Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 apr 2025, 17:23

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 12 jan 2009, 18:24 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Jeg faldt over noget hærdning af knastaksler da jeg søgte på nettet ifb. med tråden om reprofilerede knaster...

http://www.strandmollen.dk/Forretningso ... eknik.aspx


under Cryogenic Processing afsnittet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cryogenics

http://www.torquecars.com/tuning/cryoge ... tments.php

http://www.hotfroguk.co.uk/Companies/Cr ... es_2215708


*************

I bund og grund består det i at hærde metal, til en anderledes struktur ved hjælp af voldsom høje temperatur-udsving.

Emnet nedkøles til -200 grader til +150 grader celcius, over 12 timer... Dette gøres et par gange, og så skulle man have en fx knastaksel der kunne holde væsentligt bedre...

Det er en gammel teknologi... bruges det i dag på bilmotorer? eller bruger man stadig normal varmehærdning?

Der er et par firmaer i england der tilbyder det...

Det kunne være interessant at eksperimente med at hærde knasten, og cylindervæggene.. eller ALT i motoren? :shock: :D

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel: hærdning
Indlæg: 12 jan 2009, 18:34 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 aug 2008, 08:06
Indlæg: 170
Geografisk sted: Nordjylland
Det er vel et spørgsmål om økonomi.
Jeg skal hurtig sige jeg ikke har sat mig ind i den metode hærdning dér.

Men vi kan hærde på arbejdet, men gør det ikke med alt.

Når man varmer og køler, bliver runde ting ofte ovale. Og når det blive meget hårdt, kommer det tit til at virke som glas. Altså det er hårdt, men ikke fleksibelt. Så i stedet for at bøje og kunne arbejde, så brækker det simpelthen.
Derfor bliver det anløbet bagefter for at sænke hårdheden lidt og få mere fleksibilitet...

Det er da rart at kunne hærde, men man må lige overveje hvor man bruger det...


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team