Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 09 jun 2025, 06:59

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

klyfax skrev:
[I øvrigt er den bekendts starlet med samme STANDARD motor som Finns. Yder 13 hk mere end opgivet, på standard setup.

Nu er der ændret på udstødnings manifold, kat er fjernet, 2" eller 2.5" udstødning og med en stor turbo der ik laver det store modtryk, PLUS at den køre med MS, så den for hvad den skal have og ikke mere, og ik lige som en toyota motorstyring der giver 5% benzin udover hvad en motor MAX kan trække... ...

Igen er der en forklaring bag det hele...NA effekten er højere end de 90hk på den aktuelle motor.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Hehe ja, der er altid en forklaring. Men det da stadige en flot effekt at hive ud af en 1.5 ved 0.65 bar...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Jeg ved godt det ikke har noget med 'Yotaen at gøre men her er mine tal gennem tiden med turbo på standard kompression, sænket med smedede stempler og med to forskellige turboer.

Standard havde bilen 80 hk - 1,2 16v - kompression på 10,9:1

Med 0,35 bar i tryk havde bilen 114 heste (108 hvis det skulle være efter tommelfingerreglen, men her kan det jo skyldes unøjagtighed i feltet eller lignende.)

Med 9:1 i kompression med smedede stempler med T2'eren og 0,7 bar havde den 129 heste (reglen ville sige 136).

Med T25'eren, men ellers samme setup og tryk havde den 141 heste - lidt bedre end reglen.

Med samme setup men indsugningsknastaksel fra 86 hestes modellen af min motor - og optimeret tændingsmap, samt 0,85 bars tryk havde den 159 heste (reglen ville sige 148).

Til gengæld med 1,0 bar (ret præcist, lavet med closed loop styring) havde den 156 hk :( Påtænker her at min bagpotte, som er en almindelig "ballonpotte" fra en 1,8'er er for restriktiv.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

duckstar skrev:
Jeg ved godt det ikke har noget med 'Yotaen at gøre men her er mine tal gennem tiden med turbo på standard kompression, sænket med smedede stempler og med to forskellige turboer.

Standard havde bilen 80 hk - 1,2 16v - kompression på 10,9:1

Med 0,35 bar i tryk havde bilen 114 heste (108 hvis det skulle være efter tommelfingerreglen, men her kan det jo skyldes unøjagtighed i feltet eller lignende.)

Med 9:1 i kompression med smedede stempler med T2'eren og 0,7 bar havde den 129 heste (reglen ville sige 136).

Med T25'eren, men ellers samme setup og tryk havde den 141 heste - lidt bedre end reglen.

Med samme setup men indsugningsknastaksel fra 86 hestes modellen af min motor - og optimeret tændingsmap, samt 0,85 bars tryk havde den 159 heste (reglen ville sige 148).

Til gengæld med 1,0 bar (ret præcist, lavet med closed loop styring) havde den 156 hk :( Påtænker her at min bagpotte, som er en almindelig "ballonpotte" fra en 1,8'er er for restriktiv.

Gider egentligt ikke hoppe ind i denne tråd da der er alt for meget Brian fra Børnegalleriet over den.. men tommelfinger reglen er som Henrik kommer lidt ind på, basseret på at hvis en motor laver x antal hk med y mængde luft så vil den nok lave det dobbelte hvis vi stoppede den dobbelte mængde luft ind i den... 2 gange Y = 2 gange X... ja i teorien er det jo rigtigt hvis vi da stadigt husker at hælde dertilhørende brændstof med ind i ligningen men da der er mange andre faktore der spiller ind bliver det netop en tommelfinger regel og når man begynder at tage knasten fra en anden bil som "dukstar" har i ovenstående, skal udgangspunket jo basseres på hvad den motor ville have ydet uden ladetryk ... hvis den eneste forskel på en 80 og en 86 hk 1,2L model er knasten er det regnestykke ligepludselig 86x1.85 = 159,1hk hvilket er 0,1hk fra hvad der opgives som værende målt (og ikke 148hk som skrevet) hvilket er meget usandsyneligt at tommelfingereglen og den målte effekt rammer inden for 0,1 hk selvom det dog ikke er umuligt

Tommelfingerreglen tager bla. ikke højde for den, med næsten bankgarenti, forhøjedet ladeluftstemperatur og dertilhørende forringet mængde iltatomer i den samme volumen af luft (varm luft fylder jo som bekendt mere end kold luft) og selvom man gør meget for at sænke ladeluftstemperaturen ved at montere en kæmpe ladeluftskøler så er det de færreste jeg kender der ender med en lavere temperatur ved Ic'ens udgang end ved turboens/kompressorens indgang og det accelererer bare der opad jo mere man presser citronen og flytter sin turbo uden for dets ideale arbejdsområde hvilket samtidigt resultere i at man rykker sig væk fra sin aktuelle turbos maximale virkningsgrad, de der procentsatser på kompressormapet der fortæller hvor effektivt turboen omdanner den mængde energi man tilføre den.. eller med andre ord der hvor ens turbo begynder at blive en varmepumpe istedet for at være en luftpumpe

