Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 apr 2025, 20:13

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Havneren skrev:

Mht. afgiften er det en udbredt misforståelse at hvis man tuner over 20% skal man betale afgift af det. Folk (især Henrik GM) har meget sværet ved at forstå at det altså ikke hænger sådan sammen. Afgifts mæssigt må man tune standartmotoren lige så todset man vil, NÅR man blot holder sig til de originale anlat ccm og det originalt topstykke. Jeg har f.eks. fået mit erklæret som "ingen afgiftmæssig koncekvens. "

v/h christian

Tak skal du da ha! :?

De diskussioner vi har haft har jo gået på hvordan T&S nu også ville tolke det som en ombygning eller ej. Spørger man T&S direkte så kan det blive enten "go" eller "no-go" alt afhængigt af hvordan du spørger dem. Man kan jo(som du selv ved) langt hen af vejen spørge på den "rigtige" måde.

At jeg skulle ha meget svært ved at forstå det synes jeg er under bæltestedet.... :(

Øv... Det var ikke så hårdt ment som det kom til at stå, kun et skulder skub :) . Vi har jo diskuteret det temmelig meget og jeg harve da en del bøvl med at få dig overbevist syntes jeg. Men eller så undskyld...

k/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

BAI skrev:
Havneren skrev:
Mht. afgiften er det en udbredt misforståelse at hvis man tuner over 20% skal man betale afgift af det. Folk (især Henrik GM) har meget sværet ved at forstå at det altså ikke hænger sådan sammen. Afgifts mæssigt må man tune standartmotoren lige så todset man vil, NÅR man blot holder sig til de originale anlat ccm og det originalt topstykke. Jeg har f.eks. fået mit erklæret som "ingen afgiftmæssig koncekvens. "I de fleste tilfælde", den holder nok ikke. Problemet ligger i at SBI kan kræve større bremser f.eks. hvis du skal over 20%. Disse bremser vil man med STOR sandsynelighed skulle betale afgift af!

Den med cossi´en... Ja selvfølgelig. Problemet ligger jo bare i at synsassistenterne ikke aner hvor hurtig sådan en er. De kan ikke på vildkår vurderer om den har 220hk eller (220*1,2+lidt) 270hk... Desuden han de intet bevise. Så derfor ville den med stor sandsynelighed blive synet, men det bliver det ikke mere lovligt af. Havde den efter den var skruet op kun 264hk ville det jo være lovligt.

v/h christian

v/h christian

Nej det er ikke en misforståelse, du kan selv gå ind på T&S hjemmeside dere r nogen afgørelser at gå efter. Som hovedregl kan du tune som du vil, men du må ikke ombygge din motor, d.v.s at alle større stumper skal være de samme som org. Endvidre skal man passe på med at f.eks tage undervogn og bremser fra f.eks en Cossi og sætte over på en Alm sierra sætte turbo på og ellers være glad, dette betyder en ny afgift som var det en Cossi, og nej det er ikke noget jeg gætter mig til jeg har haft ringet rundt til SBI og T&S da jeg selv overvejede at tune min egen, mit råd er hold dig tilde 20 % det kræver ikke en ny godkendelse og bilen er lovlig, skal man have flere heste så må man købe en bil som har det og betale hvad det koster.

Ang. forsikring spurgte jeg hvad der vil ske hvis jeg var ligeglad med reglerne og bare tunede løs. Hvis jeg var ude i et uheld, og bilen skulle komme forbi SBI, ville de til at starte med betale men de ville efetr alt at dømme sende regningen vidre til mig. Derfor mener jeg at det folk de gør idag er dybt godnat, har men ikke penge til at betale for den ægte vare må man jo lade være.

Ang. det med f.eks en cossi, hvis du bliver stoppet af politiet og de mener at den ikke er lovlig ryger din bil til syn, den kommer nok også på rullefelt hvorefter du midster dine plader, sådan er det nu engang.

Dit første afsnit: Er det ikke lige netop det jeg selv skriver? Jeg kan samtlige regler i hovedet inden for det her... Har trods alt lige været igennem hele møllen!

