HenrikGM skrev:
Morten VJ skrev:
Da MSS kun kører med 2 pulser pr. omdrejning, og ikke 36 eller 120, og derfor må være noget mere unøjaktig, en de mere aavancerede systemer.
Morten
Nu snakker du om noget du ikke ved noget om Morten

Hvis du måler på MSnS med et skop, og regner lidt på den tidsforsinkelse der er mellem triggersignal og gnistkommandoen på IDL udgangen, så er den mindre end usikkerheden på den udregning man laver med en lommeregner ud fra det givne omdrejningstal. Jeg har gentagne gange kunne registrere et antal mikrosekunder der ved et givent omdrejningstal svarer til, eller er mindre end 0,1 grad.
Det er vist nok til de fleste.
Det eneste der kan rykke vinklen er hvis motoren accelererer så voldsomt mellem hver omdrejning at tiden for den aktuelle omdrejning er så voldsomt meget kortere at det betyder en forskel på den tid der går mellem trigger og gnistkommando.(så skal motoren _virkelig_ være sprød!!)
At MS prosessoren er hurtig har jeg aldrig betvivlet.
Men hvad hjælper det med en hurtig prossesor hvis signalet er langsomt.
Lort ind lort ud
Jeg satte det op i exel for at overbevise mig selv, og relultatet er
Rpm........omd./ sek......2 pulser pr omdrejning ......36 pulser pr omdrejning
800---------13------------ 26----------------------------- 480
2000-------33-------------66-----------------------------1200
4000------ 67------------133-----------------------------2400
6000-----100----------- 200-----------------------------3600
Efter hvad jeg kan se har omdrejningssignalet under de halve signaler ved 6000 rpm i MSS,
end hvad en gl Ford har ved 800 rpm.
Dette har størst betydning ved lavere omdrejninger, for at få en stabil tædingsavancering,og et mindre problem ved højere omdrejningstal.
Så hvad hjælper det at snakke om mikro sekunder, når vi reelt snakker om 10 dele, og 100 dele sekunder reel opdatering af omdrejningssignalet.
Dette er ikke et angreb på MSS, da der er meget bedre end en mekanisk løsning, men man skal være klar over dets begrænsninger.
Forbehold for fejl i beregningerne.
MVH
Morten
http://www.volvo200klub.dk/index.html