Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 16:31

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Nyt Medlem

okay jeg sad og læste på pp om tænding i går (meget spændene) men men men... jeg troede umiddelbart at jeg viste hvodan det hang sammen sådan nogenlunde ihvertfald. der er bare det at jo mere jeg sad og læste på det jo mere blev jeg sgu i tvivl. tænding frem og tilbage, øge tændingen (fremrykke tændingen længere mod BTDC), sænke tændingen (trække tændingen længere tilbage mod ATDC). Det er sgu godt nok lidt rodet i mit hoved nu.
når man tager reglen (til tændingsbank og så et par grader tilbage) og man nu tager fra 0 til 50 grader skal man så rykke den mod 0 grader til bank og så et par grader mod de 50. eller er det mod 50 grager til bank og så et par grader mod 0? det var sgu en lang smøre på et simpelt spørgsmål....

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Det er hvor mange grader motorstyringen skal fyre gnisten af før stemplet er i top (grader btdc). Ved tomgang ligger det omkring de 10 grader og som motor omdrejningerne stiger des mere fortænding skal motoren have, hvis det bliver for meget så når flammefronten at opbygge for meget tryk før stemplet har passeret tdc (så skal tændingen trækkes lidt tilbage, retarderes)

Titel:
Nyt Medlem

he he... og der var den jo så igen "tilbage" er det tilbage mod 0 grader eller tilbage mod for eks. 50 grader? det er lige netop udr'trykkene der gør mig forvirret :damn: kan du evt kort svare på den sidste del af mit spørgsmål. hvis du forstår hvad det er jeg mener...?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

vw golf skrev:
he he... og der var den jo så igen "tilbage" er det tilbage mod 0 grader eller tilbage mod for eks. 50 grader? det er lige netop udr'trykkene der gør mig forvirret :damn: kan du evt kort svare på den sidste del af mit spørgsmål. hvis du forstår hvad det er jeg mener...?
tilbage mod 0 graders fortænding (tilbage mod tdc)

Titel:
Nyt Medlem

okay det vil sige at min gamle opel der tændingsbanker en smule og står til 10 grader skal stilles til 12 grader i stedet (altså teoretisk).

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

vw golf skrev:
okay det vil sige at min gamle opel der tændingsbanker en smule og står til 10 grader skal stilles til 12 grader i stedet (altså teoretisk).
Nej !!

hvis den tændingsbanker ved 25 grader så stilles den tilbage/ned/retarderes til eg. 22 grader (husk på at vi snakker om fortænding dvs. før TDC)

Jeg har lige kikket på Powerpage og jeg tror jeg ved hvor du er tabt .. jacob snakker om -10 grader og 10 grader for henholdsvis grader målt på krumtappen i forhold til før og efter TDC (0 grader) ... men når vi snakker om tændings tidspunkt så bruger man ikke graderne efter 0 grader (TDC) vi snakker kun om grader BTDC altså "minus" graderne

når jeg siger en fortænding på 25 grader så er det 25grader før TDC (altså "-25 grader") og hvis den tændingsbanker her så justeres tændingen lidt ned eg. til 22 grader (-22)... alt sammen foregår før TDC

Prøv at læse det han skriver her engang til .. http://www.powerpage.dk/tuning_ignition_map.aspx dog så skal du erstatte alle de steder han skriver eksplosion/eksplosionen med forbrænding/forbrændingen, da det andet er forkert

Titel:
Nyt Medlem

okay det er også sådan jeg har justeret den på min golf. det der undrede mig var det med at stille tænding "tilbage", altså om det var tilbage den ene eller anden vej. hvis krumtappen drejer 360 grader og man starter ved 0 så er toppunktet tæt ved 359.9999999999 grader, og så er tilbage jo 0, for det er der vi kom fra. derfor gik det helt galt, men jeg er med nu. bare sjovt at oplen står så tæt mod 0 grader den kan med en smule bank (altså den forkerte vej). vis jeg prøver at justere den længere væk fra 0 grader for at ramme tændingsbank minus et par grader. begynder den at hoppe og danse når den har kørt 5-10 km selvom jeg måske bare justere den fra 10 til 12 grader. men tak for hjælpen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time