HenrikGM skrev:
.... eller alternativt efter oliekøleren, i flowet, for at få at vide hvilken temperatur der tilføres motoren. Sidstnævnte meget sjælden.
Stort set alt VW/Audi/Seat jeg kender til - hvis ikke ALT fra den kant generelt

.
Har ikke lige fornemmelse for så mange andre. Min mega gamle Opel GT med CIH-kværn havde i bundkarret - men altså - vi taler årgang '69, men man ku' være blevet klogere undervejs

.
Mange af PSA'erne har dem også i bundkarret, men her er skalaen svjh ikke i grader, men mere i "længere med venstre er mindre varm end længere mod højre" - dvs. mere et udtryk for en delta-værdi.
Men ellers er jeg enig med Morten - jeg mener at VW's metode må være mest korrekt.
Men interessant at Mark ikke oplever forskel... har du prøvet at være ude og tæve den?
Nu har jeg ingen erfaringer med sandwicherne, da en VW er udstyret med en del udtag, og man derfor nemt kan finde en kombination med de originale huller. Mit T-stykke sad som sagt også lige over oliefilteret, og som sagt gav det store forskelle.
Jeg tillader mig at stille mig lidt tvivlende overfor hvordan det er blevet undersøgt, og hvordan din data-indsamling er foretaget.
For mit vedkommende har jeg ALTID ekstremt meget fokus på olietemperaturen - minimum 12-15 gange på et løb. Jeg ved hvilken temperatur jeg bringer den ned til via varmeveksler og ventilator, jeg ved præcist hvilken temperatur den typisk ender på efter en klubrallyprøve, etc. Så afvigelser spotter jeg lige på stedet.
Jeg har med andre ord opbygget et lidt nørdet forhold til hvordan min bils olietemperatur udvikler sig

.
Måske du ikke har helt samme, meget ens og gentagelige forhold at teste under?
Alternativt kan det være at sandwichen heller ikke er en vildt god metode.
Stikker din olietemp-sensor ind i oliestrømmen? Hvis det er en Biltema-sensor, så er de jo ret lange, og den bør komme helt ind.