Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 apr 2025, 22:09

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 21 apr 2009, 20:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2006, 18:42
Indlæg: 1354
Geografisk sted: Fredericia C
Nu har jeg lige surfede lidt på thansen og biltemas hjemmeside synes ikke rigtig jeg kan finde dem. :)

Er der nogle ure som er bedere end andre?

Kan se de har nogen i biltema. Tror jeg køber olietryk, olietemp, og vandtemp. :)

_________________
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 apr 2009, 20:38 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 jan 2009, 00:18
Indlæg: 91
Supra MK4 skrev:
Mark J skrev:
JerrilD skrev:
Skal man ha en speciel føler til at montere sådan en olietryksmåler + olietemp.måler?

Vil godt ha lidt ure i min Axer ;)


Hej mester..


http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=41832 <- hvis du snapper lidt igennem mine billeder.. kan du finde et T-stykke hvor der sidder en til temp, og en til tryk (den stor kugle) og så en til olie kontakten.. det her t-stykke har jeg monteret der hvor olie kontakten sad.. ´derefter har jeg trukket et kabel til hver føler oppe fra ur´ene, og så skal de ellers bare have noget tænding, og evt. sættes lyset i uréne til lyset :) ..

Sådan jeg har jeg gjort, og det virker ... :)

Tilføjelse: Ja de 2 dimser fulgte med hvert sit ur .. som jeg købte billigt i BilTema ;)


Hvis du sætter olietemperatur føler der på blindt t-stykke, kan du lige så godt lade være.
Som skrevet længere oppe, der skal helst være flow forbi den.


Den virker nu ellers meget godt ;) ..

Kender flere der har gjort det på denne måde .. netop derfor man opfinder sådan T-Stykker så vidt jeg ved .. :?

_________________
Jeg har ikke benzin i blodt & lattergas i hjernen, kan bare godt lidt biler, motor & fart :D


Senest rettet af Mark J 21 apr 2009, 20:42, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 apr 2009, 20:41 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 jan 2009, 00:18
Indlæg: 91
JerrilD skrev:
Nu har jeg lige surfede lidt på thansen og biltemas hjemmeside synes ikke rigtig jeg kan finde dem. :)

Er der nogle ure som er bedere end andre?

Kan se de har nogen i biltema. Tror jeg køber olietryk, olietemp, og vandtemp. :)


www.biltema.dk -> Auto Tilbehør -> Bil el ..

http://thansen.dk/products.asp?c=264062 ... 1199147582

_________________
Jeg har ikke benzin i blodt & lattergas i hjernen, kan bare godt lidt biler, motor & fart :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 apr 2009, 20:46 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 18:44
Indlæg: 286
ellers prøv at søge efter fx sandwich eller adapter

fx
http://www.google.dk/search?hl=da&q=oli ... dtag&meta=


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 apr 2009, 20:49 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 18:44
Indlæg: 286
Mark J skrev:
Den virker nu ellers meget godt ;) ..

Kender flere der har gjort det på denne måde .. netop derfor man opfinder sådan T-Stykker så vidt jeg ved .. :?



prøv engang at måle temperaturen et par andre steder hvor der er flow Du vil hurtigt opdage at du ikke kan bruge din temepratur i dit t stykke til ret meget...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 apr 2009, 20:51 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 jan 2009, 00:18
Indlæg: 91
Escort 3 skrev:
Mark J skrev:
Den virker nu ellers meget godt ;) ..

Kender flere der har gjort det på denne måde .. netop derfor man opfinder sådan T-Stykker så vidt jeg ved .. :?



prøv engang at måle temperaturen et par andre steder hvor der er flow Du vil hurtigt opdage at du ikke kan bruge din temepratur i dit t stykke til ret meget...


Nåe okay.. så når den står på 80 Grader.. så er olien faktisk meget mer varm ? :S hmm ... og det samme med trykket ? .. når den fortæller mig der er tryk på cirka 3 bar når jeg køre 80 km/2000 omdr. så er der egentligt meget mere tryk på ? ..

_________________
Jeg har ikke benzin i blodt & lattergas i hjernen, kan bare godt lidt biler, motor & fart :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 apr 2009, 20:52 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Mark J skrev:
Citat:
Hvis du sætter olietemperatur føler der på blindt t-stykke, kan du lige så godt lade være.
Som skrevet længere oppe, der skal helst være flow forbi den.


Den virker nu ellers meget godt ;) ..

Kender flere der har gjort det på denne måde .. netop derfor man opfinder sådan T-Stykker så vidt jeg ved .. :?


Har du sammenlignet?
For det har jeg... jeg fik 10-15 graders lavere visning med temp-føleren i T-stykket, end ved at den sad direkte i hullet.
Det er forskellen på "olien er godt lun - men ok" og "katastrofen er lige ved at indtræffe".

Grunden til at man opfinder T-stykker er en del andre: Man kan f.eks. kombinere olietrykskontakt (olielampen) og olietrykstransducer (den der giver signal til olietryks-meteret) i ét hul.
Eller udtag til olie til turbo, eller, eller, eller...
Matter of fact: fungerer ikke ordentligt med temp-sensor - den viser forkert... det skal nok vise noget - men det er LANGT fra korrekt... så er det jo sådan set lige meget med sådan et instrument. Så kan man jo bare kaste det ind, og montere en tilfældig modstand henover indgangen.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 apr 2009, 20:57 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 jan 2009, 00:18
Indlæg: 91
Wildert skrev:
Mark J skrev:
Citat:
Hvis du sætter olietemperatur føler der på blindt t-stykke, kan du lige så godt lade være.
Som skrevet længere oppe, der skal helst være flow forbi den.


