Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 apr 2025, 16:53

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: ..
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia C
Mark J skrev:
BANDIT skrev:
olie temp skal i bunkaret :D

er det ikke i bunkaret olien får lov at køle lidt af ? :D

Bundkarrets funktion er at opsamle olien. Oliepumpen sidder også i bundkart for at videre føre olie rundt i motoren. Hvis du vil køle din olie af bruges en oliekøler. Ikke alle biler der kører med sådan en oliekøler. ;)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: Re: ..
Junior Medlem
Brugeravatar

JerrilD skrev:
Mark J skrev:
BANDIT skrev:
olie temp skal i bunkaret :D

er det ikke i bunkaret olien får lov at køle lidt af ? :D

Bundkarrets funktion er at opsamle olien. Oliepumpen sidder også i bundkart for at videre føre olie rundt i motoren. Hvis du vil køle din olie af bruges en oliekøler. Ikke alle biler der kører med sådan en oliekøler. ;)

tror da olien er mere kold i bundkaret..

nu hvor i snakker om 15 graders forskel fra blokken og ud i mit lille bitte T stykke :D:D ..

^^ Undskyld hvis jeg er lidt flabet .. :(

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia C
Der må jo være en grund til at de sætter det i bundkaret? huh?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Har prøvet både i bundkar og i en sandwich. Bundkar kommer efter min erfaring aldrig op på driftstemperatur, det er noget anderledes med sandwich'en... Og vil man egentligt ikke hellere vide hvor varm olien der er rundt i moteren er, end hvor varm den er, der hvor den ligger efter at have været rundt i f.eks en oliekøler?
Daniel

Titel:
Moderator

Saab-Daniel skrev:
Har prøvet både i bundkar og i en sandwich. Bundkar kommer efter min erfaring aldrig op på driftstemperatur, det er noget anderledes med sandwich'en... Og vil man egentligt ikke hellere vide hvor varm olien der er rundt i moteren er, end hvor varm den er, der hvor den ligger efter at have været rundt i f.eks en oliekøler?
Daniel

Hvordan mener du lige her?

Kunne du ikke uddybe det lidt?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Saab-Daniel skrev:
Daniel

Hvordan mener du lige her?

Kunne du ikke uddybe det lidt?

Jo, det kan jeg da!
Jeg har forsøgt mig på min gamle 900 turbo i bundkaret (eller bundkar, toppen af gearkassen gør det ud for bundkar her også). Driftstemperatur værende over 70 grader opnåede jeg 1 gang, på en højfarst-tur på motorvejen i 32 grader og høj sol. Olie-termostaten skiftede jeg på bilen, da jeg troede den måske var ringe - ændrede intet at skifte den.
Senere forsøg med sandwich mellem olie-filter og motor viste fin temperatur (70grader, forholdsvis stabilt), en temperatur jeg ikke nåede før.
Var det det du mente?
Det er i det mindste min observation... :)

Daniel.

Titel:
Moderator

Saab-Daniel skrev:
Daniel

Well, nu er det jo ikke for sjov skyld at flere biler har olietemp sensoren i bundkarret.

Den måling du får er jo ganske repræsentativ for den olie der er returneret EFTER at have smurt motoren.

Som jeg læser dit indlæg, så er det noget værre vrøvl, medmindre din oliekøler køler offline og bare pumper tilbage til bundkar(det har jeg ikke set endnu)

På min gamle volvo måler den i bundkarret. I bundkarret er den varmeste olie, dvs den der kommer retur fra motoren.

Oliekøleren har termostat der åbner v. 75graderC. Når oliepumpen suger op fra bundkarret kan pumpen enten køre det direkte i oliegalleriet, eller køre det igennem køleren, og så til oliegalleriet. Derfor er olietemperaturen nogenlunde konstant i galleriet.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Muligvis.
Faktum er blot, at olietemperaturen i MIT bundkar var væsentligt lavere end i en sandwich. Spiller formentligt også ind, at gearkassen danner bundkar, og dermed har en masse materiale at afgive varmen til. Jeg kunne ikke bruge temperaturen i mit bundkar til noget, da min olie således åbenbart aldrig blev helt varm, og kun nåede 50 grader på LANGE ture, dvs over 50km. Muligvis var placeringen ikke optimal i min vogn, med underliggende gearkasse, men målingen på, om olien var driftsvarm eller FOR varm kunne jeg ikke bruge til noget i bundkaret.
Mvh,
Daniel.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Bundkarret får jo al returolien efter den har været gennem henholdsvis lejer, turbo og topstykke.
Så temp. her er et gennemsnit for motoren. Dens mission er i lige så høj grad at køle - skaffe varme væk - som at smøre.
Den suges op af en snabel til oliepumpen og møder som det første en begrænser/trykregulering, der recirkulerer hvis olietrykket er for højt.
Ved denne fjederenhed er temp.giveren monteret på Audis 5-cyl. motorer og først herefter går olien til oliefilter og evt. oliekøler før den presses ind i lejer og smøring af øvrige dele.
Typisk temp. der vises er 60 grader ved rolig kørsel. Temp op til 150 grader er set - dengang, der var Storebæltsfærger til, som man altså lige skulle nå.
Jeg har tidligere set diskussioner vedr. nytten af køleribber på bundkarret på amerikanerforums, og deres konklusion var, at den oliefilm der er på indersiden stort set virker isolerende, så olien ikke afkøles meget i bundkarret.

Titel:
Moderator

Skal man måle temperatur så må det enten være i bunden af bundkarret for at få et overblik over hvor varmt delene egentligt er i motoren, eller alternativt efter oliekøleren, i flowet, for at få at vide hvilken temperatur der tilføres motoren. Sidstnævnte meget sjælden.

Måle før oliekøleren svarer lidt til at måle lufttemp før intercooler....ikke særligt repræsentativt.

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time