Hartmann skrev:
HenrikGM skrev:
Den skal bruges begge steder, hvis blokken har problemer med at boltforspændingen vrider cylindervæggen.
Om det reelt er nødvendigt er en anden sag. Har ikke hørt om nogen OEM producent der gør det.
okay tak henrik ..
nej til ren renovering ville det nok være hip som hap . men til et tunings projekt ville det nok ikke være en dårlig ting
Du kan tjekke det nemt.
Et billigt spærmål afslører det hvis blokken er uden stempler kan det måles nedenfra.
Helt sjovt værktøj. Plejlstænger feks er kun runde ved ret moment, og det gælder især h-profil med højstyrkebolte. fejl40 på tilspændingen kan ændre hullet en del.
Samme med blokken:
Mål den med toppen på, nedefra. Spænd derefter boltene 50%, mål, og spænd igen.
Hvis du skal have den rigtige effekt, så skal det udføres med driftvarm blok og stressplade med samme stivhed som blokken samt med toppakning.
Der findes patenter og ret udførlige rapporter der beskriver hvor stor forskellen er på visse blokke.
Kold stresshoning er i flere eksempler værre end "fri" honing, ifht rund boring når motoren er samlet.
Har næppe den store betydning for andet end all out race.
Rundheden har mest betydning for stempelringenes funktion, men ligenetop her er overfladegeometrien(Ra/Rz) ifht stempelringenes krav meget meget vigtigere hvis man skal høre efter faglitteraturen.
Nogen der kender en cylinderservice der honer til bestemt Ra/Rz ifht stempelringene?
Måske det er derfor bilindustrien borer uden stressplade, men laserhoner.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!