Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 20 jun 2025, 06:33

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Morten VJ skrev:
Mht. tændrør Hvordan kan du være sikker på det?
ellers kontroller de resterende punkter, og punkt 1 er sikkert nok den mest sandsynlige.

De tændrør er købt for ca 1 år siden, derfor kunne de da godt død og der
var jo ikke nogen problemer med dem da jeg havde den org. styring på.

[url=http://www.bluesecurity.com/solutions/do_not_intrude.asp?from=affiliate&refid=gjelsoe.dk&itemid=bn2:axp641lc][img:axp641lc]http://www.bluesecurity.com/Community/gallery/banner2.gif[/img:axp641lc][/url:axp641lc]

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Dvs. org. tændrør uden turbo.
Jeg smadrede mine efter et år med turbo og vandindsprøjtning ca. 15000 km.
Der findes to grundmoduler et til Hall giver og et til indugiver, derudover er der variantet mht. omdrejningssignal, og temligt sikkert også mht. tændspolens modstand.
så hvis spole og tændningsmodul passer sammen er der ingen problemer på den side.
NORMALT KØRER MAN MED ET KOLDERE RØR VED TURBOLADNING, ELLER ANDEN EFFEKT FORØGELE FOR IKKE AT BRÆNDE RØRET AF. fUCK CAPSLOCK.
Kan det ikke fjernes fra tastaturet???

mvh

mORTEN

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Morten VJ skrev:
Der findes to grundmoduler et til Hall giver og et til indugiver, derudover er der variantet mht. omdrejningssignal, og temligt sikkert også mht. tændspolens modstand.
så hvis spole og tændningsmodul passer sammen er der ingen problemer på den side.

Tændspole og modul fik jeg fra Hald, så man må formode at det passer sammen :)

Og eftersom der ikke er tryk på motoren for tiden, så burde det heller ikke være mine tændrør som noget igalt med. :)

Men jeg syntes ikke rigtig at jeg kan finde nogle informationer på det modul jeg køre med andet end at det kan køre med MoTec og Wolf3D så det burde endlig være godt nok.

Men nu har jeg også gang i MSnS gruppen, for at se om de har nogle svar eller andre som har været ude for det samme.

[url=http://www.bluesecurity.com/solutions/do_not_intrude.asp?from=affiliate&refid=gjelsoe.dk&itemid=bn2:axp641lc][img:axp641lc]http://www.bluesecurity.com/Community/gallery/banner2.gif[/img:axp641lc][/url:axp641lc]

Titel:
Moderator

Morten VJ skrev:
Da MSS kun kører med 2 pulser pr. omdrejning, og ikke 36 eller 120, og derfor må være noget mere unøjaktig, en de mere aavancerede systemer.
Morten

Nu snakker du om noget du ikke ved noget om Morten ;-)

Hvis du måler på MSnS med et skop, og regner lidt på den tidsforsinkelse der er mellem triggersignal og gnistkommandoen på IDL udgangen, så er den mindre end usikkerheden på den udregning man laver med en lommeregner ud fra det givne omdrejningstal. Jeg har gentagne gange kunne registrere et antal mikrosekunder der ved et givent omdrejningstal svarer til, eller er mindre end 0,1 grad.

Det er vist nok til de fleste.

Det eneste der kan rykke vinklen er hvis motoren accelererer så voldsomt mellem hver omdrejning at tiden for den aktuelle omdrejning er så voldsomt meget kortere at det betyder en forskel på den tid der går mellem trigger og gnistkommando.(så skal motoren _virkelig_ være sprød!!)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Moderator

Morten VJ skrev:
Mht. tændingsmoduler. Hvis bilen er født med Hall giver element, og det er et standart modul du bruger, så burde der ikke være nogle problemer.
Jeg tror nu personligt ikke at et modul kan forvirre MSS.
Mht. svingende antal grader, så kan det med 99% sikkerhed kun være mekanisk.

