Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 apr 2025, 22:51

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Henrik
der er jeg lidt uenig.

Da det er den højeste temperatur der er interessant.

Hvis valget står imellem bundkar, efter oliepumpe, eller efter olie køler.
Så mener jeg at det er efter pumpen finder man den højeste temperatur.

Da det er et lukket kredsløb, og vi ikke har mulighed for at måle temperaturen i lejerne.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Morten VJ skrev:
Henrik
der er jeg lidt uenig.

Da det er den højeste temperatur der er interessant.

Hvis valget står imellem bundkar, efter oliepumpe, eller efter olie køler.
Så mener jeg at det er efter pumpen finder man den højeste temperatur.

Da det er et lukket kredsløb, og vi ikke har mulighed for at måle temperaturen i lejerne.

MVH

Morten

Enig..

og jeg har prøvet med sandwich mellem filter og blok her i weekenden.. INGEN FORSKEL, jeg genter INGEN FORSKEL FRA MIT T-STYKKE!..

jeg har samme temp. uanset om jeg burger sandwich eller t-stykke!.. nok os fordi mit t-stykke sidder lige ved siden af olie fileret, og så giver det lidt sig selv..

Spildt arbejde ..

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
HenrikGM skrev:
Skal man måle temperatur så må det enten være i bunden af bundkarret for at få et overblik over hvor varmt delene egentligt er i motoren, eller alternativt efter oliekøleren, i flowet, for at få at vide hvilken temperatur der tilføres motoren. Sidstnævnte meget sjælden.

Måle før oliekøleren svarer lidt til at måle lufttemp før intercooler....ikke særligt repræsentativt.

Henrik - du sikrer jo netop, der er et flow på målestedet ved at måle ved afgangen fra oliepumpen og før oliekøler. Den har kun en sugeledning på 15 cm ned i bundkarret, så det er da minimalt, hvad den kan miste af temperatur der - hvor den i øvrigt er omgivet af olie (forhåbentlig, så den ikke suger luft). Hvis vi snakker tørsump, er det en anden sag.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
.... eller alternativt efter oliekøleren, i flowet, for at få at vide hvilken temperatur der tilføres motoren. Sidstnævnte meget sjælden.

Stort set alt VW/Audi/Seat jeg kender til - hvis ikke ALT fra den kant generelt :-).

Har ikke lige fornemmelse for så mange andre. Min mega gamle Opel GT med CIH-kværn havde i bundkarret - men altså - vi taler årgang '69, men man ku' være blevet klogere undervejs :-).

Mange af PSA'erne har dem også i bundkarret, men her er skalaen svjh ikke i grader, men mere i "længere med venstre er mindre varm end længere mod højre" - dvs. mere et udtryk for en delta-værdi.

Men ellers er jeg enig med Morten - jeg mener at VW's metode må være mest korrekt.

Men interessant at Mark ikke oplever forskel... har du prøvet at være ude og tæve den?
Nu har jeg ingen erfaringer med sandwicherne, da en VW er udstyret med en del udtag, og man derfor nemt kan finde en kombination med de originale huller. Mit T-stykke sad som sagt også lige over oliefilteret, og som sagt gav det store forskelle.
Jeg tillader mig at stille mig lidt tvivlende overfor hvordan det er blevet undersøgt, og hvordan din data-indsamling er foretaget.
For mit vedkommende har jeg ALTID ekstremt meget fokus på olietemperaturen - minimum 12-15 gange på et løb. Jeg ved hvilken temperatur jeg bringer den ned til via varmeveksler og ventilator, jeg ved præcist hvilken temperatur den typisk ender på efter en klubrallyprøve, etc. Så afvigelser spotter jeg lige på stedet.
Jeg har med andre ord opbygget et lidt nørdet forhold til hvordan min bils olietemperatur udvikler sig :-).
Måske du ikke har helt samme, meget ens og gentagelige forhold at teste under?

Alternativt kan det være at sandwichen heller ikke er en vildt god metode.
Stikker din olietemp-sensor ind i oliestrømmen? Hvis det er en Biltema-sensor, så er de jo ret lange, og den bør komme helt ind.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Wildert skrev:
HenrikGM skrev:
.... eller alternativt efter oliekøleren, i flowet, for at få at vide hvilken temperatur der tilføres motoren. Sidstnævnte meget sjælden.

Stort set alt VW/Audi/Seat jeg kender til - hvis ikke ALT fra den kant generelt :-).

Har ikke lige fornemmelse for så mange andre. Min mega gamle Opel GT med CIH-kværn havde i bundkarret - men altså - vi taler årgang '69, men man ku' være blevet klogere undervejs :-).

Mange af PSA'erne har dem også i bundkarret, men her er skalaen svjh ikke i grader, men mere i "længere med venstre er mindre varm end længere mod højre" - dvs. mere et udtryk for en delta-værdi.