Hvis tommelfinger reglen skal bruges er det udfra hvad motoren ville yde hvis man startede den op uden turbo.. derfor vil en bil hvor man har sænket kompressionen ikke yde den fabriksopgivende effekt (hvilket i sig selv sjældent er en særlig nøjagtig opgivelse)

Det eneste Tommelfinger reglen kan bruges til er at sjusse sig frem til hvor ca. man kan regne med at en given motor vil lande effektsmæssigt når man begynder at lade på den. eller til at afsløre hidtil ukendte supermotore der lige pludselig laver børnegalleri's effekter ved yderst moderate ladetryks opgivelser

Og så er vi ikke engang kommet ind på det at måle et ladetryk i en motor ikke "bare" er at stikke et manometer ind et eller andet sted hvor der er tryk i systemet... der er også noget der hedder flow både i topstykket og i det rørsystem der føre luften ind i toppen og hvis man eksempelvis vælger at montere sit manometer vinkelret lige i albuen på en 45 graders rør bøjning hvor rørdiameteren samtidigt er snæveret ind så man opnår et dejligt stort flow der suser vinkelret forbi ens måle punkt og så har man lige pludseligt et lavere ladetryk end der reelt er i systemet

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
ae86 skrev:
... hvis den eneste forskel på en 80 og en 86 hk 1,2L model er knasten er det regnestykke ligepludselig 86x1.85 = 159,1hk hvilket er 0,1hk fra hvad der opgives som værende målt (og ikke 148hk som skrevet) hvilket er meget usandsyneligt at tommelfingereglen og den målte effekt rammer inden for 0,1 hk selvom det dog ikke er umuligt

Det er destro mindre ikke målt på 2x rullefelt af to forskellige fabrikat og uden at rullemændende vidste hvad der var ændret. Den sidste vidste intet om bilen. Jeg tror dog også det er held at tommelfingerreglen har passet så godt på min som den gør.

Det vilde er at ved 0,45 bar som min aktuator bestemmer som max. tryk, blev den målt til 125 heste - reglen ville sige 124,7.

Her vidste rullefætteren heller intet om ændringen i knastarrangementet.

Som kommentar til dit flotte, lange indlæg kan jeg fortælle, at før jeg gik i gang havde motoren (målt på rullefelt) 79 heste og ikke 80 som angivet. Hvis man kigger direkte i FIAT Power Trains manual til motoren, som jeg sjovt nok ligger inde med, vil man også se at den er rundet op til 80. Den er opgivet til 78. Så ja, der er mange faktorer der spiller ind. Og det er vel også ligemeget, så længe vi alle har det sjovt ;- )

Jeg måler i øvrigt MAP til hhv. tilskudssystem (ja det en discountløsning..) og elektronisk ladetryksstyring i plenumkammeret, ligesom den originale mapsensor gør. Ikke et et eller andet tilfældigt sted.

Titel:
Mester Medlem

Det eneste Tommelfinger reglen kan bruges til er at sjusse sig frem til hvor ca. man kan regne med at en given motor vil lande effektsmæssigt når man begynder at lade på den. eller til at afsløre hidtil ukendte supermotore der lige pludselig laver børnegalleri's effekter ved yderst moderate ladetryks opgivelser

@ae86 nu ved jeg ikke om du hentyder til min motor.
Men hvis du gør, er du velkommen til og måle efter, men hensyn til tryk og effekt.

Nej, tror bare jeg holder mig til at den yder 148,5 hk, meget nemmere.
Det var ikke det tråden handlede om, men hvorfor min turbo gik istykker.

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
RollaGTi skrev:
Citat:
Jeg siger ikke du lyver, men der er noget der skal få alarmklokkerne til at ringe når en motor mere end fordobler sin effekt ved 65% mere tryk end NA. Især når eneste mod er sænket komp.

haha, ved nu ikke om alarmklokkerne skal ringe. Jeg ville ikke klage :)

Men ja, valget af turbostørrelse har vel også noget og sige ?!

Man skal ihvertfald undre sig!

Jeg undre mig stadig, og vil tjekke tryk en ekstra gang.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

duckstar skrev:
ae86 skrev:
... hvis den eneste forskel på en 80 og en 86 hk 1,2L model er knasten er det regnestykke ligepludselig 86x1.85 = 159,1hk hvilket er 0,1hk fra hvad der opgives som værende målt (og ikke 148hk som skrevet) hvilket er meget usandsyneligt at tommelfingereglen og den målte effekt rammer inden for 0,1 hk selvom det dog ikke er umuligt

Det er destro mindre ikke målt på 2x rullefelt af to forskellige fabrikat og uden at rullemændende vidste hvad der var ændret. Den sidste vidste intet om bilen. Jeg tror dog også det er held at tommelfingerreglen har passet så godt på min som den gør.