Dit andet afsnit: Ja ok, men der har du jo heller ikke skidtet synet og godkendt.

Dit andet afsnit: Ja, det er også rigtigt. HVIS man vel og mærke har overtrådt de 20%. Men er bilen lovlig burde en hver ejer med respekt for sig selv stå oppe på politikontoret 1 time senere og forlange at få sine penge for synet tilbage!

Men hvad er det egentligt vi diskuterer her??? Jeg har tilsyneladende efter hånden mistet tråden tror jeg!

v/h christian

Titel:
Det vi startede med var de nye regler som nogen tuder gevaldigt over. Man har selv ødelagt det ved at skide på de gamle regle og sige at DK er et lorte land. Ta en tudekiks flyt til sverige eller overhold de regler der er.

Titel:
Med hensyn til forsikring, har jeg prøvet at nærlæse min egen police, nettop for at tage den slags i opløbet, men der står absolut INTET om tuning i den, så det må jo være ok, bare det er lovligt. Man kan ikke lave en aftale, og så bagefter komme rendene: "Det kan godt være vi ikke skrev at du ikke må tune min bil, men vi mente det..." (eller kan mand?)
Til gengæld ringede jeg for noget tid siden til fair-forsikring for at få nogle tilbud, jeg var enda ærlig at fortælle at min 1,2er kørte med en 1,6 motor og større bremser, men at der ville blive rettet i papirerne og betalt afgift ved næste syn.
Det var da ok, og jeg fik et rigtig godt tilbud, men da papirerne så kom ind ad døren, og jeg sad og skulle skrive under, fik jeg helt tilfældigt kigget på en rubrik nedderst på papiret. der stod at jeg erklærede at min bil ikke var tunet... Men de ville åbenbart gerne sælge mig forsikringen.
Snakkede også med en forsikringsagent fra topdanmark, han sagde at det ikke var noget problem at jeg gerne ville ha noget seriøst motorkraft i min gamle kadett (et sted over 150hk), den skulle bare forsikres som en special model, og det ville koste ca 2000,- ekstra om året.

Der må da også være andre herinde der har nogle erfaringer med forsikring, både gode og dårlige? :roll:

Titel:
Junior Medlem

Slavteren skrev:
Med hensyn til forsikring, har jeg prøvet at nærlæse min egen police, nettop for at tage den slags i opløbet, men der står absolut INTET om tuning i den, så det må jo være ok, bare det er lovligt. Man kan ikke lave en aftale, og så bagefter komme rendene: "Det kan godt være vi ikke skrev at du ikke må tune min bil, men vi mente det..." (eller kan mand?)
Til gengæld ringede jeg for noget tid siden til fair-forsikring for at få nogle tilbud, jeg var enda ærlig at fortælle at min 1,2er kørte med en 1,6 motor og større bremser, men at der ville blive rettet i papirerne og betalt afgift ved næste syn.
Det var da ok, og jeg fik et rigtig godt tilbud, men da papirerne så kom ind ad døren, og jeg sad og skulle skrive under, fik jeg helt tilfældigt kigget på en rubrik nedderst på papiret. der stod at jeg erklærede at min bil ikke var tunet... Men de ville åbenbart gerne sælge mig forsikringen.
Snakkede også med en forsikringsagent fra topdanmark, han sagde at det ikke var noget problem at jeg gerne ville ha noget seriøst motorkraft i min gamle kadett (et sted over 150hk), den skulle bare forsikres som en special model, og det ville koste ca 2000,- ekstra om året.

Der må da også være andre herinde der har nogle erfaringer med forsikring, både gode og dårlige? :roll:

Jeg vil næsten ædde med at der står noget om at den skal være lolig fpr at din forsikring gælder. Der er bare rigtig mange der glemmer at undersøge det. Jeg gjore det selv og opgav da jeg kom til de regler jeg skal følge hos SBI, her i løbet af vinteren bliver forden tunet inden for 20% det skulle æer lovligt ifølge den lokale SBI mand.

