Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 13:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 21 nov 2004, 21:59 
http://www.legebarnet.dk/direkte/mororren.htm

Er stemplerne færdige ?
Std. mål er 83mm, men nu måler de ved krydspinden 82,5 og den anden vej, altså der hvor stemlet er højst måler de stadig 83.
Jeg synes de ser slidte ud, men hvad siger dem der har set lidt flere stempler en jeg har.

Hvad med Krumtappen, hvis man kører hen over med fingeren kan man ikke mærke nogen ridser, men hvis man bruger neglen man man svagt mærke lidt ridser.
Skal den til en cylinderservice mand eller kan man selv slibe den med noget vandslibning ?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 21 nov 2004, 23:18 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Det der på billedet vil jeg kalde "pænt, godt slidt".....
Dvs at ved korrekt samling kan det stadig tøffe mange kilometer endnu.
Men hvorfor er det blevet skilt ad, et eller andet har der jo åbenbart været galt???

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 nov 2004, 23:44 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Well, hvad skal det bruges til??

Hvis det er til svigermors "cityøse", så kan det sikkert køre mange km endnu, men skal du slæbe 200hk/liter ud af det, så bør du nok gøre noget ved det, aka som minimum blueprinte hele skidtet.


Jeg har da kendskab til flere der har hjemmeslebet krumptap udført med en utrolig tålmodighed og vandslibepapir korn400,800, og 1000 tilsidst. Det kører faktisk endnu, men har du ikke ret godt gefül med hvad du laver, så glem alt om den slags løsninger.

Faktisk kan det nemt lade sig gøre at afrette et svinghjul med en vinkelsliber og en ekcentersliber, endda med et godt resultat, men det er ikke tricks der kan anbefales, medmindre man har et rimeligt håndelag for hvad man laver!!

MEn de ridser du har der behøver ikke betyde alverden, medmindre vi snakker om en væsentlig effektforøgelse. Er det en motor du agter at bruge penge på, så kan du ligeså godt få det hele lavet ordentligt een gang, istedet for at lave det hele halvgodt 5gange.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 nov 2004, 05:45 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Indlæg: 732
Geografisk sted: Malmö
Hvis det er en favorit motor, syns det ligener, så er der masser af km. i den endnu.
Bare foringshøjden er i orden....
Så kan du give den et sæt nye lejer, så skal det nok gå.... :D

_________________
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 nov 2004, 06:19 
Jeg glemte vist at skrive det er fra en 205 GTI 1,9

Motoren er købt hos en hugger, vi har aldrig set den køre,så planen var at renovere den inden den bliver skiftet ud med en halvdød motor der sidder i bilen pt.

Der er allerede købt ny knast ind med højere løft osv. da den gamle som i kan se ikke har det for godt, men i går så vi så at knastsølerne var så slidte at de trænger til en proff omgang og at krumtappen efter min mening også er slidt.
Men jeg må nok indrømme at jeg ikke helt har styr på hvordan et slidt stempel ser ud.

Den skal ikke tunes helt vildt da det er for dyrt i forhold til hvad man får ud af det på den motor, så planen var bare en anden knast, en planing og en omgang hjemmeportning som vi før har lavet med godt resultat.

Hvis svinghjulet bliver lettet skal det nu gøres proff, alt andet ville være uforsvarligt.

@Transitfar hvad mener du med korrekt samling, vi har tænkt os at samle den som man nu gør med sådan en der holder stempelringene på plads jeg kan ikke huske gvad den hedder korrekt moment osv.

Er konklutionen, at stemplerne er så slidte at de bør skiftes ud ?


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 22 nov 2004, 07:18 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Well, prøv lige at skaffe de originasle specifikationer, og find en der kan måle på dine stumper!

Hvis du har diamteren på sølerne(målt med en mikrometerskrue, IKKE en skydelære!), hver søle målt i to plan og gerne 2-3 steder på hvert plan, så har du en reelt mulighed for at afgøre om skidtet er under diameter eller jeg.

Samme specs. vil også fortælle dig hvad maxtolerancen er på feks stempler, krydspinde, osv.

Kigge på det, og afgøre en masse, er noget upræcist, mildt sagt.

PS, det bliver dyrt at liniebore knastaksel lejerne, da du enten skal til at smide løse lejeskåle i, alternativt have en knastaksel i overstørrelse....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 nov 2004, 18:15 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Kenny skrev:
@Transitfar hvad mener du med korrekt samling, vi har tænkt os at samle den som man nu gør med sådan en der holder stempelringene på plads jeg kan ikke huske gvad den hedder korrekt moment osv.

Det er lige nøjagtig sådan jeg mener....
Men hvis motoren skal peppes lidt op, ville jeg nok som udgangspunkt lede lidt efter en motor, som var noget mindre slidt.
Prøv fx at spørge huggeren, om ikke der skulle være nogle kasserede motorer, som man kunne få lov til skille ad. Lige pludselig har du måske et komplet samlesæt... :wink: .

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 nov 2004, 18:44 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvilke huggere har kasserede motorer (altså dem der står og venter på skrothandleren) som man kan købe til at skille ad??

Altså til mindre end 1000dkr/motor..... :evil:

Synes huggere efterhånden er blevet så fokuserede på skrotningspræmien, at AL anden form for handel enten koster kassen, ellers er det ligegyldigt.

Autoophugget her i Herning forlangte feks 150dkr for et bagsædebeslag til en 245stc(det kan kun sælges til dem der får det smidt væk!), og han har vel 5 biler med disse beslag i.....Samme forlangte 120dkr for en viskerarm(så jeg købte en ny til 85dkr istedet), og en karburator til en jetta -83 skulle han have 4000dkr for, forudsat jeg selv skruede den af.

En gammel B230A motor der sidder i bilen forlanger han 5500dkr for, vel at mærke som longblok.
Alle priser er iøvrigt plus moms....!!!

Så hvis der er nogen der kender en hugger i nærheden af jylland som man kan handle gamle døde motorer med, så sig endeligt til. JEg har et par forsøg der trænger til at blive afprøvet :wink: men vil ikke hente fine volvomaskiner fra "lageret"(det lød da godt om ikke andet...)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 nov 2004, 19:24 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Der er naturligvis forskel på, hvor "omsættelig" forskellige motorer er, men jeg tror nu nok at alle huggere har en container til kasserede motorer.
Altså de motorer, som huggeren SELV har kasseret....
Jeg ved ikke hvordan huggeren vurderer værdien af en motor, som fx går 3/4dels-takt :wink: , på nogle motorer kan ALT sælges, og på andre kan det ikke engang betale sig at rykke toppen af.
Men det er rigtig nok at huggeren glat væk forlanger 2500-3000 kroner for noget, som man med lidt held næsten får smidt i nakken via "Den Blå"
Spørgsmålet er jo så bare, om ens "yndling" er at finde i "døde-containeren", eller om huggeren får julelys i øjnene blot man spørger efter en udstødningsventil....

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 nov 2004, 19:30 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 okt 2003, 18:15
Indlæg: 379
Geografisk sted: Randers
jeg kender en i ry som sælger billige ford motorer 400 for 4 motor jeg har dog købt alle dem han havde, hmm transit far du må da sidde og grine lidt nu, jeg kom af med den sidset i den forlæggene weekend .
Tag da og brug dette dejlig forum hvor vi forstår hinanden og er til at snakke med jeg har været heldig næsten hver gang mvh c.sørensen

_________________
4X4 POWER
THIS ONE IS THE BEST
FUCK THE REST
NISSAN PATROL 3.3 TD


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 67 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team