Større Ccm uden opboring?
Redaktør: Moderatorer
- fraguzz
- Mester Medlem
- Indlæg: 562
- Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
- Geografisk sted: kbh
Større Ccm uden opboring?
nogle der ved om motorblokken på en uno 1,3 turbo.. og en fiat tipo 1,6.
for plejlstængerne i 1,6 er de samme som 1,3 turbo. Stemplerne er unik for uno turbo 1,3 mens krumtappen fra 1,6 er den samme som punto GT (1,4 turbo)
1,3 turbo har så
slaglængde på 55,5mm og boring på 86,4
1,6 tipo har slaglængde på 67,4 boring på 86,4
kan man virkelig forlænge slaglængden med så meget?
for plejlstængerne i 1,6 er de samme som 1,3 turbo. Stemplerne er unik for uno turbo 1,3 mens krumtappen fra 1,6 er den samme som punto GT (1,4 turbo)
1,3 turbo har så
slaglængde på 55,5mm og boring på 86,4
1,6 tipo har slaglængde på 67,4 boring på 86,4
kan man virkelig forlænge slaglængden med så meget?
Diesel!
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Re: Større Ccm uden opboring?
fraguzz skrev:nogle der ved om motorblokken på en uno 1,3 turbo.. og en fiat tipo 1,6.
for plejlstængerne i 1,6 er de samme som 1,3 turbo. Stemplerne er unik for uno turbo 1,3 mens krumtappen fra 1,6 er den samme som punto GT (1,4 turbo)
1,3 turbo har så
slaglængde på 55,5mm og boring på 86,4
1,6 tipo har slaglængde på 67,4 boring på 86,4
kan man virkelig forlænge slaglængden med så meget?
Hvad er det præcist du spørger om her? Vil du bygge en bastardmotor eller hvad?
Slaglængden kan sagtens forøges som sådan - men det kræver at der er plads til stempler med anden krydspindshøjde og/eller kortere plejlstænger hvis det skal være på samme blok og med nogenlunde samme kompressionsforhold.
Problemet med de kortere stænger er at man kan komme ud i et ret så ugunstigt forhold mellem slaglængde og længden på plejlstængerne => øget slid.
Nu skriver du så at plejlstængerne mellem 1.3 og 1.6 er ens, men at stemplerne er forskellige. Det antyder en anden krydspindshøjde, men samtidig kunne det sagtens tænkes at blokken også er en anelse højere på 1.6'eren.
- fraguzz
- Mester Medlem
- Indlæg: 562
- Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
- Geografisk sted: kbh
ja lejere har også samme bestillings nummer på fiats reservedels cd.
ja jeg tror også at kryds pinds højden er anderledes på de 2 motorer.
det underlige er at nogle firmaer tilbyder torque kits hvor de øger volumen til omkring 1,6 på 1,3 motoren
faldt lige over denne liste over motorens historie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_SOHC
det tyder på at motoren er den samme..!
og ja hvis jeg bare kunne smide uno 1,3 turbo stempler i og få 7,7:1 kompres. og smedet stempler forberet til turbo så er den 1,6 motor rimlig nem at montere turbo på
ja jeg tror også at kryds pinds højden er anderledes på de 2 motorer.
det underlige er at nogle firmaer tilbyder torque kits hvor de øger volumen til omkring 1,6 på 1,3 motoren
faldt lige over denne liste over motorens historie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_SOHC
det tyder på at motoren er den samme..!
og ja hvis jeg bare kunne smide uno 1,3 turbo stempler i og få 7,7:1 kompres. og smedet stempler forberet til turbo så er den 1,6 motor rimlig nem at montere turbo på
Diesel!
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
-
Mads RR
- Medlem
- Indlæg: 173
- Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Større Ccm uden opboring?
Der tager du fejl. Både 1,3 Turbo og 1,4 Turbo kører med boring på 80 mm.
Mads RR
Mads RR
fraguzz skrev:nogle der ved om motorblokken på en uno 1,3 turbo.. og en fiat tipo 1,6.
for plejlstængerne i 1,6 er de samme som 1,3 turbo. Stemplerne er unik for uno turbo 1,3 mens krumtappen fra 1,6 er den samme som punto GT (1,4 turbo)
1,3 turbo har så
slaglængde på 55,5mm og boring på 86,4
1,6 tipo har slaglængde på 67,4 boring på 86,4
kan man virkelig forlænge slaglængden med så meget?
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"
- fraguzz
- Mester Medlem
- Indlæg: 562
- Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
- Geografisk sted: kbh
Re: Større Ccm uden opboring?
Mads RR skrev:Der tager du fejl. Både 1,3 Turbo og 1,4 Turbo kører med boring på 80 mm.
quote]
hmm ja det burde du jo vide.. du har jo rodet en del med de motorer..
mine oplysninger kommer fra haynes bøgerne .. men jeg jeg har også kigget på www.carfolio.com der siger de det samme som dig og i tolorance data..
er det så en skrøne at man kan flytte 1,3 T topstykket lige over på en 1,6motor?
men igen jeg har set de der kits der laver 1,3 motoren om til en 1600ccm ca.? hvordan?
Diesel!
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Indlæg: 1320
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt:

