Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 11:38

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Hej

Jeg er igang med et lille projekt hen over vinteren pga. jeg kvernede min gearkasse.. da jeg kom til svinghjulet hørte jeg det ku ha en effekt at tage 1kg. af men er stødt på flg. problem..

Jeg har spurgt en masse kloge mennesker om dette her.. men syntes ik. rigtig jeg på en måde er overbevist..
Nok lidt fordi jeg er typen der gerne vil se et før og efter resultat så jeg kan se effekten..
Men det er ik alle der gider tage et svinghjul af og på igen hele tiden ..

Det jeg har hørt er at man flytter momentet højere op jo mere man tager af ..
Som "gaderacer" er det lige så vigtigt at den vil frem imens den køre ved en 2500 omd. Som det er ved start i et lyskryds.. "Man sku gerne være den der kommer først over " c",)

Mit spørgsmål er som overskriften siger .. er det godt eller dårligt at lette svinghjulet …

c",)……

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland
da jeg ville have det gjort på min uno turbo. fra råede folk mig det fordi det enten ikke gav noget eller virkede lige modsat (mindre nm) på en turbo motor.. så jeg fsatte det standarte på.

MVH Bruno

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
Jeg kan absolut ikke se hvordan man kan miste NM ved at fjerne vægt i motoren. Hvis det passer må nogle gerne komme med en forklaring!

Jeg har lettet mit svinghjul 1.5kg (vejer 5.5kg nu) og synes ikke man kan mærke noget vildt. Jeg synes man kan mærke det mest ved skiftet til 2. gear Jeg kan også høre på starteren at den har det nemmere når bilen skal startes og har også fået problemer med tomgangen ved speederslip (som næsten er løst nu)

Det kan blive noget svære at stå fast i starten da den virker mere hidsig, men til gengæld reagere den promte på speederen.

Det skal lige siges at jeg har lettet svinghjulet det "rigtige! sted, altså så langt ude som muligt

[/img]

Vedhæftede filer:
1 mini.JPG
1 mini.JPG [ 141.31 KiB | Vist 1388 gange ]
2 mini.JPG
2 mini.JPG [ 125.78 KiB | Vist 1399 gange ]

Titel:
NMB1022 skrev:
Jeg kan absolut ikke se hvordan man kan miste NM ved at fjerne vægt i motoren. Hvis det passer må nogle gerne komme med en forklaring!

Jeg har lettet mit svinghjul 1.5kg (vejer 5.5kg nu) og synes ikke man kan mærke noget vildt. Jeg synes man kan mærke det mest ved skiftet til 2. gear Jeg kan også høre på starteren at den har det nemmere når bilen skal startes og har også fået problemer med tomgangen ved speederslip (som næsten er løst nu)

Det kan blive noget svære at stå fast i starten da den virker mere hidsig, men til gengæld reagere den promte på speederen.

[/img]

Hejza...

Er ik. helt med på det du siger ...
"Det skal lige siges at jeg har lettet svinghjulet det "rigtige! sted, altså så langt ude som muligt"
?????

c",)

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
Det nmb1022 siger er at vægten skal fjernes så langt ude i diameteren på svinghjulet som muligt.... og hvis du kigger på hans billeder kan du se at han har fået fræst nogen store huller aller yderst (der hvor det giver mest)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Lad os lige slå et par ting HELT fast:

1. Du får ikke mere effekt eller NM ved at lette svinghjulet.
2. Du kan meget nemt få en dårligere tomgang, hvis du tager for meget af.
3. Du bør fjerne materiale så langt som muligt fra centeret på svinghjulet.

ad 1:
Svinghjulet udligner "svingningerne" mellem forbrændingerne. Jo mere vægt, jo blødere motorgang. Ved at fjerne vægt får du en mere villig motor, der tager gassen lettere og mere ubesværet, da du ikke skal accelerere en stor roterende masse op i fart. Effekten og momentet forbliver det samme, da disse er produkter af forbrændingen - ikke vægten.

ad 2:
Tager du for meget af, kan svinghjulet ikke udjævne motorgangen. Motoren falder i omdrejninger mellem forbrændingerne og du får en motor der er svær at holde igang v. tomgang.

ad 3:
Når du fjerner masse fra et roterende emne sænker du inertimomentet. Inertimomentet er en funktion af massens afstand fra centeret af rotationen (tænk på barndommens ture på karussel, hvor rotationen bliver betragteligt hurtigere, når man trækker sig ind mod centeret af rotationen - energien er konstant men inertimomentet bliver mindre. Eneste måde fysikken kan kompensere på er ved at hæve omdrejningstallet). Ved at fjerne materiale langt fra centeret skal du ikke fjerne så meget for at opnå stor effekt. Du kan fjerne 1kg yderst og få samme effekt som at fjerne 2kg inderst.

/Nolan

Titel:
Kunne ikk sige det bedre selv "nolan"
jo mindre masse der skal svinges op i omdrejninger... jo hurtigere og mer kvik bliver motoren på omdrejningerne.... men den har som sagt svært hved at holde motoren igang.. fx når den holder i tomgang... det er derfor nogle fx hæver tomgangen.. netop for at den ikk går ud.. nårh man holder i et lys.. eller ligene... ville nok ikke letne svinghjulet.. med mindre du har nogle planer om seriøst tuning.... det er så lidt du henter... hved at letne det.. og det blir sq hurtigt smådyrt i benzin.. nårh den blir mer villig på gassen.. :D

Titel:
Nolan rammer sømmet på hovedet der ...

Men en lille tilføjelse til punkt 1 ! Det du får noget ud af er at motoren ikke "bruger" moment på at hive dit svinghjul rundt men istedet kan overføre det til trækakslerne og derved føles det som om motoren har fået flere HK/NM. Det har den i virkeligheden slet ikke men det mærkes sådan fordi dit svinghjul har "stjålet" dem. Det samme gælder ældre biler der kører med mekanisk blæser f.eks. gamle Opel´er. Her er der også lidt at hente ved at montere elblæser og elektrisk benz pumpe..

Jeg vil mene at hvis du alligevel har fået det skilt ad og har det fremme burde du få hevet et kg eller 2 af. Hvor meget kan eksperter bedre råde dig omkring. Evt nogle ford-freaks..

Ulempen er at du får en mere urolig tomgang.

mvh
Rubse

Titel:
Mester Medlem

Jeg kører med Fidanza alu svinghjul,den letteste man kan få til min.
Jeg har ingen problemmer med at den står ujævnt i tomgang.
MVH Finn.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Anders Pedersen du kan godt komme ud af busken :wink: ........

som jeg sagde til dig i telefonen så tager jeg 1kg af for at din motor bliver mere harmonisk af hensyn til motorgang...... og som andre her også vil kunne sige ja til så får du ikke ændret motorgang ved 1kg men du får en motor som kan snore lidt mere frit/lettere.......

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time