Inden du køber, så se lige efter om der er Olie I køleVandet(OIV)
Det ER et problem på en del C20xe motorer.
Der findes 2 typer topstykke. Et Cosworth topstykke (cossie) og et KS (kolben Smidth)
Og det er KS der kan være problemer med.
måden at identificere toppen på er ved at kigge på topstykket modsat knastremmen. lige under strømfordeler(m2.5) eller knastføler(m2.
sidder der en studs til vandslangen til varmeapparatet. Hvis der sidder en støbe prop(frost prop/blindprop) er det et KS topstykke og du skal være på vagt.
Dog er der løsning på problemet, men få et afslag på prisen, det kommer snildt til at koste et par tusind inden du er færdig. og en del mere hvis du skal på værksted for at få det gjort. Slangerne tager nemlig skade, og du risikerer de skal skiftes alle sammen. Køler og varme apparat er også udsat.
Hvis der ikke er en blindprop så er det et 'guld' topstykke. og du vil med garanti ikke få noget problem med OIV nogensinde
Jeg har selv lige købt en Vectra A gt 16v fra 93 og den HAR det problem, Dog afskrækkede det mig ikke, da jeg ved hvad der skal gøres, og jeg fik et fornuftigt afslag på prisen.
Jeg har en makker der har en motor, også fra en 93 den havde også det problem. Han fik sat en bøsning i toppen der løser problemet, oppe hos westspeed.
Og jeg havde en Kadett GSI 16v Den havde også det problem da jeg købte den. Fik et andet topstykke på og så var det ordnet, men der er en nemmere løsning:
Få sat en Bøsning i toppen. West Speed, og Midtjydsk Cylinder service kan klare det. Og i teorien alle maskin værksteder burde ku gøre det.
Min Gt skal ha toppen af inden for de nærmeste 14 dage og så skulle det problem gerne være historie.
Info om C20xe motor fra 93-95: De kører med motronic m2.8, det er en riiimelig sjælden version, da den kun sidder i vectra A gt 16v Astra GSI 93-94 og vistnok også en version af Omega. Den har et rimelig dyrt tændings modul, og luftmassemåleren er også anderledes end f..eks den der sidder i den 'gamle' version af c20xe 88-92 som også kører med en anden vers af motronic nemlig m2.5.
I og med at den 'nye' er sjælden gør det lidt mere problematisk at finde en tunings chip til den(hvis det er det man går efter) samtidig har den også kontaktløs tænding, og et TEMMELIG tungere svinghjul.
Det tunge svinghjul har både fordele og ulemper. Fordel er at den 'nye' har en MEGET pænere tomgang i forhold til den 'GAMLE' som mildest talt går lidt som en traktor(man kan høre den er pumpet fra fabrikken)
Den 'nye' har så en anden lille fordel og det er Dyserne der leverer 240ml i stedet for 200ml og de har samtidig 4 stråler i stedet for 1. Dette giver en bedre forstøvning samtidig med den større mænge er et godt grundlag for tuning. Motoren skulle så også ha noget der kaldes 'low friction/eller Lownoise' stempler. Om det skulle gøre motoren mere letløbende ved jeg ikke, da jeg ikke har studeret det nøjerer, kun konstateret.
Den 'nye' er i manualen til bilen opgivet til at køre helt ned til 91 oktan hvor den gamle egentlig kun er opgivet ned til 95 oktan-
Min kami der har en vectra med en eftermonteret c20xe(ny vers) med motronic m2.8 har fået sine knaster slebet hos WS og iflg en Gtech tar den 0-100 på 7.4 sek nu- Har desværre ik fået den målt før han fik knasterne fixet. så hvor meget der har givet vides ikke. Men en GT 16v og en 2000'er er opgivet fabriks 0-100 på 8.5 så et eller andet er der sket dog.
Så så sløv er en 'ny' c20xe alligevel ikke.
med Venlig Hilsen Niels' AKA' Clocksmurf