Wankel skrev:
Nu spørger jeg lige lidt seriøst.
"Hvad går knife-edging ud på" ?
Hvis vi skal over i noget lidt mere seriøst, så skal vi til at snakke aerodynamik på krumptappen.
Ved første øjekast latterligt at spilde kræfter på.
Indtil man begynder at tænke på at krumptappen jo reelt ikke roterer i luft, men i en underlig mix af luft og olie der vejer noget HELT andet end luft, og har en HELT anden "viskositet".
Det kan feks på en traktortrækker nå et omfang hvor olien slet ikke returnerer til bundkarret men bliver hængende i luften inde i krumtaphuset.
Knifeedgeing er en bestemt måde at skærpe krumtappens kontravægte på, men begrebet bruges i flæng.
En krumtap med dårlig aerodynamik og højre rpm, uden kontrol af olieflowet retur til bundkarret kan slæbe flere kg olie med som dødvægt.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!