Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 13:32

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 16 jan 2005, 00:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
vi sad og snakkede til en drenge aften (fødselsdag) om hvad kom først turboladeren eller kompressoren???......... nogen der har lidt om det...

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2005, 01:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
kom først..... ROOTS kompressoren blev brugt som ventilation i kulminer i 1800 tallet! det var også den der først blev brugt på bilmotorer. mener at have set tegninger af noget der ligner en turbolader, der er MEGET gamle.... men i praksis kom den først i brug i biler i halvtresserne.... MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2005, 10:23 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Turboladeren er fra 1909, oprindeligt bygget til dieselbrug, af SULZER, men kom aldrigt i produktion da man mente det var værdiløst.(major bummer!)

Eet eller andet sted mener jeg dog at ha set/læst/hørt om ældre tegninger, eller eet eller andet der antyder er konceptet er endnu ældre, men kan ikke huske det....

I WW2 slog konceptet for alvor igennem i flymotorer, og resten kender vi jo...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2005, 10:30 
Kompressoren sad på Bentley eller Mercedes i 30 erne, men om der er de første ved jeg ikke.

John.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2005, 10:43 
Fandt lige dette her på Bentleys hjemmeside.

The victories, which contributed greatly to Bentley's early charisma, were scored by the 3-litre (1927), the 4 1/2-litre (1928) and the 6 1/2-litre Speed Six (1929 and 1930).

A supercharged 4 1/2-litre, known as the "Blower Bentley", was developed by one of the most fearless of Bentley Boys, Sir Henry "Tim" Birkin. Although it never won at Le Mans, its 240bhp was exceptionally powerful for its day and Birkin took the Brooklands Outer Circuit Lap Record at nearly 138 mp

Så i 1928 lavede Bentley en med kompressor.

Mercedes skriver på deres hjemmeside :

In the early twenties, progress took the shape of supercharged engines in the design offices of Daimler-Motoren-Gesellschaft. Their development was promoted by Gottlieb Daimler's son Paul who had taken over as Chief Engineer after Wilhelm Maybach's withdrawal in 1907 and been appointed member of the board of management. The engineers had plenty of experience in mechanical supercharging at their disposal - superchargers had already been used to boost the power of aircraft and submarine engines.

I starten af 20 erne lavede de en bil, men som der står var det brugt på fly og u-båd før.

John.


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 80 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team