Bagtøj teori :-)
Redaktør: Moderatorer
-
Jack
- Mester Medlem
- Indlæg: 542
- Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
- Geografisk sted: Midtfyn
- Kontakt:
Bagtøj teori :-)
Davs, nogle der kan hjælpe lidt med nogle bagtøj spørgsmål...? For det første hvad hedder bagtøj på engelsk? Det næste er, jeg er støt på ord som ATB og LSD... Flere gange lsd sammen med driftbiler og sådan, er det det eneste rigtige bagtøj hvis man skal drifte? Der skal være godt med spær...!?!
/Jack
Nissan 200sx S14a
Nissan 200sx S14a
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
-
Jack
- Mester Medlem
- Indlæg: 542
- Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
- Geografisk sted: Midtfyn
- Kontakt:
-
martin306xsi
- Mester Medlem
- Indlæg: 633
- Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
- Geografisk sted: Roskilde
-
Gæst
lige en lille note der findes flere typer af spær differentialer.
det der keldes ved LSD som det så rigtigt er oversat til limmit slip, er et friktionsspær hvor der er nogle koblings/bremse plader der presses sammen hvis det ene hjul spinner en forudindstillet procent del hurtigere end det andet.
det er også dette der er mest kendt som et motorsports/drift spær
(slides ved brug)
den anden type spær er et torsions spær og (torsion er sammen trukket af torque og sensing) og her er der et par tandhjulssnegle der bliver sat i arbejde
(ikke specialt egnet til motorsport da det ikke kan lide curber eller at blive brugt hårdt)
herudover er der også nogle viskouse (ikke lige efter retskrivnings ordbogen
) ikke særlig brugbart til motorsport/drift
det der keldes ved LSD som det så rigtigt er oversat til limmit slip, er et friktionsspær hvor der er nogle koblings/bremse plader der presses sammen hvis det ene hjul spinner en forudindstillet procent del hurtigere end det andet.
det er også dette der er mest kendt som et motorsports/drift spær
(slides ved brug)
den anden type spær er et torsions spær og (torsion er sammen trukket af torque og sensing) og her er der et par tandhjulssnegle der bliver sat i arbejde
(ikke specialt egnet til motorsport da det ikke kan lide curber eller at blive brugt hårdt)
herudover er der også nogle viskouse (ikke lige efter retskrivnings ordbogen
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Anonymous skrev:lige en lille note der findes flere typer af spær differentialer.
den anden type spær er et torsions spær og (torsion er sammen trukket af torque og sensing) og her er der et par tandhjulssnegle der bliver sat i arbejde
også kalde ATB for Automatic Torque Biasing
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
Jack
- Mester Medlem
- Indlæg: 542
- Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
- Geografisk sted: Midtfyn
- Kontakt:
Du skriver hvor mange procent det er forudstillet, er det der vi kan sige et bagtøj med fx 80% spær?Anonymous skrev:det der keldes ved LSD som det så rigtigt er oversat til limmit slip, er et friktionsspær hvor der er nogle koblings/bremse plader der presses sammen hvis det ene hjul spinner en forudindstillet procent del hurtigere end det andet.
det er også dette der er mest kendt som et motorsports/drift spær
Hvad så med 1 way, 1.5 way og 2 way lsd's?
/Jack
Nissan 200sx S14a
Nissan 200sx S14a
-
Gæst
JackF skrev:Du skriver hvor mange procent det er forudstillet, er det der vi kan sige et bagtøj med fx 80% spær?Anonymous skrev:det der keldes ved LSD som det så rigtigt er oversat til limmit slip, er et friktionsspær hvor der er nogle koblings/bremse plader der presses sammen hvis det ene hjul spinner en forudindstillet procent del hurtigere end det andet.
det er også dette der er mest kendt som et motorsports/drift spær
Hvad så med 1 way, 1.5 way og 2 way lsd's?
lad os sige det sådanne 100% spær er de samme som en stiv bagaksel
også det der kaldes et co2 spær
1 way er kun spær under acceleration
2 way er både under acceleration og under deacceleration (påløb/medløb)
1,5 er så vidt jeg husker en mellemting hvor man har 1 ways på acceleration men et knabt så vildt under deacceleration, da man har den ulempe (fordel ved drift da det er det man bruger ved driftlock) at når man nærmer sig et sving med hurtig fart , smækker den et gear ned og slipper koblingen "for hurtigt" så låser bagenden og bliver levende, hvilket skulle være mere tilbøjeligt på et 2 way da detspære lige meget begge veje
-
Jack
- Mester Medlem
- Indlæg: 542
- Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
- Geografisk sted: Midtfyn
- Kontakt:
Anonymous skrev:JackF skrev:Du skriver hvor mange procent det er forudstillet, er det der vi kan sige et bagtøj med fx 80% spær?Anonymous skrev:det der keldes ved LSD som det så rigtigt er oversat til limmit slip, er et friktionsspær hvor der er nogle koblings/bremse plader der presses sammen hvis det ene hjul spinner en forudindstillet procent del hurtigere end det andet.
det er også dette der er mest kendt som et motorsports/drift spær
Hvad så med 1 way, 1.5 way og 2 way lsd's?
lad os sige det sådanne 100% spær er de samme som en stiv bagaksel
også det der kaldes et co2 spærhar engang set det på en gammel sierra til drag, på vandel
1 way er kun spær under acceleration
2 way er både under acceleration og under deacceleration (påløb/medløb)
1,5 er så vidt jeg husker en mellemting hvor man har 1 ways på acceleration men et knabt så vildt under deacceleration, da man har den ulempe (fordel ved drift da det er det man bruger ved driftlock) at når man nærmer sig et sving med hurtig fart , smækker den et gear ned og slipper koblingen "for hurtigt" så låser bagenden og bliver levende, hvilket skulle være mere tilbøjeligt på et 2 way da detspære lige meget begge veje
Mange tak for svar...
/Jack
Nissan 200sx S14a
Nissan 200sx S14a