Jeg faldt over noget hærdning af knastaksler da jeg søgte på nettet ifb. med tråden om reprofilerede knaster...
http://www.strandmollen.dk/Forretningso ... eknik.aspx
under Cryogenic Processing afsnittet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cryogenics
http://www.torquecars.com/tuning/cryoge ... tments.php
http://www.hotfroguk.co.uk/Companies/Cr ... es_2215708
*************
I bund og grund består det i at hærde metal, til en anderledes struktur ved hjælp af voldsom høje temperatur-udsving.
Emnet nedkøles til -200 grader til +150 grader celcius, over 12 timer... Dette gøres et par gange, og så skulle man have en fx knastaksel der kunne holde væsentligt bedre...
Det er en gammel teknologi... bruges det i dag på bilmotorer? eller bruger man stadig normal varmehærdning?
Der er et par firmaer i england der tilbyder det...
Det kunne være interessant at eksperimente med at hærde knasten, og cylindervæggene.. eller ALT i motoren?