Det vilde er at ved 0,45 bar som min aktuator bestemmer som max. tryk, blev den målt til 125 heste - reglen ville sige 124,7.

Her vidste rullefætteren heller intet om ændringen i knastarrangementet.

Som kommentar til dit flotte, lange indlæg kan jeg fortælle, at før jeg gik i gang havde motoren (målt på rullefelt) 79 heste og ikke 80 som angivet. Hvis man kigger direkte i FIAT Power Trains manual til motoren, som jeg sjovt nok ligger inde med, vil man også se at den er rundet op til 80. Den er opgivet til 78. Så ja, der er mange faktorer der spiller ind. Og det er vel også ligemeget, så længe vi alle har det sjovt ;- )

Jeg måler i øvrigt MAP til hhv. tilskudssystem (ja det en discountløsning..) og elektronisk ladetryksstyring i plenumkammeret, ligesom den originale mapsensor gør. Ikke et et eller andet tilfældigt sted.

Ja, så længe vi har det sjovt er alt andet da ligemeget og om en bil yder 100 eller 200 hk på papiret er i min verden bedøvende lige meget. det er hvordan den klare sig på en bane der tæller (og der må da gerne være et par sving eller to på den bane)

Derudover så har 200 hk kun interesse hvis den vægt hver hyphest skal trække ikke er alt for stor, i min verden er vægt effekt forholdet vigtigere

Til dit måleområde så er det ikke ensbetydende med at det er det rigtige man måler bare fordi det er her mapsensoren sidder (selfølig har fabrikken da sat den det mest hensigtsmæssige sted både udfra et måle synspunkt og et økonomisk punkt så fejlmargen er nok ikke særlig stor her) men mapsensoren skal ikke fortælle præcis hvad trykket i dit plenum er, men tryk ændringerne. om dit tryk er 1 bar eller 1,1 bar er i princippet lige meget da styringen bare får besked om at mængden af luft der nu presses ind i motoren nu er hævet med en faktor som slås op eller omregnes udfra at trykket er hævet 0,1bar hvilket betyder at der nu hældes ca 10% mere luft ind i motoren.

Da de fleste std. biler i dag bruger en lambdasonde til at korrigerer den estimeret mængde brænstof som boksen fik "gættet" sig frem til så bliver næste gæt "bare" korrigeret med denne nyberegnet korrektionsfaktor

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Finn T Pedersen skrev:

Men hvis du gør, er du velkommen til og måle efter, men hensyn til tryk og effekt.

Indlægget var ikke møntet på din motor, som nok saktens kan yde de 198 eller 189 hk eller hvad det nu var du opgav den var mål til, der er bare mange faktore der spiller ind, udover at du har givet den kunstigt åndedræt har du monteret anden motor styreenhed (den orginale er selfølig ikke bygget til tryk, men hvor megen effekt ville du kunne hive ud af din basis motor ved at "chippe" den med ms ?? en 5-7 hk ekstra ??, og hvad har du ellers lavet ved den ?? og er du sikker på at du præcis lader med det du opgiver ??? der er en masse små fejlfaktore og hvis din bil er mål til 198 eller 189 er det i mine øjne ikke en brian effekt ved det ladetryk du har målt (der er en masse små faktore som nævnt kan forskyde lidt) men hvis du havde opgivet en Brian børnegalleri effekt som 298 eller 289 ved ~0,6 bars ladetryk og eneste andet der var lavet ved den var at der var sat et K&N filter på den samt en one-two eller remus potte så bør selv den mest blåøjet PP forum junkie være mere end skeptisk

Titel:
Mester Medlem

ae86 skrev:
Finn T Pedersen skrev:

Indlægget var ikke møntet på din motor, som nok saktens kan yde de 198 eller 189 hk eller hvad det nu var du opgav den var mål til, der er bare mange faktore der spiller ind, udover at du har givet den kunstigt åndedræt har du monteret anden motor styreenhed (den orginale er selfølig ikke bygget til tryk, men hvor megen effekt ville du kunne hive ud af din basis motor ved at "chippe" den med ms ?? en 5-7 hk ekstra ??, og hvad har du ellers lavet ved den ?? og er du sikker på at du præcis lader med det du opgiver ??? der er en masse små fejlfaktore og hvis din bil er mål til 198 eller 189 er det i mine øjne ikke en brian effekt ved det ladetryk du har målt (der er en masse små faktore som nævnt kan forskyde lidt) men hvis du havde opgivet en Brian børnegalleri effekt som 298 eller 289 ved ~0,6 bars ladetryk og eneste andet der var lavet ved den var at der var sat et K&N filter på den samt en one-two eller remus potte så bør selv den mest blåøjet PP forum junkie være mere end skeptisk

Ja det kan vi hurtig blive enig om.
Jeg er som skrevet selv lidt overrasket over det, så derfor vil jeg dobbelt checke trykket i megasquirt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time