Den virker nu ellers meget godt ;) ..

Kender flere der har gjort det på denne måde .. netop derfor man opfinder sådan T-Stykker så vidt jeg ved .. :?


Har du sammenlignet?
For det har jeg... jeg fik 10-15 graders lavere visning med temp-føleren i T-stykket, end ved at den sad direkte i hullet.
Det er forskellen på "olien er godt lun - men ok" og "katastrofen er lige ved at indtræffe".

Grunden til at man opfinder T-stykker er en del andre: Man kan f.eks. kombinere olietrykskontakt (olielampen) og olietrykstransducer (den der giver signal til olietryks-meteret) i ét hul.
Eller udtag til olie til turbo, eller, eller, eller...
Matter of fact: fungerer ikke ordentligt med temp-sensor - den viser forkert... det skal nok vise noget - men det er LANGT fra korrekt... så er det jo sådan set lige meget med sådan et instrument. Så kan man jo bare kaste det ind, og montere en tilfældig modstand henover indgangen.


Det må jeg lige prøve i weekenden :) .. men så må jeg satme have utroligt meget tryk på mit olie når jeg køre med 80 km/t .. da den jo som sagt står på 3 bar allerede nu .. og det syntes jeg lyder af meget ..

_________________
Jeg har ikke benzin i blodt & lattergas i hjernen, kan bare godt lidt biler, motor & fart :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 apr 2009, 20:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Mark J skrev:
Wildert skrev:
Mark J skrev:
Citat:
Hvis du sætter olietemperatur føler der på blindt t-stykke, kan du lige så godt lade være.
Som skrevet længere oppe, der skal helst være flow forbi den.


Den virker nu ellers meget godt ;) ..

Kender flere der har gjort det på denne måde .. netop derfor man opfinder sådan T-Stykker så vidt jeg ved .. :?


Har du sammenlignet?
For det har jeg... jeg fik 10-15 graders lavere visning med temp-føleren i T-stykket, end ved at den sad direkte i hullet.
Det er forskellen på "olien er godt lun - men ok" og "katastrofen er lige ved at indtræffe".

Grunden til at man opfinder T-stykker er en del andre: Man kan f.eks. kombinere olietrykskontakt (olielampen) og olietrykstransducer (den der giver signal til olietryks-meteret) i ét hul.
Eller udtag til olie til turbo, eller, eller, eller...
Matter of fact: fungerer ikke ordentligt med temp-sensor - den viser forkert... det skal nok vise noget - men det er LANGT fra korrekt... så er det jo sådan set lige meget med sådan et instrument. Så kan man jo bare kaste det ind, og montere en tilfældig modstand henover indgangen.


Det må jeg lige prøve i weekenden :) .. men så må jeg satme have utroligt meget tryk på mit olie når jeg køre med 80 km/t .. da den jo som sagt står på 3 bar allerede nu .. og det syntes jeg lyder af meget ..


Forskellen gælder ikke for tryk - det fortaber sig ikke ud i T-stykket. Det gør temperaturen derimod.

Men 3 bar er sgu'nte ret meget. Min Golf skal have MINDST 2 bar med varm olie og 2000 rpm. Og det regnes endda lidt på den lave side. Med ny pumpe og nye lejer laver min kværn pt. ca. 70 psi ved 3000 og opefter. Det er knap 5 bar.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 apr 2009, 21:01 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 jan 2009, 00:18
Indlæg: 91
Wildert skrev:
Mark J skrev:
Wildert skrev:
Mark J skrev:
Citat:
Hvis du sætter olietemperatur føler der på blindt t-stykke, kan du lige så godt lade være.
Som skrevet længere oppe, der skal helst være flow forbi den.


Den virker nu ellers meget godt ;) ..

Kender flere der har gjort det på denne måde .. netop derfor man opfinder sådan T-Stykker så vidt jeg ved .. :?


Har du sammenlignet?
For det har jeg... jeg fik 10-15 graders lavere visning med temp-føleren i T-stykket, end ved at den sad direkte i hullet.
Det er forskellen på "olien er godt lun - men ok" og "katastrofen er lige ved at indtræffe".

Grunden til at man opfinder T-stykker er en del andre: Man kan f.eks. kombinere olietrykskontakt (olielampen) og olietrykstransducer (den der giver signal til olietryks-meteret) i ét hul.
Eller udtag til olie til turbo, eller, eller, eller...
Matter of fact: fungerer ikke ordentligt med temp-sensor - den viser forkert... det skal nok vise noget - men det er LANGT fra korrekt... så er det jo sådan set lige meget med sådan et instrument. Så kan man jo bare kaste det ind, og montere en tilfældig modstand henover indgangen.


Det må jeg lige prøve i weekenden :) .. men så må jeg satme have utroligt meget tryk på mit olie når jeg køre med 80 km/t .. da den jo som sagt står på 3 bar allerede nu .. og det syntes jeg lyder af meget ..


Forskellen gælder ikke for tryk - det fortaber sig ikke ud i T-stykket. Det gør temperaturen derimod.

Men 3 bar er sgu'nte ret meget. Min Golf skal have MINDST 2 bar med varm olie og 2000 rpm. Og det regnes endda lidt på den lave side. Med ny pumpe og nye lejer laver min kværn pt. ca. 70 psi ved 3000 og opefter. Det er knap 5 bar.


ja med varm olie har min 3 bar .. men hvordan kan olien være koldere ved T-Stykket end alle andre steder .. altså det lyder meget sært syntes jeg ...

_________________
Jeg har ikke benzin i blodt & lattergas i hjernen, kan bare godt lidt biler, motor & fart :D


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team