Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 11:43

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: sløv starter
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lyngby
nu har jeg ikke så meget forstand på starteren, men den jeg har på er begyndt at tage farten, meget... faktis fra den ene dag til den anden, nu har den svært ved at få den til at dreje rundt.

kan dette skyldes en dårlig forbindelse til batteriet eller!! som sagt jeg ved ikke så mget om det...

hvad kan den pludselige nedgang i starter hastigheden skyldes.

/tobias

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
BlueminD skrev:
hvad kan den pludselige nedgang i starter hastigheden skyldes./tobias

Det _kan_ skyldes flere ting, men almindeligvis er det et tegn på, at dit batteri ikke kan levere strøm nok, og her er der igen flere fejlmuligheder:
Enten er dit batteri "faldet sammen", eller også bliver der simpelthen ikke ladet strøm på batteriet mere.....

Jeg plejer at kontrollere ladelampen: Den SKAL lyse ved "tænding" (sammen med olietrykslampen), og den skal slukke HELT når motoren er startet.
Er dette i orden, så kontrolleres at vægtfylden i batteriets 6 celler er rimeligt ens, her får man også at vide om batteriet er opladet...

Er batteriet i orden plejer jeg lige at tjekke den lille tykke ledning på starteren, som går mellem startrelæet og selve startmotoren. Den er ca 1 cm lang, men den kan irre fuldstændigt :twisted: .
Lirk (lidt forsigtigt) i den med en skruetrækker, jeg har set flere blive til pulver blot ved at "puste" på dem.... :?

Er disse ting i orden, så må du igang med et voltmeter og en "lille-hjælper" :wink: :
Afbryd klemme 1 eller 15 på tændspolen, og med starteren "kørende" måler du spændingsfaldet på plus-siden af starteren, samt på minus-siden af starteren.
Husk, at der ikke må køres for længe med starteren... (~20 sek, derefter 5 min pause).
Dette skulle gerne afsløre evt. defekte forbindelser, jeg plejer lige at "rykke" let i de "store" forbindelser først (vupti-hov, en løs batteripolsko??? 8) ).

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem

Ja... Det er jo ikke lige frem ualmindeligt her når kulden begynder at tage fadt. Et batteri mister 30% af sin styrke fra 20 grader og til 0 grader MENER JEG. Er ikke sikker på det esakte tal, men det er i hvert fald meget. ER batterier så i firvejen lidt sløvt eller lidt for småt kan det give problemer.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

min mor prøver gerne at hæve temperaturen ved at lade loftlyset brænde... ikke at det hjælper meget! MVH. søren

Titel:
Mester Medlem

Ok... Iden er faktisk ikke dårlig. Jeg ville ikke anbefale det, men man KAN med held sætte bilen 1. gear og der efter træde gost til på bremsen og så slå over på starteren. Det kan skubbe batteriet i gang igen pga. af verme udviklingen, det er et gammelt bonde trik, som nok ikker er sagen for nye moderne biler. Og da sket ikke hvis starteren dog kører rundt.

v/h christian

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Havneren skrev:
Ja... Det er jo ikke lige frem ualmindeligt her når kulden begynder at tage fadt. Et batteri mister 30% af sin styrke fra 20 grader og til 0 grader MENER JEG. Er ikke sikker på det esakte tal, men det er i hvert fald meget. ER batterier så i firvejen lidt sløvt eller lidt for småt kan det give problemer.

v/h christian

Nu har der jo bare ikke været noget særligt temp.fald de sidste par dage, men jeg har da også set batterier "stå af" midt om sommeren....
Specielt een (en Opel... :wink: ) som kunden afleverede om formiddagen, 10 minutter efter kunne den ikke starte da jeg skulle køre den ind på værkstedet... :twisted: .

Jeg kan heller ikke selv huske de eksakte tal (de er jo nok også kun _særdeles_ gennemsnitlige :wink: ), men det er rigtigt, at batteriets effektivitet falder voldsomt, proportionalt med temperaturen. Samtidig kræves der en del ekstra kræfter til at starte en koldere maskine, så et slidt batteri giver hurtigt op.

Titel:
Mester Medlem

Havneren skrev:
Ok... Iden er faktisk ikke dårlig. Jeg ville ikke anbefale det, men man KAN med held sætte bilen 1. gear og der efter træde gost til på bremsen og så slå over på starteren. Det kan skubbe batteriet i gang igen pga. af verme udviklingen, det er et gammelt bonde trik, som nok ikker er sagen for nye moderne biler. Og da sket ikke hvis starteren dog kører rundt.

v/h christian
virker det også på biler med ABS? kan man ikke lade batteriet op ved at skubbe med bilen i gear?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Havde lidt startproblemer i sidst uge da jeg skulle på job. Det lød som om der ikk var nok power på batteriet. De viste sig at være starteren. Da jeg tog den helt af og prøvede at teste den med et opladet batteri kunne den ikke køre rundt. Så måtte den jo skiftes!

Fri bane, fuld hane!!!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

s@g skrev:
Havde lidt startproblemer i sidst uge da jeg skulle på job. Det lød som om der ikk var nok power på batteriet. De viste sig at være starteren. Da jeg tog den helt af og prøvede at teste den med et opladet batteri kunne den ikke køre rundt. Så måtte den jo skiftes!

Nåh ja, det glemte jeg jo helt:
Hvis alt andet så er i orden, så må det jo være starteren, som ikke duer... :wink: .
Man kan jo også vende det om:
"hvis alting er i orden, så er der ikke noget, som er defekt - undtagen hørelsen"
Hilsen Lars.

Hmm, bogen med ledningsdiagrammer kan selvf. også have fejl..... :? :? .

Senest rettet af Transitfar 06 jan 2005, 20:33, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem

Transitfar skrev:
Havneren skrev:

v/h christian

Nu har der jo bare ikke været noget særligt temp.fald de sidste par dage, men jeg har da også set batterier "stå af" midt om sommeren....
Specielt een (en Opel... :wink: ) som kunden afleverede om formiddagen, 10 minutter efter kunne den ikke starte da jeg skulle køre den ind på værkstedet... :twisted: .

Jeg kan heller ikke selv huske de eksakte tal (de er jo nok også kun _særdeles_ gennemsnitlige :wink: ), men det er rigtigt, at batteriets effektivitet falder voldsomt, proportionalt med temperaturen. Samtidig kræves der en del ekstra kræfter til at starte en koldere maskine, så et slidt batteri giver hurtigt op.

Vi havde på et tidpunkt forhandlingen af nogle grå batterier. Ja det er der jo så mange der er, men jeg kan altså ikke lig huske mærket. LANGT de fleste af de batterier opgav i løbet af et halvt år... De var absolut intet værd. Kunderne kom så og fik et nyt gråt batteri på...

v/h christian

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time