Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 20 jun 2025, 06:45

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Henrik ening i noget, og uenig i noget.
Jeg kan godt se problemet med de højere omdrejninger.
Men da man normalt er ubelastet i tomgang og frigear, kan omdrejnings variationen meget nemt være større end ved fulldlast, og ved maks moment belastet, selv på en gl Volvo.
8*8 eller 32*32 tabeller forskellen burde være den samme da den kører en linær Funktion immelem to punkter der ikke er givet af tabellen, teoretisk og ikke nødvendigvis i praksis, mht. justering.
Hvis jeg har forstået det korrekt så kan prosseoren kun optage et hvist antal signaler pr sek., og derfor kompromiet ved højere omdrejninger.
Sjovt nok køret en Tec 2 med et 120 tænders tandhjul, som ifølge MS har en dårligere prosessor, og et uhensigtsmæssigt programmerings sprog på tændings siden, uden ovennævnte problemer.
At MSS har nogle softvare mæssige mangler det kan man ikke komme uden om, men den er stadig langt bedre end en dum fordeler.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Morten VJ skrev:
Henrik ening i noget, og uenig i noget.
Jeg kan godt se problemet med de højere omdrejninger.
Men da man normalt er ubelastet i tomgang og frigear, kan omdrejnings variationen meget nemt være større end ved fulldlast, og ved maks moment belastet, selv på en gl Volvo.
8*8 eller 32*32 tabeller forskellen burde være den samme da den kører en linær Funktion immelem to punkter der ikke er givet af tabellen, teoretisk og ikke nødvendigvis i praksis, mht. justering.
Hvis jeg har forstået det korrekt så kan prosseoren kun optage et hvist antal signaler pr sek., og derfor kompromiet ved højere omdrejninger.
Sjovt nok køret en Tec 2 med et 120 tænders tandhjul, som ifølge MS har en dårligere prosessor, og et uhensigtsmæssigt programmerings sprog på tændings siden, uden ovennævnte problemer.
At MSS har nogle softvare mæssige mangler det kan man ikke komme uden om, men den er stadig langt bedre end en dum fordeler.

MVH

Morten

Humm....kig engang på dine datalogs. Hvor "stejlt" kan du få dit omdrejningstal til at stige(RPM/sekund) Prøv at regne lidt på hvor meget krumptappen er accelereret på 180grader i værste fald, altså nul belastning-stamp på gassen. Dernæst: Hvor kritisk er denne situation for bilens kørbarhed? Det er jo kun til de fjolser der synes det lyder fedt at rykke bilen op i begrænseren ubelastet der har målbart gavn af denne situation. Selvom Volvoen er meget lavgearet så samler den altså ikke snoninger op så hurtigt at MS bliver væsentligt bagud med vinklen.

MS regner jo på omdrejningstallet ved at tælle clockpulser imellem to triggerevents. Derfor bliver det sådan at jo højere omdrejningstal desto færre clockpulser er der mellem triggereventsne. Med andre ord: mange cylindre plus mange omdrejninger gør opløsningen "dårlig". Feks vil MS ikke være fremragende til en hurtigt roterende MC, fordi omdrejningstallet ms regner ud kan springe op til 3-4000rpm i den høje ende.(20krpm/4cyl), netop pga pulserne kommer relativt hurtigt imellem hinanden, og CPUen når kun at tælle måske 8 eller 9 clockpulser. Det har dog først betydning hvis VE tabellen eller tændingsmappet er voldsomt uliniært i lige netop dette område.

MS bruger en 0,1mS clock til at tælle udfra. Udfra bla cyl.antal kommer der en faktor som skal med. På en 4cyl er denne 150.000.

Tæller MS 13 pulser er omdrejningstallet altså 150.000/13, eller 11.500rpm. Tæller vi derimod 14 pulser er omdrejningstallet 10.700rpm, altså et "spring" på 800rpm. Det er HER den egentlige svaghed er begravet, men hvor mange er det liiige der får dette problem, hvor kombinationen af et interpoleret 8*8map og rpm opløsningen ved høje omdrejninger volder dem problemer?

Ved at sætte flere tænder på triggerhjulet er der ikke længere 180grader mellem signalgivningen, men måske kun 3 grader, og CPUen kan således tælle hurtigere uden at løbe i stack overflow ved lave rpm. Ved høje rpm "tæller" man hele tænder, plus den tid der skal til for at ramme imellem 2 tænder. Derfor kan man opnå gode resultater med relativt langsomme processorer, som feks dem i TEC2. Igen så viser det blot at hastigheden ikke er spor kritisk. Det er ikke nødvendigt med en 3Ghz maskine for at spille tetris.... :)

Iøvrigt er det interessant at tænke på at omdrejningstallet på de fleste multitooth styringer kun regner på omdrejningstallet hver gang missing tooth kommer forbi, og demed kun halvt så tit som MSS(altså 1 gang for hver hele omgang) med den ulempe at omdrejningstallet kan ændres dobbelt så meget inden gnisten fyres.

