Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 10:15

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Hey

Står med et kedelig problem, efter jeg har skiftet motor brugte jeg min gamle mono-p. kabu og motor ledningsnet..

Den nuværende kabu er selve akselen bøjet og sætter sig i spjælet og har gjort at selve pakningen til indsugnings manifolden er smadret og den tar super meget falsk luft ind nu, men når jeg skifter skal jeg over til en lambdasonde med 1 ledning kontra 4 som jeg har nu, samt ha det motorledningsnet der fulgte med motoren på, da stikkene ikk er helt de samme...

Gamle motor var en 97'er 1,8 AAM, nuværende er en 93'er 1,8 ABS.

Lambda, boks, motorledningsnet, og kabu er forskellig, bilen er af nyere årgang og som altid er det en smule forskel, boksen er monteret og ny lambda er indkøbt...

Hvordan montere jeg sådan en lambdasonde med 1 ledning så denne får kontakt med boksen?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Var det nemmeste dog ikke, at sætte en lamdasonde i, der passer til nettet?

V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Havneren skrev:
Var det nemmeste dog ikke, at sætte en lamdasonde i, der passer til nettet?

V/h Christian

Netop der problemet ligger, resten af ledningsnettet er nyere og tilpasset en nyere lambda sonde med 4 ledninger, og det er kun motorledningsnettet i motorummet omkring motoren jeg har, resten er jo godt pakket ind, og havde lidt håbet på der var en nemmere løsning på dette, ellers skal jeg sprætte meget tape op for at finde hoved og hale i det hele..

Jeg har netop indkøbt en ældre sonde, samt jeg har motorledningsnettet fra den gamle motor liggende, derfra kan jeg også skifte til den gamle kabu og boksen er monteret ligeså...

Titel:
Mester Medlem

Hvis din styrboks kun har én ledning ind fra sonden, så vil jeg ikke det er det store problem, at få til at køre. Så skal du bare sørge for at boksen får den ene ledning. Er der flere ledninger på sonden skal de to hvide til kl15 og stel. Er der også en grå skal denne også til stel. Den sorte skal så ind i boksen.

Får boksen mere end én ledning skal du være ret varsom! I såfald havde jeg forsøgt at give boksen den rigtige sonde - Havde jeg nok også alligevel.

V/h Christian

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Boksen (som er til en ABS) er sat sammen med den nyere lambda med 4 ledninger, men tror næppe den blander ordentlig, dog har benz økonomien været ok...

Den får altså mere end en ledning nu, men er det nu ikk sikkert at den får de rigtige værdier, og kan jeg så via det 4 polede stik montere en lambda med 1 ledning, da en ABS jo originalt køre med en ældre sonde med 1 ledning?

Eller skal jeg klippe og klistre, eller kan det være at de andre ledninger ikk har kontakt med boksen, altså som den køre nu?

Titel:
Mester Medlem

Jeg har sku lidt svært ved helt, at se hvad du mener, men alle ledningerne til sonden skal til sluttes ET eller andet for at den virker.

-Det to hvide - kl15(+12v efter tændingskontakten) og den anden til stel.
-Den grå - Til stel.
-Den sorte - Til styrboksen (signalledningen).

Er det koblet op sådan burde det virke!

V/h Christian

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Havneren skrev:
Jeg har sku lidt svært ved helt, at se hvad du mener, men alle ledningerne til sonden skal til sluttes ET eller andet for at den virker.

-Det to hvide - kl15(+12v efter tændingskontakten) og den anden til stel.
-Den grå - Til stel.
-Den sorte - Til styrboksen (signalledningen).

Er det koblet op sådan burde det virke!

V/h Christian

Hehe er os lidt svært at forklare jo, jeg har monteret den ældre motor samt boksen der passer til.

Kabu, sonde, ledningsnettet inkl motorledningsnettet er det originale der sad i bilen...

Problemet er at når jeg skifter til den gamle kabu som den gamle motor er født med, så skal motorledningsnettet skiftes og lambda sonden til denne er med 1 ledning, og derfra ved jeg ikk om boksen via de nyere ledningsnet får den/de rigtige ledninger så den blander ordentlig efterfølgende..

Men et eller andet skal der ske, ka jo ikk låne mutters gamle polo forever.. :?

Titel:
Mester Medlem

Hummmmmm... Det akn være lidt svært at sige afhængig af hvordan sonden er koblet op på det nyere ledningsnet.

Du sætter den ene ledning fra sonden til den sorte ledning i ledningsnettet som ellers gik til sonden på den nyere bil. De andre 3 glemmer du... Så kører du bilen varm og måler der efter på den ene ledning mens den stadig er koblet til nettet. Den skl stå og skifte mellem 0 og 1 volt - gør den ikke det virker det nok ikke.

Ellers må du skifte ledningsnettet og sonden så det passer sammen... Den er jo nok skudsikker i hvert fald.

V/h Christian

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time