Titel:
Mester Medlem

Anonymous skrev:
Det vi startede med var de nye regler som nogen tuder gevaldigt over. Man har selv ødelagt det ved at skide på de gamle regle og sige at DK er et lorte land. Ta en tudekiks flyt til sverige eller overhold de regler der er.

Hummm... ja, men jeg vil jo mene at disse personer så har misforstået tråden lidt. Det det rent faktisk handler om er ikke så meget at få ændret reglerne, men der i mod at få lettere adgang til den dokumentation som kræves for at bevise at du netop overholder reglerne!

v/h christian

Titel:
Mester Medlem

Mht. de forsikringer. Jeg har heller intet stående om tuning i min polise. Til gengæld er der et meget lille afsnit om "risikoforandring".

Risikoforandring
Præmien for en forsikring beregnes ud fra risikoforholdene på tidspunktet for forsikringens tegning. Ifølge policen/forsikringsbetingelserne skal det anmeldes til selskabet, såfremt der sker ændringer i f.eks.bygningens areal eller bilens anvendelse eller ejer/bruger forhold. Manglende anmeldelse af ændringer kan derfor resultere i, at der ydes nedsat erstatning.

Jeg har skrevet en anonym email til dem og bedt om deres difination på "risikoforanding". Det har de nægtet at give mig fordi jeg ikke ønskede at opgive mit personlige data. Jeg spurgte også i mit konkrete eksompel hvor jeg brugte et tilbud udregning inde fra deres egen hjemme side. Hvor jeg så spurte om en tuning ville have indflydelse på premien.

Det var GF forsikring. Og de vil altså under ingen omstændigheder ud med nogle oplysninger.

v/h christian

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
Før var der nogen der var ude med at det ikke skulle koste en bondegård, at få foretaget netop de målinger der viser, at man overholder emissionskravene....
Men hvad kræver det for en privat virksomhed for at blive "certificeret" til at foretage de målinger?
Og vil staten nogensinde gå med til det?
Findes der virksomheder som har tilladelse?

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
Nyt Medlem

Anonymous skrev:
calibraen skrev:
Til gæst:

Hvad vil du have folk ellers skulle gøre?? Vi bor jo i danmark :?

Tja man kunne jo have startet med at overholde de regler der var gældende i stedet for at råbe op. der er jo en grund til at din bil skal til syn. Og du kan vel ikke med rette sige at det er helt unfair at der er regler omkring forurening og om din bil er egnet til det eller ej. Det hele er jo også et spørgssmål om hvad dit forsikringsselskab synes om at brian har en kadet gsi med 200+ hk, og glemme at fortælle det. Dewt er jo heller ikke i din egen intr. at folk sviner med deres diesel biler fordi de har købt en boks i metro og sætter den på deres oliefyr og ligger hele gaden i røg.

Hvis du mener at DK er et lorte land står det dig frit for at flytte.
Vi kan godt blive enige om at reglerne er stramme men havde man i første omgang brugt sit hovede og overholdt dem bare en smule ville det nok ikke være kommet så langt.

syntes nu den anomyme GÆST har en kort lunte.... mener ikke jeg kan se, der står nogle steder at jeg syntes DK er et lorte land

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
@ calibraen: Bare rolig, vores "gæst" vender såmænd nok snart tilbage til "ingeniørens bildebat-side" http://cph.ing.dk/konf/root/biler/html/bythread.html hvor han ofte ses pleje sin yndlings-aversion (folk som kører galt) og samtidig også dyrker sin hobby, som er at genere folk, som ikke er enige med ham.

@hYe: Godt tænkt, men husk, at måleudstyret skal altså også kontrolleres. Det betyder i al sin enkelhed, at den som "kontrollerer kontrollanten" skal være endnu mere upartisk og pålidelig end kontrollanten, som i vores tilfælde åbenbart ikkke engang kan findes i Danmark.
Med andre ord: Er det dyrt at få emissionstestet sin bil, så er det garanteret rigtig, rigtig uforskammet dyrt at få certifikat til at emissionsteste en bil. Desværre.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Næste

Alle tider er UTC + 1 time