Jo hurtigere CPUen er, og jo højere op den kan tælle(flere counts inden overflow) desto færre tænder er nødvendigt for god opløsning.

Da MS egentligt i tidernes morgen er bygget til dovne V8ere så har der ikke været behov for den vilde præcision, og det må være rigeligt for de fleste at man kan sætte tændingsvinklerne med halve graders interval på 4cyl. Det siger sig selv at der skal væsentligt heftigere grej til at tumle en V10er der løber +18krpm, men budgettet er også en kende tungere.

Yep, MSS har mangler i softwaren, men det er vist ikke mange der løber i det problem. De fleste har rigeligt at gøre med at hitte ud af, og udnytte, de funktioner der allerede er tilgængelige, så IMO skal det ikke gøres mere avanceret. Absolut ikke. Bliver det mere avanceret så stryger fidusen: At "alle" der har viljen, kan få MS på bilen, og få det til at køre væsentligt bedre end et modificeret originalanlæg.

Skal man bruge flere faciliteter, feks CAN-bus styring af sekventielle gearkasser og lign hightech løsninger, så skal man nok købe en proff løsning eller vente til UMS kommer.(engang)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Tak for den fine gennemgang af MS omdrejningstælling.
Så forstår jeg bedre de spikes der kan opstå ved lavere omdrejninger.
Og det er her de fleste render ind i problemer, og ikke ved 4 cifrede omdrejnings tal.
ud fra din bedkrivelse ville et multi tands tandhjul af hjælpe dette.
Da jeg nu er blevet lidt klogere vil jeg vove den påstand at hastighed ikke er alt, men stabiliteten kommer i første række, og der efter hastigheden til at beregne de stabile signaler.

Jeg mener ikke at dens begrænsninger ligger i at der mangler en masse ekstrafunktioner, som de færreste har brug for.
Men egentlig mangler jeg en mere enkel måde at lave om på grundparametrene, som ligger i grundprogrammet.

Feks en mere fleksibel justering af openloop.
omdrejnings afhæningt choker tilskud.
temp afhæning tændings avancering.
En mere avanceret tomgangs styring, og fuel cut. Således at man ikke behøver at spilde en række, og kolonne i sin map tabel på disse funktioner.
Og mange andre justerbare parametre der ligger begravet i maskinkoden.

Jeg håber på at nogen af disse ting bliver mere tilgængelige i UMS eller MSII
+ en masse andre funktioner, som man lige umiddelbart har brug for, men kan leje med senere.
Er stor tilhænger af KISS princippet som MS er opbygget efter.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem

Sikke dog nogle lange udredninger...

Min bil har de sidste par dage opført sig lidt mystisk... Den har hakket tidt i det 2 gange. Omdrjningstælleren gik ud ved hver udsætter. Dvs. at det har været tændingen... Da den er taget på kl 1 er det et sted i den primære side af tændingssystemet. Evt. Ms... Evt. Hall... Evt. Tændingsmodulet... Evt. en ledningsforbindelse.

Har glemt alt om at se efter nummeret på modulet Cossi... Skal lige have taget mig sammen i morgen :?

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Moderator

Morten VJ skrev:
Tak for den fine gennemgang af MS omdrejningstælling.
Så forstår jeg bedre de spikes der kan opstå ved lavere omdrejninger.
Og det er her de fleste render ind i problemer, og ikke ved 4 cifrede omdrejnings tal.
ud fra din bedkrivelse ville et multi tands tandhjul af hjælpe dette.
Da jeg nu er blevet lidt klogere vil jeg vove den påstand at hastighed ikke er alt, men stabiliteten kommer i første række, og der efter hastigheden til at beregne de stabile signaler.

Jeg mener ikke at dens begrænsninger ligger i at der mangler en masse ekstrafunktioner, som de færreste har brug for.
Men egentlig mangler jeg en mere enkel måde at lave om på grundparametrene, som ligger i grundprogrammet.

Feks en mere fleksibel justering af openloop.
omdrejnings afhæningt choker tilskud.
temp afhæning tændings avancering.
En mere avanceret tomgangs styring, og fuel cut. Således at man ikke behøver at spilde en række, og kolonne i sin map tabel på disse funktioner.
Og mange andre justerbare parametre der ligger begravet i maskinkoden.

