Større Ccm uden opboring?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
fraguzz
Mester Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
Geografisk sted: kbh

Større Ccm uden opboring?

#1 Indlæg af fraguzz »

nogle der ved om motorblokken på en uno 1,3 turbo.. og en fiat tipo 1,6.
for plejlstængerne i 1,6 er de samme som 1,3 turbo. Stemplerne er unik for uno turbo 1,3 mens krumtappen fra 1,6 er den samme som punto GT (1,4 turbo)

1,3 turbo har så
slaglængde på 55,5mm og boring på 86,4
1,6 tipo har slaglængde på 67,4 boring på 86,4


kan man virkelig forlænge slaglængden med så meget?
Diesel!
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#2 Indlæg af Mads B (dk) »

for at det (måske) passer ned 1.3 blokken skal du er i hvertfald nød til at at have nogen plejestænger der er 6mm kortere bare for stemplerne ikke køre ovenud af blokken.... dernæst er dit komp forhold blevet hævet en del...... noget andet.... passer leje dia. på hovede lejer og plejelejer ?
Billede
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

Re: Større Ccm uden opboring?

#3 Indlæg af Wildert »

fraguzz skrev:nogle der ved om motorblokken på en uno 1,3 turbo.. og en fiat tipo 1,6.
for plejlstængerne i 1,6 er de samme som 1,3 turbo. Stemplerne er unik for uno turbo 1,3 mens krumtappen fra 1,6 er den samme som punto GT (1,4 turbo)

1,3 turbo har så
slaglængde på 55,5mm og boring på 86,4
1,6 tipo har slaglængde på 67,4 boring på 86,4


kan man virkelig forlænge slaglængden med så meget?


Hvad er det præcist du spørger om her? Vil du bygge en bastardmotor eller hvad?
Slaglængden kan sagtens forøges som sådan - men det kræver at der er plads til stempler med anden krydspindshøjde og/eller kortere plejlstænger hvis det skal være på samme blok og med nogenlunde samme kompressionsforhold.
Problemet med de kortere stænger er at man kan komme ud i et ret så ugunstigt forhold mellem slaglængde og længden på plejlstængerne => øget slid.

Nu skriver du så at plejlstængerne mellem 1.3 og 1.6 er ens, men at stemplerne er forskellige. Det antyder en anden krydspindshøjde, men samtidig kunne det sagtens tænkes at blokken også er en anelse højere på 1.6'eren.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
fraguzz
Mester Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
Geografisk sted: kbh

#4 Indlæg af fraguzz »

ja lejere har også samme bestillings nummer på fiats reservedels cd.
ja jeg tror også at kryds pinds højden er anderledes på de 2 motorer.

det underlige er at nogle firmaer tilbyder torque kits hvor de øger volumen til omkring 1,6 på 1,3 motoren

faldt lige over denne liste over motorens historie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_SOHC
det tyder på at motoren er den samme..!

og ja hvis jeg bare kunne smide uno 1,3 turbo stempler i og få 7,7:1 kompres. og smedet stempler forberet til turbo så er den 1,6 motor rimlig nem at montere turbo på :)
Diesel!
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#5 Indlæg af Wildert »

Der er jo forskel på blokkene mellem 1.3'eren og 1.6'eren som jeg læser det (2. og 3. generation). Primært afstanden mellem boringerne - men der KAN jo også være forskel på blokhøjden. Så jeg ville da lige finde nogle mål for krydspindshøjde for stemplerne.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#6 Indlæg af klyfax »

Toyota's 1.3 og 1.5 er også en 1.3 motor der er hævet i blokken og i slaglængden.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Mads RR
Medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Større Ccm uden opboring?

#7 Indlæg af Mads RR »

Der tager du fejl. Både 1,3 Turbo og 1,4 Turbo kører med boring på 80 mm.


Mads RR


fraguzz skrev:nogle der ved om motorblokken på en uno 1,3 turbo.. og en fiat tipo 1,6.
for plejlstængerne i 1,6 er de samme som 1,3 turbo. Stemplerne er unik for uno turbo 1,3 mens krumtappen fra 1,6 er den samme som punto GT (1,4 turbo)

1,3 turbo har så
slaglængde på 55,5mm og boring på 86,4
1,6 tipo har slaglængde på 67,4 boring på 86,4


kan man virkelig forlænge slaglængden med så meget?
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#8 Indlæg af klyfax »

Hvorfor ikke bare smide 1.3'eren i? Med den slaglængde den har, så kan den jo tage sindsyg mange omdr.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
fraguzz
Mester Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
Geografisk sted: kbh

Re: Større Ccm uden opboring?

#9 Indlæg af fraguzz »

Mads RR skrev:Der tager du fejl. Både 1,3 Turbo og 1,4 Turbo kører med boring på 80 mm.
quote]


hmm ja det burde du jo vide.. du har jo rodet en del med de motorer..
mine oplysninger kommer fra haynes bøgerne .. men jeg jeg har også kigget på www.carfolio.com der siger de det samme som dig og i tolorance data..

er det så en skrøne at man kan flytte 1,3 T topstykket lige over på en 1,6motor?

men igen jeg har set de der kits der laver 1,3 motoren om til en 1600ccm ca.? hvordan?
Diesel!
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#10 Indlæg af Slavteren »

jeg kender en der har haft smidt et turbo topstykke på en 1,6 tipo-blok. så det burde jo kunne lade sig gøre, der blir bare noget med komp.
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Besvar