Saab-Daniel skrev:
Har prøvet både i bundkar og i en sandwich. Bundkar kommer efter min erfaring aldrig op på driftstemperatur, det er noget anderledes med sandwich'en... Og vil man egentligt ikke hellere vide hvor varm olien der er rundt i moteren er, end hvor varm den er, der hvor den ligger efter at have været rundt i f.eks en oliekøler?
Daniel
Well, nu er det jo ikke for sjov skyld at flere biler har olietemp sensoren i bundkarret.
Den måling du får er jo ganske repræsentativ for den olie der er returneret EFTER at have smurt motoren.
Som jeg læser dit indlæg, så er det noget værre vrøvl, medmindre din oliekøler køler offline og bare pumper tilbage til bundkar(det har jeg ikke set endnu)
På min gamle volvo måler den i bundkarret. I bundkarret er den varmeste olie, dvs den der kommer retur fra motoren.
Oliekøleren har termostat der åbner v. 75graderC. Når oliepumpen suger op fra bundkarret kan pumpen enten køre det direkte i oliegalleriet, eller køre det igennem køleren, og så til oliegalleriet. Derfor er olietemperaturen nogenlunde konstant i galleriet.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!