Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 17:37

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Opel C20XE
Indlæg: 11 feb 2005, 21:23 
Goddag til alle herinde..

Jeg er blevet forelsket i en Opel Astra GSI med den vidunderlige C20XE motor fra 94, og vil nu høre, om der er nogen herinde der kører rundt med sådan en hest i motorrummet..

Først og fremmest vil jeg gerne høre hvordan i har den forsikret, jeg er 21 år, men er desværre ikke registreret som elitebilist, selvom jeg har kørt skadefri i 3 år (Er først begyndt at optjene point sidste år :(), men er i virkeligheden mere interesseret i at høre, hvordan man får mest ud af den, uden trykladning.. Det er nemlig et senere projekt :)

Jeg har tænkt mig og give motoren en ordentlig omgang, når den kommer hjem fra tyskland med 270.000 på klokken, så hvad skal jeg forstærke og være opmærksom på, nu når jeg har skilt det hele ad i forvejen? Jeg har prøvet at få fat i R Ø B på bilgalleri.dk (Ham med Blue Fox), men jeg kan hverken se mailadresse eller nogen anden kontaktform til ham.

Det her skal måske i virkeligheden ind under tuning, men da det samtidigt handler om forsikring skal det nok alligevel være herinde :)

mfg,
Adam


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel: Fjollet
Indlæg: 11 feb 2005, 21:25 
Nu glemte jeg alligevel lige et punkt mere, selvom jeg læste det igennem 2 gange..

Er der nogen herinde der kender noget til "Importmæglerne"? http://www.armanski.dk

Den ville jeg nemlig gøre brug af.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2005, 20:02 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 223
Kig på forummet på www.opelpower.dk.

Der er en voldsom masse tråde om netop den motor, og hvad der skal gøres ved den.

Mht at finde en bil gennem en mægler forhøjer bare prisen på bilen. DU bør istedet tage kontakt til www.opelgenbrug.dk eller www.borgesautodele.dk

Fælles for begge virksomheder er, at de har biler stående og jeg ved der begge steder står Astra F GSI 16v på lager.

Ringer du til Børge, så ringer du først til ham, når du har pengene og skal have købt en bil. Manden bliver dagligt kimet ned at "knejte" der vil en masse, men det bliver aldrig til noget. Husker han du har "spildt" hans tid, så er prisen derefter på bilen og du skal vide hvad du går efter.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 feb 2005, 16:29 
Mange tak for hjælpen, buus.. Jeg har fundet ud af, at det faktisk slet ikke er så svært at få importeret den bil jeg gerne vil have, som jeg forestillede mig.

Det eneste jeg ikke bryder mig om, er jeg ikke kan se undervognen og andre "gemte" steder på bilen, da jeg har hørt at de tyske opeler ikke ruster de samme steder som de danske - det skulle være sværere at se, og jeg vil helst ikke have en grim overraskelse. Kan man tillade sig at bede manden om at tage billeder af det indvendige af skærmkasserne, og af motorrummet? Det burde man vel..?

Nu viser hverken Skodsbøl eller Børge priser på bilerne, og på Børges side kan man ikke engang se, om han har bilen hjemme.. Men jeg skal vel bare have en 50-60.000 før jeg ringer op, korrekt?

mfg,
Adam


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 13 feb 2005, 20:07 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 223
En kammi har lige købt en Astra GSI af Børge. Prisen var lige knap 20K incl mormor.

Så har du 20K på lommen, så kan du jo selv klare bøvlet med T&S om afgiften... skal sælger ordne den slags, så forventer han jo at få hans timer betalt (læs: bilen bliver dyrere)

Når du så har købt bilen uden afgift, så har du jo tid til at få den gået igennem og shinet lidt op inden den skal på plader ikk?

God fornøjelse


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2005, 19:14 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 mar 2004, 20:12
Indlæg: 37
scaw skrev:
Mange tak for hjælpen, buus.. Jeg har fundet ud af, at det faktisk slet ikke er så svært at få importeret den bil jeg gerne vil have, som jeg forestillede mig.

Det eneste jeg ikke bryder mig om, er jeg ikke kan se undervognen og andre "gemte" steder på bilen, da jeg har hørt at de tyske opeler ikke ruster de samme steder som de danske - det skulle være sværere at se, og jeg vil helst ikke have en grim overraskelse. Kan man tillade sig at bede manden om at tage billeder af det indvendige af skærmkasserne, og af motorrummet? Det burde man vel..?