Visse boschmoduler(og boschkloner) har en indbygget omdrejningsavancering.

Har selv, sammen med Hald79, spildt en god lang eftermiddag i selskab med sådan et forbistret modul. Så modulet "forvirrer" vel ikke MS, men vinklen skrider stadigt når MS regulerer, og modulet OGSÅ regulerer.

Bosch 137 og 139 virker til formålet.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

Jeg er 98% sikker på at det er samme modul jeg kører med Cossi... Jeg skal lige chekke i morgen!

I øvrigt... lige for at støtte Henrik på et lidt mere spinkelt grundlag, men dog mere praktisk. Så har jeg jo selvfølgelig chekket min tænding og den står faktisk ret præcist i forhold til det ringe udstyr jeg brugte til det... Det var jo bare mens bilen stod stille og jeg eksperimenterede lidt med det, men jeg blev positivt overrasket i hvert fald.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Moderator

Havneren skrev:
Jeg er 98% sikker på at det er samme modul jeg kører med Cossi... Jeg skal lige chekke i morgen!

I øvrigt... lige for at støtte Henrik på et lidt mere spinkelt grundlag, men dog mere praktisk. Så har jeg jo selvfølgelig chekket min tænding og den står faktisk ret præcist i forhold til det ringe udstyr jeg brugte til det... Det var jo bare mens bilen stod stille og jeg eksperimenterede lidt med det, men jeg blev positivt overrasket i hvert fald.

v/h christian

Jeg advarer såmen også kun mod at begå samme tidsrøver som vi gjorde. Et tændingsmodul er sgu et tændingsmodul var udgangspunktet, og det er det så ikke helt, hedder den nye opfattelse efter et par hyggelige timers undren.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Morten VJ skrev:
Da MSS kun kører med 2 pulser pr. omdrejning, og ikke 36 eller 120, og derfor må være noget mere unøjaktig, en de mere aavancerede systemer.
Morten

Nu snakker du om noget du ikke ved noget om Morten ;-)

Hvis du måler på MSnS med et skop, og regner lidt på den tidsforsinkelse der er mellem triggersignal og gnistkommandoen på IDL udgangen, så er den mindre end usikkerheden på den udregning man laver med en lommeregner ud fra det givne omdrejningstal. Jeg har gentagne gange kunne registrere et antal mikrosekunder der ved et givent omdrejningstal svarer til, eller er mindre end 0,1 grad.

Det er vist nok til de fleste.

Det eneste der kan rykke vinklen er hvis motoren accelererer så voldsomt mellem hver omdrejning at tiden for den aktuelle omdrejning er så voldsomt meget kortere at det betyder en forskel på den tid der går mellem trigger og gnistkommando.(så skal motoren _virkelig_ være sprød!!)

At MS prosessoren er hurtig har jeg aldrig betvivlet.
Men hvad hjælper det med en hurtig prossesor hvis signalet er langsomt.
Lort ind lort ud :D
Jeg satte det op i exel for at overbevise mig selv, og relultatet er

Rpm........omd./ sek......2 pulser pr omdrejning ......36 pulser pr omdrejning

800---------13------------ 26----------------------------- 480

2000-------33-------------66-----------------------------1200

4000------ 67------------133-----------------------------2400

6000-----100----------- 200-----------------------------3600

Efter hvad jeg kan se har omdrejningssignalet under de halve signaler ved 6000 rpm i MSS,
end hvad en gl Ford har ved 800 rpm.
Dette har størst betydning ved lavere omdrejninger, for at få en stabil tædingsavancering,og et mindre problem ved højere omdrejningstal.
Så hvad hjælper det at snakke om mikro sekunder, når vi reelt snakker om 10 dele, og 100 dele sekunder reel opdatering af omdrejningssignalet.
Dette er ikke et angreb på MSS, da der er meget bedre end en mekanisk løsning, men man skal være klar over dets begrænsninger.

