Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 02:10

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 10 dec 2006, 20:13 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 jun 2004, 22:11
Indlæg: 53
Geografisk sted: østjylland, horsens
jeg er lidt ny her inde, men håber jeg fant frem til det rigtige sted at poste det..

jeg har fundet frem til at min nuværende originale tændspolo er slidt eller ikke kan magte opgaven mere.

når man tager et prøvetændrør og holder den til topstykket og trækker den lige så stille væk i luften så kan jeg kun få den 20-25mm væk inden gnisten den forsvinder.. når den har fået noget gas et stykke tid så kan jeg kun få den 10mm væk inden gnisten forsvinder, så ud fra det konkludere jeg at spolen er ved at gi op..

er jeg helt ved siden af her??

jeg overvejer så derfor at opgrader den samtidig. har kigget lidt på en MSD BLASTER 2 spole. http://shop.streetparts.dk//product.asp ... b=0&page=1

hva siger i til den, er der nogen der har nogle erfaringer eller kan anbefale andre i stedet for.
overvejer samtidig at få fat i en MSD 6AL
http://shop.streetparts.dk//product.asp ... b=0&page=1
nogen der har erfaring med den?

det hele handler om en VW 1,8 8v GTI 112hk fra 86' med k-jetronik og tænding med hal-giver, sluttrin som kun styres med vakom-dåse og omdr. advancering (original).

andre tips/kommentare er meget velkommen!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 dec 2006, 13:01 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
kender ikke så meget til din motortype men ved det er en børnesygdom på de første golfIIIere (med varmen stiger med modstanden i spolen)

men MDS er aldrig at foragte , de plejer at lave nogle gode styringer til gnist

MHV Luske


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 dec 2006, 17:34 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
allan_84 skrev:
andre tips/kommentare er meget velkommen!


Hvor meget "blaster" du din pengepung med MSD spolen, og hvorfor kan en std rund bosch spole ikke slå til?

Er det MSD´s design, eller har du bare hørtden spole skulle være det rigtige til din bil?
Hvad med dit nuværende tændingsmodul; kan det trække en monsterspole?

Forslag; Køb en spole hos en hugger og klap den på, hvis det skal være billigt; Alternativet er MSD spolen, og måske noget tændingsforstærker/modul hvis dit nuværende modul ikke kan trække den store spole.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 dec 2006, 19:27 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 jun 2004, 22:11
Indlæg: 53
Geografisk sted: østjylland, horsens
HenrikGM skrev:
allan_84 skrev:
andre tips/kommentare er meget velkommen!


Hvor meget "blaster" du din pengepung med MSD spolen, og hvorfor kan en std rund bosch spole ikke slå til?

tja den koster de 450 plus porto som der står i link. og det gør ikk noget for min penge pung hvis det er en forbedring har renoveret bilen næsten og malet osv, så det gør ikk så meget, -->det skal bare virke...<--

den der sidder på nu mis tænker jeg for at være dårlig den kan ikk holde en gnist når man har givet den lidt gas i nogle minutter..
kopi/sat ind fra mit først indlæg:

når man tager et prøvetændrør og holder den til topstykket og trækker den lige så stille væk i luften så kan jeg kun få den 20-25mm væk inden gnisten den forsvinder.. når den har fået noget gas et stykke tid så kan jeg kun få den 10mm væk inden gnisten forsvinder, så ud fra det konkludere jeg at spolen er ved at gi op..
----ja eller at den da sikkert bliver for varm af en grund.

Citat:
Er det MSD´s design, eller har du bare hørtden spole skulle være det rigtige til din bil?


nææ egentlig kan jeg ikk lide den røde farve den har, det "råber" for meget op (blik fang), vil gerne have noget rent look eller original hvis det skulle være.. og nej, jeg har kun set den ved en kammerat der har sådan en til et bmw projekt og har set at msd siger det en performance-street spole ikke race så det passer på mit "projekt" efter hvad jeg kan se, så egentlig bare for at opgradere når man nu skulle købe en ny. (eller gøre det ordenligt end at spare)

Citat:
Hvad med dit nuværende tændingsmodul; kan det trække en monsterspole?


hmm det et originalt vw sluttrin produceret af bosch, såå jeg ved det ikk, ikk andet end at streetparts.dk siger den passer til alle, lige som andre uoriginal tændspoler gør det.
Citat:

Forslag; Køb en spole hos en hugger og klap den på, hvis det skal være billigt; Alternativet er MSD spolen, og måske noget tændingsforstærker/modul hvis dit nuværende modul ikke kan trække den store spole.


det skal ikk være billigt bare forde det kan være det, jeg vil have det skal virke ordenligt, og vil så heller købe nyt. det har jeg altid gjort.


men er da åben for andre forslag eller andre spoler (behøves jo ikk være MSD)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2006, 02:14 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 jun 2004, 22:11
Indlæg: 53
Geografisk sted: østjylland, horsens
slet ingen der har noget input?

når der ikke er problemer med tændingen er der på sekundær siden 10kv (første peak på et scoop) og en gnist tid på 1,2-1,3 MS i tomgang, det falder til 5-6kv (først peak) og en gnist tid på 1MS ved 4000omdr. og ved 5000omdr er den ladning af spolen man kan se på scoop som kommer lige inden selve gnisten nået så langt tilbage til 0,5-1ms efter foregående gnist. (altså max opladenings tid som jeg ser det)

det skal lige siges at med prøve tændrør og en tang kan jeg ved at gøre gnistgabet større få tændspændingen op på ca. 28kv i tomgang.

der må da være nogen der er kloge på det her område?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2006, 16:03 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Prøv lige et simpelt forsøg:

Din nuværende spole er syg, mener du. Svært at sige med sikkerhed ud fra ovenstående, MEN, prøv nu at finde en "tilfældig" bosch spole med primærmodstand under 1,2ohm ca. Jo lavere primær modstand, desto kortere ladetid(tommelfingerregel). Skru den på bilen på de 5minutter det kan tage, og test det. Spolen kan være en gammel en fra en tilfældig gammel opel, eller lign. Er ikke så kritisk.

Så vidste du om det var spolen eller noget helt andet....Og da du er ligeglad med "bling-bling" faktoren på MSD spolen, så er udvalget af spoler nærmest kæmpestort. Dertil kommer at en bosch spole passer sammen med dit originale tændingsmodul.

Det behøver ikke være indviklet og kræve en masse aftermarket stumper for at fungere....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 dec 2006, 13:10 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2005, 19:25
Indlæg: 484
Geografisk sted: sydjylland
Er der ændret på motoren eller planer om det siden du vil opgradere tænding?

_________________
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 dec 2006, 21:43 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 jun 2004, 22:11
Indlæg: 53
Geografisk sted: østjylland, horsens
hmm lidt, men ikk noget vildt i nu da.

rustfri banan 4-2-1
rustfri komplet 2,5" udstødning (måske lidt overkill i den størrelse)
større gasspjæld
åben luftfilter

det der så mangler nu er topstyk kur ved en "guro" (har fundet ham :wink: ) og en 272graders shrick knast med nye fjedre til.

og har købt den omtalte msd blaster 2 tændspolo. indtil vider uden problemer i nu. nu gik jeg fra før med 1,2ms gnist tid til 2,3-2,5ms gnist tid. så lidt har den da gjort.

_________________
det skal have moment, om det benzin eller diesel er sku ligemeget.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team