BlueminD skrev:
hvad kan den pludselige nedgang i starter hastigheden skyldes./tobias
Det _kan_ skyldes flere ting, men almindeligvis er det et tegn på, at dit batteri ikke kan levere strøm nok, og her er der igen flere fejlmuligheder:
Enten er dit batteri "faldet sammen", eller også bliver der simpelthen ikke ladet strøm på batteriet mere.....
Jeg plejer at kontrollere ladelampen: Den SKAL lyse ved "tænding" (sammen med olietrykslampen), og den skal slukke HELT når motoren er startet.
Er dette i orden, så kontrolleres at vægtfylden i batteriets 6 celler er rimeligt ens, her får man også at vide om batteriet er opladet...
Er batteriet i orden plejer jeg lige at tjekke den lille tykke ledning på starteren, som går mellem startrelæet og selve startmotoren. Den er ca 1 cm lang, men den kan irre fuldstændigt
.
Lirk (lidt forsigtigt) i den med en skruetrækker, jeg har set flere blive til pulver blot ved at "puste" på dem....
Er disse ting i orden, så må du igang med et voltmeter og en "lille-hjælper"
:
Afbryd klemme 1 eller 15 på tændspolen, og med starteren "kørende" måler du spændingsfaldet på plus-siden af starteren, samt på minus-siden af starteren.
Husk, at der ikke må køres for længe med starteren... (~20 sek, derefter 5 min pause).
Dette skulle gerne afsløre evt. defekte forbindelser, jeg plejer lige at "rykke" let i de "store" forbindelser først (vupti-hov, en løs batteripolsko???
).