Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 07 jun 2025, 18:25

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 15 apr 2006, 11:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Under mit arbejde med at forstørre forbrændingskamrene i mit andet topstykke.
Fandt jeg en revne, udover de sædvanlige imellem ventilsæderne.
Denne er mere grum, da den går fra tændrørshullet til sædet på indsugnings ventilen.
Under normale omstændigheder er det bare at bytte til et bedre egnet emne.
Men det er nok ikke tilfældet her.
Da et tilsvarende topstykke vil koste ca 12.000 sv kr+ et nyt emne.
Men spørgsmålet er er der nogen der kender prisen på en sædering afmonteres, revne svejses, og sædering monteres igen.
Og vil svejsningen kunne holde?

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 apr 2006, 16:39 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Geografisk sted: Frederikssund
Det er ikke sikkert det er noget problem.
Jeg havde tilsvarende revner på to cylindre på min 240 Turbo, da jeg engang havde det afmonteret.
Jeg husker at Frederikssund Bremseservice ikke var synderligt nervøse ved det og blot foreslog at få det trykprøvet. Det viste sig tæt nok.
Jeg tog det så også med til Peter Banan som dengang havde Unilock lige ved siden af, han mente ikke det var nødvendigt at svejse, da det vist forekom ofte. Jeg fik det heller ikke svejst og kørte da i over et år bagefter uden problemer.

Peter Banan findes nok stadig, jeg har i hvert fald besøgt ham efterfølgende på hans nye adresse på Vinkelvej i Frederikssund for et par år siden. Han kan i givet fald lave det.

Man kan også sige, hvad kan man risikere der sker, hvis man ikke laver det?

Niels


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 apr 2006, 06:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
nibdk skrev:
Det er ikke sikkert det er noget problem.
Jeg havde tilsvarende revner på to cylindre på min 240 Turbo, da jeg engang havde det afmonteret.
Jeg husker at Frederikssund Bremseservice ikke var synderligt nervøse ved det og blot foreslog at få det trykprøvet. Det viste sig tæt nok.
Jeg tog det så også med til Peter Banan som dengang havde Unilock lige ved siden af, han mente ikke det var nødvendigt at svejse, da det vist forekom ofte. Jeg fik det heller ikke svejst og kørte da i over et år bagefter uden problemer.

Peter Banan findes nok stadig, jeg har i hvert fald besøgt ham efterfølgende på hans nye adresse på Vinkelvej i Frederikssund for et par år siden. Han kan i givet fald lave det.

Man kan også sige, hvad kan man risikere der sker, hvis man ikke laver det?

Niels


I bedste fald bliver den bare utæt, bilen kommer til at stå stille en lille uge. Og Jeg skal bruge ca 8 timer af min fritid.

Worstcase den bliver ikke utæt, men udvider sig så meget at ventilsædet slipper grebet i topstykket. og bukker-knækker en ventil.
Og sender motor og topstykke direkte til jernhandleren.
Så det er ikke en option.
Enten bliver det lavet, ellers kommer det ikke på.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 apr 2006, 08:49 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Geografisk sted: Frederikssund
Jeg tvivler på du får en til at lave det, som vil garantere det holder.

Niels


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 apr 2006, 09:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvis du svejser det, så vil det blive så varmt at hele toppen skal varmebehandles igen(hvis vi tager udgangspunkt i at toppen skal blive son ny igen).

Det medfører udskiftning af alle sæder, alle styr og ny planslib igen.

Mange slipper godt afsted med bare at svejse, og så se glade ud, men toppen er ikke ligeså stærk som en ny, grundet varmen forårsager strukturændringer i materialet.(derfor varmebehandlingen)

Er revnen synlig uden hjælpemidler?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 apr 2006, 13:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Hvis du svejser det, så vil det blive så varmt at hele toppen skal varmebehandles igen(hvis vi tager udgangspunkt i at toppen skal blive son ny igen).

Det medfører udskiftning af alle sæder, alle styr og ny planslib igen.

Mange slipper godt afsted med bare at svejse, og så se glade ud, men toppen er ikke ligeså stærk som en ny, grundet varmen forårsager strukturændringer i materialet.(derfor varmebehandlingen)

Er revnen synlig uden hjælpemidler?


De eneste hjælpemidler, er et sæt 40 år gamle øjne desværre :wink:
Den er meget tynd, tyndere end et hår men meget tydelig imod relativ blankslebet aluminium.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 maj 2006, 15:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Fik talt med sagkyndige her for leden, og han mente det var en træt gammel top, som der ikke burde investeres flere penge i.
Så nu har jeg kastet øjene på 530 toppen, der har overlevet en udbrændt bil uden synlige men, Men det vil vise sig efter en adskillelse og en udmåling.
Planen er at overflytte ventilerne, og kopierer portene, og ventilsæderne.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 maj 2006, 16:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Hvis toppen bliver "øm" pga varmen efter en svejsning som Henrink nævner, hvordan er toppen så efter en omgang grill-aften i en bil? Er der så ikke risiko for at stå med en hel top der trænger til varmebehandling?

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 maj 2006, 16:15 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Geografisk sted: Frederikssund
Ellers var der måske en anden motor her? Selvfølgelig lidt irriterende, når du allerede har renoveret motoren. Sakset fra volvo240.dk

Niels

Sælges: B230FT, 2,6 liter 04-05-2006
Fra: Ole Bitsch Tlf: 86344107
Komplet blok med speciel krumtap og stempler. Med .531 Topstykke ombygget med størst mulige ventiler: I=48mm og U=42mm samt ændret brændkammer og kanaler. Kørt 90.000 km. Én ejers. Har ikke kørt ræs, Evt. med lader og manifolder Pris: 12000


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 maj 2006, 16:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Brisse skrev:
Hvis toppen bliver "øm" pga varmen efter en svejsning som Henrink nævner, hvordan er toppen så efter en omgang grill-aften i en bil? Er der så ikke risiko for at stå med en hel top der trænger til varmebehandling?


Det kunne jo umiddelbart virke såddan, men det tror jeg ikke på.
Af følgende årsager.
Det viktigste er at toppen er boltet på blokken, og dermed har en god mulighed for at aflede varmen, + der er vand og olie der kan aflede varmen, og olien i topstykket ikke er forkullet.
Så toppen har ikke været så varm som først antaget.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team