kryoteknisk hærdning?

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

kryoteknisk hærdning?

#1 Indlæg af tonnilerche »

Jeg faldt over noget hærdning af knastaksler da jeg søgte på nettet ifb. med tråden om reprofilerede knaster...

http://www.strandmollen.dk/Forretningso ... eknik.aspx


under Cryogenic Processing afsnittet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cryogenics

http://www.torquecars.com/tuning/cryoge ... tments.php

http://www.hotfroguk.co.uk/Companies/Cr ... es_2215708


*************

I bund og grund består det i at hærde metal, til en anderledes struktur ved hjælp af voldsom høje temperatur-udsving.

Emnet nedkøles til -200 grader til +150 grader celcius, over 12 timer... Dette gøres et par gange, og så skulle man have en fx knastaksel der kunne holde væsentligt bedre...

Det er en gammel teknologi... bruges det i dag på bilmotorer? eller bruger man stadig normal varmehærdning?

Der er et par firmaer i england der tilbyder det...

Det kunne være interessant at eksperimente med at hærde knasten, og cylindervæggene.. eller ALT i motoren? :shock: :D
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
bjarne9800
Medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 21 aug 2008, 09:06
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

hærdning

#2 Indlæg af bjarne9800 »

Det er vel et spørgsmål om økonomi.
Jeg skal hurtig sige jeg ikke har sat mig ind i den metode hærdning dér.

Men vi kan hærde på arbejdet, men gør det ikke med alt.

Når man varmer og køler, bliver runde ting ofte ovale. Og når det blive meget hårdt, kommer det tit til at virke som glas. Altså det er hårdt, men ikke fleksibelt. Så i stedet for at bøje og kunne arbejde, så brækker det simpelthen.
Derfor bliver det anløbet bagefter for at sænke hårdheden lidt og få mere fleksibilitet...

Det er da rart at kunne hærde, men man må lige overveje hvor man bruger det...
Besvar