Forbehold for fejl i beregningerne.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Cossie skrev:
Morten VJ skrev:

Tændspole og modul fik jeg fra Hald, så man må formode at det passer sammen :)

Og eftersom der ikke er tryk på motoren for tiden, så burde det heller ikke være mine tændrør som noget igalt med. :)

Men jeg syntes ikke rigtig at jeg kan finde nogle informationer på det modul jeg køre med andet end at det kan køre med MoTec og Wolf3D så det burde endlig være godt nok.

Men nu har jeg også gang i MSnS gruppen, for at se om de har nogle svar eller andre som har været ude for det samme.

Hvis der er andre styresystemer ( progammerbare) der bruger modulet, så tvivler jeg på at problemet ligger der.
Men ståltråd til at låde den mekaniske avancering, og med monteret vacumdåse, uden slange. :shock:
Ovennævnte er en kilde til mange fejlkilder, mht. mærkelig avancering.
En fordeler låses mest hensigtsmæssigt med et par velplacerede svejsninger, eller skruer. Så er man sikker på at den ikke bevæger sig. 8)
Ståltråd er til nødrep således at man kan komme hjem, eller til sikring af bolte, men det skal være rystfri tråd.
Ståltråd er i samme liga som udstødnings bandage/ Gaffatape/ strømtyve / ledningssamlere til 220 volt. Osv.
Det holder ikke i længden.
Moralen er lav det ordentlig første gang, og slip for ærgerlserne senere

Det er min mening om dette, da jeg har fejlsøgt på en masse forfuskede biler der ikke virkede efter et stykke tid. :(

MVH

Morten

Titel:
Moderator

Morten, jeg tror skisme du har misset fidusen.

Hvad er det du vil bruge antallet af pulser til??

Der hvor MSS har problemer er netop ved meget høje omdrejningstal, og ikke ved de lave som du antyder.

Ved høje omdrejningstal bliver antallet af counts CPUen laver relativt mindre og opløsningen går derfor lidt tabt v. feks 4cylindre +10krpm

Man kan ikke lave opløsningen "grovere", fordi du løber ind i stack overflow ved lave omdrejninger, og derfor er kompromisset sat hvor det er.
(dette kan relativt nemt bevises udfra det tilgængelige antal bits der er tilrådighed)

multitooth triggere er udelukkende sat for at forhindre at man løber i stack overflow, idet pulserne kommer meget hurtigere. Derfor kan man holde opløsningen væsentligt højere op i omdrejninger, men da MSS "kun" har 8*8 tabeller at gøre godt med er diskussionen nærmest ligegyldig.

Det der reelt har betydning for præcisionen er at man ikke har triggersignalet tidligere end højst nødvendigt. Er max avancering ønsket til 40grader BTDC skal triggeren komme ca. 48grader BTDC.
Det giver en tidsforsinkelse på ~30-40grader worst case, hvor CPUen regner på tiden til gnisten skal fyres. Hvis motoren på den sidste halve omgang er accelereret nævneværdigt i omdrejningstal vil dette figurere som en fejl.

Eks:
motoren kører 1000rpm og mss bruge dette omdrejningstal til at regne tiden fra trigger til gnist på næste tænding. Hvis motoren når at ændre dette omdrejningstal væsentligt, på disse 180 krumptapgrader vil der blive en afvigelse mellem den ønskede vinkel og den reelle alene pga den forkortede tid pr omgang(vinkelhastigheden er steget)

Så hvis man har en motor der kan øge sit omdrejningstal væsentligt på 180grader så vil man se en "for sen" tænding.

Hvem har en motor der tager snoninger så hurtigt at omdrejningstallet kan forøges væsentligt på en halv krumptapomgang??(gælder selvf. kun 4cyl)

Een ting er sikker: Det bliver ikke noget problem på en gammel volvo motor. Måske en MC motor kan accelerere så hurtigt på frigas at vinkel bliver bagefter, men hvem betyder det lige noget for??

Yep, der er begrænsninger i MSS, men ikke her Morten.

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time