige pt på 10w40 semi fra castrol, men ville godt se hvad den sagde til forbruget med en god fuldsyntetisk :)


Hvad olier kører i ellers på til hverdag? Og hvor pokker køber man MobilOne olier? haraldskrald har dem, men de har ingen fuldsyntetisk 10w40 :(

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2008, 18:03 
Offline

Tilmeldt: 04 jan 2008, 10:29
Indlæg: 11
min 306 2.0 turbo kører men 10 / 40 semisyntetisk (det er den opgivet til at skulle køre med, da fuldsyntetisk biliver for tyndt når det bliver varmt)

afhængigt af hvor ofte du skifter er det ikke livs nødvendigt at købe den dyreste af den dyreste olie... men er der langt mellem dine skift så er en kvalitets olie selvfølgelig at foretrække

mvh kevin

_________________
http://www.norvatio.com

NY BIL: http://bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=82601
MIT NYE PROJEKT 306 2,0 TURBO: http://bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=2665
SOLGT: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8578


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2008, 18:18 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Hvis ik jeg fik Castrol til god pris havde jeg købt det her:
http://www.mapodo.de/

Mange hos Toyota Club Danmark køber der, og for leveret rimiligt hurtigt, max 5 dage.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2008, 18:47 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2007, 10:27
Indlæg: 405
Geografisk sted: Midt i det mørke
:D whee..en "olie-tråd"

Fedt link, Klyfax :reading: ..en 10-60 Castrol(til bageren) til 400 for 5 ltr. imod thassan's snart 800,- :roll:

Men ingen Motul 300V 20W-60 le Mans :cry:

Andre bud på en reference-olie ? Castrol har vist også en TWS olie :hrmpf: ej, så hellere Motul

_________________
kafir harbi


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2008, 19:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
kevins skrev:
10 / 40 semisyntetisk (det er den opgivet til at skulle køre med, da fuldsyntetisk biliver for tyndt når det bliver varmt)

Med mindre jeg helt har misforstået noget, vil jeg altså erklære det der for noget vrøvl! 10w/40 er 10w/40 uanset om vi snakker mineralsk, semi eller fuldsyn. "10W" beskriver tykkelsen (ud fra en skala) ved - 18 grader og "/40" ved 100 grader. Faktisk vil det normalt være den fuldsyntetiske der er mest temperaturstabil, dvs holder "tykkelsen" bedst når vi går forbi 100 grader. Regner ikke med vi snakker specielle "racing" olier her.

Alle olie bliver tyndere jo varmere de bliver eller rettere de bliver (for)tykke når de bliver kolde. Bl.a her er de syntetiske bedre og derfor kan man ikke vist slet få en syntetisk der hedder "10w/40". Ved koldstart vil en 0W/40 eller 5W/40 være knapt så fed og pumpes hurtigere rundt = bedre smøring ind til olien er driftsvarm, hvor forskellen er ens. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2008, 19:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Westmus skrev:
kevins skrev:
10 / 40 semisyntetisk (det er den opgivet til at skulle køre med, da fuldsyntetisk biliver for tyndt når det bliver varmt)

Med mindre jeg helt har misforstået noget, vil jeg altså erklære det der for noget vrøvl! 10w/40 er 10w/40 uanset om vi snakker mineralsk, semi eller fuldsyn. "10W" beskriver tykkelsen (ud fra en skala) ved - 18 grader og "/40" ved 100 grader. Faktisk vil det normalt være den fuldsyntetiske der er mest temperaturstabil, dvs holder "tykkelsen" bedst når vi går forbi 100 grader. Regner ikke med vi snakker specielle "racing" olier her.

Alle olie bliver tyndere jo varmere de bliver eller rettere de bliver (for)tykke når de bliver kolde. Bl.a her er de syntetiske bedre og derfor kan man ikke vist slet få en syntetisk der hedder "10w/40". Ved koldstart vil en 0W/40 eller 5W/40 være knapt så fed og pumpes hurtigere rundt = bedre smøring ind til olien er driftsvarm, hvor forskellen er ens. :)


Helt sikkert, at det han skriver er noget vrøvl.
Dog tror jeg at opfattelsen af Fuldsyntetisk olie er forkert hos mange.
Mange siger deres motor bruger olie når den køre på Fuldsyntetisk, og at de for at vide at det fordi den er for tynd.
Efter min overbevisning så bruger den olie fordi vedhæftnings evnen er bedre, og fordi den er tyndere som kold end normale mineralske olier.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2008, 20:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Exhume.dk skrev:
:D whee..en "olie-tråd"..

Men ingen Motul 300V 20W-60 le Mans :cry:

Ja olie kan altid piske en dejlig stemning op! :grin:

Hvad med den her: 20W/60....hvad fa'en hælder man sådan noget tjære på? Det må jo være en baneracer af en slags eller bare en totalt opslidt Toyota! :wow: Hvis man har forsøgt at læse sig lidt nærmere ind i teorien bag motorens smøring/oliens opgaver sidder man i hvertfald tilbage og undre sig over hvad der får folk til frivilligt at hælde sådan noget sirup på deres gadebil? :?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2008, 20:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
klyfax skrev:
Dog tror jeg at opfattelsen af Fuldsyntetisk olie er forkert hos mange.
Mange siger deres motor bruger olie når den køre på Fuldsyntetisk, og at de for at vide at det fordi den er for tynd.
Efter min overbevisning så bruger den olie fordi vedhæftnings evnen er bedre, og fordi den er tyndere som kold end normale mineralske olier.

Ja det er nok ca fordi den fuldsyntetisk normalt har bedre rensende egenskaber og derfor æder gamle tættende aflejringer i ældre halvslidte motorer, samt at den som du siger ikke er nær så fed når motoren er kold= den kan bedre finde "huller" den kan stå og sive igennem. Men man har nu også læst om folk der har oplevet det modsatte, nemlig at olieforbruget faldt med en "dyr" fuldsyntetisk. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2008, 20:56 
Offline

Tilmeldt: 04 jan 2008, 10:29
Indlæg: 11
det var bare hvad jeg fik fortalt fra et tuningsværksted i slagelse da jeg var igang med at bygge bilen... de slog det op på en computer (at den skulle have semisyntetisk) og bagefter fik jeg det jeg skrev ovenfor at vide...

han fortalte mig endvidere at de havde kørt en 406turbo ind som var "brændt sammen" fordi den havde kørt med fuldsyntetisk olie...

jeg er ikke ekspert og har ikke påstået at være det....

mvh kevin

_________________
http://www.norvatio.com

NY BIL: http://bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=82601
MIT NYE PROJEKT 306 2,0 TURBO: http://bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=2665
SOLGT: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8578


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 14 jan 2008, 21:00 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
det jeg har hørt, er at mineralsk olie ikke er temperaturbestandig.

derfor går der lidt til i en semisyntetisk.

Jeg skifter olie ved 8000-9000km og kører normalt på 10W40 Castrol Magnatec semisyntetisk.

Der er intet bedre alternativ?

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team