Nu viser hverken Skodsbøl eller Børge priser på bilerne, og på Børges side kan man ikke engang se, om han har bilen hjemme.. Men jeg skal vel bare have en 50-60.000 før jeg ringer op, korrekt?

mfg,
Adam

jeg kender faktisk en der har sådan en tilsalg en 94´ import bil fra tyskland men skriv hvis du har int i den mener den står til 65000kr nylakeret

må hellere tilføje at den her er med motronic 2.8 altså uden fordeler


Senest rettet af homer1 21 feb 2005, 04:31, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2005, 20:30 
Offline

Tilmeldt: 20 feb 2005, 20:07
Indlæg: 2
Inden du køber, så se lige efter om der er Olie I køleVandet(OIV)
Det ER et problem på en del C20xe motorer.

Der findes 2 typer topstykke. Et Cosworth topstykke (cossie) og et KS (kolben Smidth)
Og det er KS der kan være problemer med.
måden at identificere toppen på er ved at kigge på topstykket modsat knastremmen. lige under strømfordeler(m2.5) eller knastføler(m2.8) sidder der en studs til vandslangen til varmeapparatet. Hvis der sidder en støbe prop(frost prop/blindprop) er det et KS topstykke og du skal være på vagt.
Dog er der løsning på problemet, men få et afslag på prisen, det kommer snildt til at koste et par tusind inden du er færdig. og en del mere hvis du skal på værksted for at få det gjort. Slangerne tager nemlig skade, og du risikerer de skal skiftes alle sammen. Køler og varme apparat er også udsat.

Hvis der ikke er en blindprop så er det et 'guld' topstykke. og du vil med garanti ikke få noget problem med OIV nogensinde


Jeg har selv lige købt en Vectra A gt 16v fra 93 og den HAR det problem, Dog afskrækkede det mig ikke, da jeg ved hvad der skal gøres, og jeg fik et fornuftigt afslag på prisen.

Jeg har en makker der har en motor, også fra en 93 den havde også det problem. Han fik sat en bøsning i toppen der løser problemet, oppe hos westspeed.

Og jeg havde en Kadett GSI 16v Den havde også det problem da jeg købte den. Fik et andet topstykke på og så var det ordnet, men der er en nemmere løsning:

Få sat en Bøsning i toppen. West Speed, og Midtjydsk Cylinder service kan klare det. Og i teorien alle maskin værksteder burde ku gøre det.

Min Gt skal ha toppen af inden for de nærmeste 14 dage og så skulle det problem gerne være historie.

Info om C20xe motor fra 93-95: De kører med motronic m2.8, det er en riiimelig sjælden version, da den kun sidder i vectra A gt 16v Astra GSI 93-94 og vistnok også en version af Omega. Den har et rimelig dyrt tændings modul, og luftmassemåleren er også anderledes end f..eks den der sidder i den 'gamle' version af c20xe 88-92 som også kører med en anden vers af motronic nemlig m2.5.
I og med at den 'nye' er sjælden gør det lidt mere problematisk at finde en tunings chip til den(hvis det er det man går efter) samtidig har den også kontaktløs tænding, og et TEMMELIG tungere svinghjul.

Det tunge svinghjul har både fordele og ulemper. Fordel er at den 'nye' har en MEGET pænere tomgang i forhold til den 'GAMLE' som mildest talt går lidt som en traktor(man kan høre den er pumpet fra fabrikken)
Den 'nye' har så en anden lille fordel og det er Dyserne der leverer 240ml i stedet for 200ml og de har samtidig 4 stråler i stedet for 1. Dette giver en bedre forstøvning samtidig med den større mænge er et godt grundlag for tuning. Motoren skulle så også ha noget der kaldes 'low friction/eller Lownoise' stempler. Om det skulle gøre motoren mere letløbende ved jeg ikke, da jeg ikke har studeret det nøjerer, kun konstateret.

Den 'nye' er i manualen til bilen opgivet til at køre helt ned til 91 oktan hvor den gamle egentlig kun er opgivet ned til 95 oktan-

Min kami der har en vectra med en eftermonteret c20xe(ny vers) med motronic m2.8 har fået sine knaster slebet hos WS og iflg en Gtech tar den 0-100 på 7.4 sek nu- Har desværre ik fået den målt før han fik knasterne fixet. så hvor meget der har givet vides ikke. Men en GT 16v og en 2000'er er opgivet fabriks 0-100 på 8.5 så et eller andet er der sket dog.
Så så sløv er en 'ny' c20xe alligevel ikke.

med Venlig Hilsen Niels' AKA' Clocksmurf


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 62 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team