Men ellers er jeg enig med Morten - jeg mener at VW's metode må være mest korrekt.

Men interessant at Mark ikke oplever forskel... har du prøvet at være ude og tæve den?
Nu har jeg ingen erfaringer med sandwicherne, da en VW er udstyret med en del udtag, og man derfor nemt kan finde en kombination med de originale huller. Mit T-stykke sad som sagt også lige over oliefilteret, og som sagt gav det store forskelle.
Jeg tillader mig at stille mig lidt tvivlende overfor hvordan det er blevet undersøgt, og hvordan din data-indsamling er foretaget.
For mit vedkommende har jeg ALTID ekstremt meget fokus på olietemperaturen - minimum 12-15 gange på et løb. Jeg ved hvilken temperatur jeg bringer den ned til via varmeveksler og ventilator, jeg ved præcist hvilken temperatur den typisk ender på efter en klubrallyprøve, etc. Så afvigelser spotter jeg lige på stedet.
Jeg har med andre ord opbygget et lidt nørdet forhold til hvordan min bils olietemperatur udvikler sig :-).
Måske du ikke har helt samme, meget ens og gentagelige forhold at teste under?

Alternativt kan det være at sandwichen heller ikke er en vildt god metode.
Stikker din olietemp-sensor ind i oliestrømmen? Hvis det er en Biltema-sensor, så er de jo ret lange, og den bør komme helt ind.

Hej brian ..

Tja jeg er ikke ligefrem en geek på det område.. den fik de tæsk den skulle have ihvertflad, gjorde hvad jeg kunne får at gør olien godt varm.. men det lykkes mig ikke rigtigt at få nogen forskel, når den får tæv ligger den sig lige omkring 90 grader.. men falder os hurtigt igen til omkring de 80 hvis jeg begynder at køre pænt ..

Men selvom du ved utrolig meget om hvordan din motor's olie reagere, så skal du jo huske på der ikke er 2 motor der er ens! .. og det kan være forskelligt hvordan og hvorledes .. jeg kunne da os skrue den DIREKTE i hullet og prøve .. men tror bare ikke på det ændre noget .. altså det hul hvor olie kontakten sad..

Det er en bil tema's .. og ja den er pænt lang :) .. så den har ikke problemer med at få kontakt til olien ..

det kan da os være at urét eller senor ikke virker optimalt! .. men hvorfor skulle det ikke det ? :)..

Titel:
Mester Medlem

Mark J skrev:
Hej brian ..

Tja jeg er ikke ligefrem en geek på det område.. den fik de tæsk den skulle have ihvertflad, gjorde hvad jeg kunne får at gør olien godt varm.. men det lykkes mig ikke rigtigt at få nogen forskel, når den får tæv ligger den sig lige omkring 90 grader.. men falder os hurtigt igen til omkring de 80 hvis jeg begynder at køre pænt ..

Jamen det lyder jo da rimeligt systematisk.

Citat:
Men selvom du ved utrolig meget om hvordan din motor's olie reagere, så skal du jo huske på der ikke er 2 motor der er ens! .. og det kan være forskelligt hvordan og hvorledes .. jeg kunne da os skrue den DIREKTE i hullet og prøve .. men tror bare ikke på det ændre noget .. altså det hul hvor olie kontakten sad..

Jamen jeg tror dig gerne - og netop at der er forskel osv., er jeg ikke i tvivl om. Billedet var bare meget tydeligt, og det gav mening for mig, så derfor jeg blev lidt skeptisk :-).

Citat:
Det er en bil tema's .. og ja den er pænt lang :) .. så den har ikke problemer med at få kontakt til olien ..

det kan da os være at urét eller senor ikke virker optimalt! .. men hvorfor skulle det ikke det ? :)..

Well - mit ur er af nøjagtig samme type - så der er det i hvert fald ens ;-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel: ..
Junior Medlem
Brugeravatar

Jeg tror nok godt jeg kan hente et par grader ved at smide den i bundkaret eller andet sted .. men ikke 15.. :P .. det sku godt nok for meget ..

well nok om det :) .. det virker NÆSTEN optimalt .. :D.. så kan vi blive enige .. :lee:

Titel: Hvor du fra ?
Junior Medlem
Brugeravatar

Brian. hvor i dk bor d ? .. tæt på en biltema ?

Mester Medlem

Mark J skrev:

Ikke ligefrem. Bor i den nordlige ende af Roskilde Kommune.

Så nærmeste er Næstved eller Malmö.

Hvorfor?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Junior Medlem
Brugeravatar

Wildert skrev:
Mark J skrev:

Ikke ligefrem. Bor i den nordlige ende af Roskilde Kommune.

Så nærmeste er Næstved eller Malmö.

Hvorfor?

mangler nogle dele fra bil tema, men så er det nok nemmere at køre til ålborg.. jeg har 90 hver vej.. og de vil jo ikke sende ..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time