Nu er der jo altid et eller andet, som tikker i en motor.
Er det en CVH (8 ventiler) eller en zetec-motor (16 ventiler), som du har i escort´en???
En "jævn" tikken, hvor man hørbart lige akkurat kan adskille de enkelte "tik", stammer typisk fra indsprøjtningsventilerne, og er helt normalt.
En hurtigere "tikken", som næsten flyder sammen, og ikke "kan adskilles" på samme måde som "indsprøjtningsventil-tikken", stammer fra ind- og udstødningsventilerne.
Derfor er der netop stor forskel på lydbilledet fra en CVH og fra en Zetec, pga. forskelligt ventil-antal.
Har du evt. mulighed for at lytte til en motor magen til din egen, og så lave en sammenligning????
Sluttelig er der den mis(!)lyd, som kun kommer éen gang pr. 2 motoromdrejning. Vi gamle (hej Christian

) kender den fx fra en udkørt Sierra, hvor en af ventilfølgerne var slidt i stykker. Denne smukke sound er en klassiker, lidt som et gammelt Beatles-hit....

.
Men jeg har dog også oplevet CVH-motorer, hvor knastakslen havde slidt hul

i den hydrauliske ventilløfter.
Og begge spiller denne melodi: klak-klak-klak-klak-klak-.........