Morten VJ skrev:
Tak for den fine gennemgang af MS omdrejningstælling.
Så forstår jeg bedre de spikes der kan opstå ved lavere omdrejninger.
Og det er her de fleste render ind i problemer, og ikke ved 4 cifrede omdrejnings tal.
ud fra din bedkrivelse ville et multi tands tandhjul af hjælpe dette.
Da jeg nu er blevet lidt klogere vil jeg vove den påstand at hastighed ikke er alt, men stabiliteten kommer i første række, og der efter hastigheden til at beregne de stabile signaler.
Jeg mener ikke at dens begrænsninger ligger i at der mangler en masse ekstrafunktioner, som de færreste har brug for.
Men egentlig mangler jeg en mere enkel måde at lave om på grundparametrene, som ligger i grundprogrammet.
Feks en mere fleksibel justering af openloop.
omdrejnings afhæningt choker tilskud.
temp afhæning tændings avancering.
En mere avanceret tomgangs styring, og fuel cut. Således at man ikke behøver at spilde en række, og kolonne i sin map tabel på disse funktioner.
Og mange andre justerbare parametre der ligger begravet i maskinkoden.
Jeg håber på at nogen af disse ting bliver mere tilgængelige i UMS eller MSII
+ en masse andre funktioner, som man lige umiddelbart har brug for, men kan leje med senere.
Er stor tilhænger af KISS princippet som MS er opbygget efter.
MVH
Morten
KISS er godt.
En del af funktionerne bliver måske tilgængelige i UMS og MSII, men regn ikke med noget i samme kaliber som den nuværende MS i det første års tid. Der er _masser_ af snublefælder i udviklingen af det MS er idag, og lur mig om der ikke bliver tilsvarende fejl40 i de to "nye"(når de engang kommer)
Tomgangsstyring kan man hente fra visse toyota. De har et regulært standalone tomgangsstyring med seperat ventil og styring, lige til at smække på. KISS.
IMO ikke overvældende nødvendigt at bygge i MS, da der findes et _hav_ af forskellige tomgangsmotorer med forskellige principper og karakteristikker. MS kommer aldrigt til at kunne styre dem alle.
En simpel tomgangsventil der er sat til at åbne under 800rpm ved hjælp af X4/X5 vil åbne på rpm<800 og lukke på rpm>800. Motoren vil næppe rulle nævneværdigt og rpm tallet er setbart i MegatuneSS.
Fuel cut har du da allerede i MS????
Mener du 0 brændstof v. motorbremse?
Omdrejningsafhængigt chokertilskud er der jo allerede....."Chokermængden" er jo en procentsats der ganges på, og som sådan omdrejningsafhængigt. Se det som om VE tabellen forøges med en temperaturafhængig kurve. Så jo, den er i allerhøjeste grad omdrejningsafhængig.
Enten forstår jeg ikke hvad det er du vil opnå, ellers har du ikke opdaget at den ER omdrejningsafhængig....
Du vil da vel ikke have et helt seperat 3D map der overlapper hele VE tabellen?
Openloop....Tja, IMO kun interessant hvis man går efter mindste emission, og det er du vel ret beset ligeglad med??
Du har absolut intet at bruge det til uden kat.
Du vil jo lande på 14,7 altid, og der har bilen ikke nogen speciel god økonomi. Ihvertfald ikke den bedst opnåelige.
Der findes muligheden for at sætte de enkelte adresser i CPUen direkte, og hvis en fastværdi har en adresse, så kan den jo også sættes til en ny værdi. Nu har jeg aldrigt haft de problemer, så jeg ved ikke om den værdi du eftersøger er at finde direkte i adresseoversigten, men det kan da undersøges.
Spikes kommer næsten altid fordi der er "noget" i signalet der kan trigge optokobleren sporadisk. Eftersom der er masser af tid til "overs" v. lave omdrejninger er signalet relativt sårbart hernede. Når man så snupper signalet fra en hallgiver, eller knikserkontakter, der er placeret i en fordeler, hvor rotoren konstant står og trækker en åben gnist blot 5cm over signalgiveren, så er det faktisk underligt at det ikke støjer mere end det gør. I MS findes der jo code der gør signalet mindre følsomt ved at filterere digitalt, men da vi jo skal kunne starte skidtet er der grænser for hvor groft man kan filtrere.
Det er bla derfor at en defekt rotor/fordeler kan forårsage spikes.
Spikes pga gnistudblæsning er en helt anden sag.
Hastigheden er absolut ikke alt. MS kører med een af de højeste clockfrekvenser på markedet, og den CPU er endda neddroslet. Multitands hjul virker ok, og har visse fordele, men til DIY folket har det ikke mange fordele IMO.KISS
To tænder på krumptappen(4cyl) er nemt og simpelt. Kan hugges ud af en stump jern med en vinkelsliber hvis man gider mærke pladen ordentligt op, og med en passende giver på et justerbart beslag har man alle muligheder, og præcision nok til alle de folk MS henvender sig til. KISS.
Triggermetoderne med hallgiveren, eller fra tændspolen virker som regel fint, men det sker at nogen får det bundet forkert sammen, og ødelægger hallgiveren. Ikke helt KISS nok til alle.
Et totandstandhjul på krumptappen så kan folk SE hvad der sker og hvorfor. Det er KISS.
Nu blev det helt vildt langt igen....
Signing off......gaaaaab.avi
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!