Jeg håber på at nogen af disse ting bliver mere tilgængelige i UMS eller MSII
+ en masse andre funktioner, som man lige umiddelbart har brug for, men kan leje med senere.
Er stor tilhænger af KISS princippet som MS er opbygget efter.

MVH

Morten

KISS er godt.

En del af funktionerne bliver måske tilgængelige i UMS og MSII, men regn ikke med noget i samme kaliber som den nuværende MS i det første års tid. Der er _masser_ af snublefælder i udviklingen af det MS er idag, og lur mig om der ikke bliver tilsvarende fejl40 i de to "nye"(når de engang kommer)

Tomgangsstyring kan man hente fra visse toyota. De har et regulært standalone tomgangsstyring med seperat ventil og styring, lige til at smække på. KISS.
IMO ikke overvældende nødvendigt at bygge i MS, da der findes et _hav_ af forskellige tomgangsmotorer med forskellige principper og karakteristikker. MS kommer aldrigt til at kunne styre dem alle.
En simpel tomgangsventil der er sat til at åbne under 800rpm ved hjælp af X4/X5 vil åbne på rpm<800 og lukke på rpm>800. Motoren vil næppe rulle nævneværdigt og rpm tallet er setbart i MegatuneSS.

Fuel cut har du da allerede i MS????

Mener du 0 brændstof v. motorbremse?

Omdrejningsafhængigt chokertilskud er der jo allerede....."Chokermængden" er jo en procentsats der ganges på, og som sådan omdrejningsafhængigt. Se det som om VE tabellen forøges med en temperaturafhængig kurve. Så jo, den er i allerhøjeste grad omdrejningsafhængig.
Enten forstår jeg ikke hvad det er du vil opnå, ellers har du ikke opdaget at den ER omdrejningsafhængig....
Du vil da vel ikke have et helt seperat 3D map der overlapper hele VE tabellen?

Openloop....Tja, IMO kun interessant hvis man går efter mindste emission, og det er du vel ret beset ligeglad med??
Du har absolut intet at bruge det til uden kat.
Du vil jo lande på 14,7 altid, og der har bilen ikke nogen speciel god økonomi. Ihvertfald ikke den bedst opnåelige.

Der findes muligheden for at sætte de enkelte adresser i CPUen direkte, og hvis en fastværdi har en adresse, så kan den jo også sættes til en ny værdi. Nu har jeg aldrigt haft de problemer, så jeg ved ikke om den værdi du eftersøger er at finde direkte i adresseoversigten, men det kan da undersøges.

Spikes kommer næsten altid fordi der er "noget" i signalet der kan trigge optokobleren sporadisk. Eftersom der er masser af tid til "overs" v. lave omdrejninger er signalet relativt sårbart hernede. Når man så snupper signalet fra en hallgiver, eller knikserkontakter, der er placeret i en fordeler, hvor rotoren konstant står og trækker en åben gnist blot 5cm over signalgiveren, så er det faktisk underligt at det ikke støjer mere end det gør. I MS findes der jo code der gør signalet mindre følsomt ved at filterere digitalt, men da vi jo skal kunne starte skidtet er der grænser for hvor groft man kan filtrere.
Det er bla derfor at en defekt rotor/fordeler kan forårsage spikes.

Spikes pga gnistudblæsning er en helt anden sag.

Hastigheden er absolut ikke alt. MS kører med een af de højeste clockfrekvenser på markedet, og den CPU er endda neddroslet. Multitands hjul virker ok, og har visse fordele, men til DIY folket har det ikke mange fordele IMO.KISS

To tænder på krumptappen(4cyl) er nemt og simpelt. Kan hugges ud af en stump jern med en vinkelsliber hvis man gider mærke pladen ordentligt op, og med en passende giver på et justerbart beslag har man alle muligheder, og præcision nok til alle de folk MS henvender sig til. KISS.

Triggermetoderne med hallgiveren, eller fra tændspolen virker som regel fint, men det sker at nogen får det bundet forkert sammen, og ødelægger hallgiveren. Ikke helt KISS nok til alle.

Et totandstandhjul på krumptappen så kan folk SE hvad der sker og hvorfor. Det er KISS.

Nu blev det helt vildt langt igen....
Signing off......gaaaaab.avi

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jeg mener et aftagende choker tilskud i forhold til omdrejninger.
Ja jeg mener o brændstof ved motor bremsning.
Tomgangs styring fra rn anden motor jaa det kunne være interessandt.
Ved nærmere eftertanke tror jeg det vil blive meget svært at finde en styring der passer til motoren der sidder i bilen nu.
Jeg har pt spildt en række på map aksen til motor bremsning,
og en kolonne på rpm aksen tiil at fede op lige under tomgang.
omdrejnings sving er på 100 omd/min, med en pulstid på 0,5 ms.
Det er lidt irriterende at skulde splide 16 punkter af sin VE tabel på dette,
når det kunne ændres i softvaren relativt simpelt.

Jeg er selv på vej ud for at lave et takthjul til krumtappen, og slagte en strømfordeler til Hall giveren KISS.
Findes der en pålidelig måde at forlænge et 2 leders skærmet kabel, eller skal der trækkes et nyt.

MVH

Morten

Titel:
Moderator

Morten VJ skrev:
Jeg mener et aftagende choker tilskud i forhold til omdrejninger.
Ja jeg mener o brændstof ved motor bremsning.
Tomgangs styring fra rn anden motor jaa det kunne være interessandt.
Ved nærmere eftertanke tror jeg det vil blive meget svært at finde en styring der passer til motoren der sidder i bilen nu.
Jeg har pt spildt en række på map aksen til motor bremsning,
og en kolonne på rpm aksen tiil at fede op lige under tomgang.
omdrejnings sving er på 100 omd/min, med en pulstid på 0,5 ms.
Det er lidt irriterende at skulde splide 16 punkter af sin VE tabel på dette,
når det kunne ændres i softvaren relativt simpelt.

Jeg er selv på vej ud for at lave et takthjul til krumtappen, og slagte en strømfordeler til Hall giveren KISS.
Findes der en pålidelig måde at forlænge et 2 leders skærmet kabel, eller skal der trækkes et nyt.

MVH

Morten

Skærmet kabel kan forlænges med loddetin, krympeflex, og en stum løs skærm til at dække samlingen med. En stikforbindelse er nok lidt simplere. Der fåes nogle fine 2,3,4 leder runde stik med omløbere, hvor skærmen er hus på stikket.
Det bestemmer du sådan set selv, hvordan, blot skærmen ikke er åben over flere cm, så skulle det være iorden.

Ja, ok, hallgiveren fra en fordeler og en krumptaptrigger er måske ikke nogen dum ide.

Det jeg har kørt ind har vi aldrigt brugt nulbrændstof til motorbrems. man kan sagtens gøre det, men jeg synes vacuumet v. motorbremse ligger lidt uheldigt til nuolbrændstof. Hvis man skal ha nulbrændstof, så skal det være en kombination af TPS 0 og motoromdrejningser over 1000rpm der skal cutte brændstoffet, men så bliver der sjove ting i overgangen....ikke nemt at lave noget der virker på alle biler uanset knastaksel.

Jeg ville trække de to ekstra udgange ud, og bruge den ene til at styre en tomgangsventil. Gerne med en modificeret tomgangsventil så man har styr på hvor stor lysning der er i ventilen.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Fuel cut via ve tabellen er ikke helt uproblematisk.
Jeg ligger ca 25 kpa under min tomgangs map, og har en antydning til huggeri ved let gas, og ned af bakke har pt mellem 40-50 kpa i tomgang = knastaksel før at emmisionsværdierne blev viktige.
Mht. udgangene til at styre tomgangen, så har jeg andre planer med disse og har ikke lyst til at spilde en af dem på en simpel tomgangsstyring.

Et lille tillægs spørgsmål.
Hvis Hall giveren opfører sig således at der skal bruges skema 2.
Kan man ikke lave hjulet omvendt, dvs. materiale-luft, og luft- materiale, og således kun behøve at sætte en modstand på indgangen uden at behøve at bygge printet om.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Man kan lave en tomgansstyring med hjælp af den gode gammel 555 kres, det har jeg selv brugt til min egen :)

[url=http://www.bluesecurity.com/solutions/do_not_intrude.asp?from=affiliate&refid=gjelsoe.dk&itemid=bn2:axp641lc][img:axp641lc]http://www.bluesecurity.com/Community/gallery/banner2.gif[/img:axp641lc][/url:axp641lc]

Titel:
Mester Medlem

Jeg har også ofret en linie til påløb... Så har jeg sadt sådan en "soliniode" glide ventil på. Dem der bare får 12 volt og så blive de varme og lukker lige så stille og roligt. Der ud over har jeg føste nu fået kodet min vand temp. ordentligt ind. Nu kører det bare!!! Fin tomgang... En anelse højre tomgang på kold motor ca 1200omdr.

Bilfabrikkerne at haft en del bøvl med det område som morten snakker om der... Liiige der hvor den begynder at skal give benzin igen mens man motorbremser. Det er MEGA svært at lave det så overgangen er helt glidende. Det samme gælder der hvor man i et højt gear er på vej ned af bakke og NÆSTEN kører påløb. Min plutter lige en anelse i det område de den smider lidt benzin ind som der ikke er lift til at forbrænde.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time