Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 apr 2025, 13:00

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Transitfar skrev:
HenrikGM skrev:
Hvad havde i forestillet jer det skulle bruges til? :popcorn:

Evt kan man jo regne ud, hvor meget effekt der bliver afsat i tændspolen, hvis motoren står står stille, der er tænding på, og platinerne er lukkede? :popcorn:

Yep, præcist, og nærmest kun det.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Transitfar skrev:
HenrikGM skrev:

Evt kan man jo regne ud, hvor meget effekt der bliver afsat i tændspolen, hvis motoren står står stille, der er tænding på, og platinerne er lukkede? :popcorn:

Hvordan beregner i det ??
For at beregne strømmen over tændspolen er den blevet beregnet som en modstand med en ohmsk værdi på 2ohm ..
Er der nogen speciel måde at regne effekt afgivelser i en spole eller bliver den stadig regnet for en ohmsk værdi .. i hvilke tilfælde så kan ohm´s lov P=U^2/R bruges og effekten er i dette tilfældet 32 Watt

Jeg tænker på at en spole i et AC kredsløb ved højfrekvens jo også virker som en Impedans (Z).. aka AC-modstand.. men det har vel ingen betydning når den står stille og sikkert heller ikke ret megen betydning når det går rigtigt stærkt ... frekvensen af 8.000 rpm og 4 cyl 4 takt er jo kun i omegnen af 267Hz ikke lige frem højfrekvens

Titel:
Moderator

ae86 skrev:
HenrikGM skrev:
Transitfar skrev:
HenrikGM skrev:

For at beregne strømmen over tændspolen er den blevet beregnet som en modstand med en ohmsk værdi på 2ohm ..
Er der nogen speciel måde at regne effekt afgivelser i en spole eller bliver den stadig regnet for en ohmsk værdi .. i hvilke tilfælde så kan ohm´s lov P=U^2/R bruges og effekten er i dette tilfældet 32 Watt

Jeg tænker på at en spole i et AC kredsløb ved højfrekvens jo også virker som en Impedans (Z).. aka AC-modstand.. men det har vel ingen betydning når den står stille og sikkert heller ikke ret megen betydning når det går rigtigt stærkt ... frekvensen af 8.000 rpm og 4 cyl 4 takt er jo kun i omegnen af 267Hz ikke lige frem højfrekvens

Prøv lige at se engang på stigetiden, og regn så lige ud igen om det er relevant med en AC betragtning.

Første hint er at spolen har en ladetid ;-)

En tændspole kan kun regnes som en impedans i et ret kompliceret AC forløb, hvis man skal have det meste med så det passer med en måling.

Hvis vi kun snakker om "glemt tænding med platinere lukkede" så brug gemen ohms lov i simpleste form.

Så snart nogen vil have spolen til at levere gnist, så er det ikke helt så enkelt længere.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Lige netop i dette tilfælde:
1) Motor står stille.
2) Tændingen er ON
3) Platinerne er lukkede.
- er spolen KUN at regne som ohmsk modstand, reaktansen har jo kun betydning ved vekselspænding/strøm.

Dit regnestykke med en 4-cyl motor ved 8000 omdr/min giver en frekvens på ~267 Hz skal nok passe, jeg gider ikke lige regne efter 8)
Dels har du nok ikke taget højde for, at platinerne åbner og lukker 2 gange for hver motoromdrejning, dels er motorens omdrejningsfrekvens uden betydning i denne sammenhæng.

Fordi:
Det der betyder noget er den frekvens, som spolen ser spændingen stige med.
Og da platinerne jo (ideelt set) åbner og lukker momentant, bliver frekvensen nærmest uendelig :wink:

Men læs evt her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_spole
Og her:
http://www.ducati.dk/teknik/MC_taending.pdf

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
ae86 skrev:
HenrikGM skrev:
Transitfar skrev:
HenrikGM skrev:

Prøv lige at se engang på stigetiden, og regn så lige ud igen om det er relevant med en AC betragtning.

Første hint er at spolen har en ladetid ;-)

En tændspole kan kun regnes som en impedans i et ret kompliceret AC forløb, hvis man skal have det meste med så det passer med en måling.

Hvis vi kun snakker om "glemt tænding med platinere lukkede" så brug gemen ohms lov i simpleste form.

Så snart nogen vil have spolen til at levere gnist, så er det ikke helt så enkelt længere.

Det er da rigtigt at der er en lade tid på en spole .. og at den har ret meget betydning så de 267 Hz spiller ind her.. men hvad mener du med stignings tiden .. er du ude i noget Tau ala Kondensatorer ladetid .. dvs 3T, 4T eller 5T hvor Tau i dette tilfælde så må være RL istedet for RC eller er jeg helt galt på den ??

Titel:
Moderator

Transitfar har en god pointe, og kan vist huske det han lærte i skolen :wink:

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Transitfar skrev:
....
Dit regnestykke med en 4-cyl motor ved 8000 omdr/min giver en frekvens på ~267 Hz skal nok passe, jeg gider ikke lige regne efter 8)
Dels har du nok ikke taget højde for, at platinerne åbner og lukker 2 gange for hver motoromdrejning, dels er motorens omdrejningsfrekvens uden betydning i denne sammenhæng.

Der er taget højde for 2 gnister pr rev ... (derfor der står 4 takt :wink: )
8000 Rpm er 133.33.. rev/sek... omdrejninger pr sekundt hvilket svarer til svingninger pr sekund .. aka Hz og da der er 2 tændingstakter pr rev så bliver det til 2x133~267 Hz

Transitfar skrev:
Fordi:
Det der betyder noget er den frekvens, som spolen ser spændingen stige med.
Og da platinerne jo (ideelt set) åbner og lukker momentant, bliver frekvensen nærmest uendelig :wink:

:? Den frekvens spolen ser må da hænge sammen med platinernes åbning og lukning.. og jeg er godt klar over at det ikke er en 50/50 halvperioden men at der er noget dwell indbygget i knasten .. men frekvens er mig bekendt ligeglad med hvordan perioden ser ud (næsten da) den fortæller bare hvor mange perioder der er pr sekundt

Hvad mener du med "Og da platinerne jo (ideelt set) åbner og lukker momentant, bliver frekvensen nærmest uendelig"
Frekvensen er vel den samme men den del af perioden der bruges på af fyre gnisten af er bare en meget lille del af perioden ..
I ovenstående tilfælde med 267 Hz vil en periode tage 0.003745 sek aka 3.745 µS .. hvoraf største delen heraf vil være brugt til at lade spolen op med

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
ae86 skrev:
Hvad mener du med "Og da platinerne jo (ideelt set) åbner og lukker momentant, bliver frekvensen nærmest uendelig"
Frekvensen er vel den samme men den del af perioden der bruges på af fyre gnisten af er bare en meget lille del af perioden ..
I ovenstående tilfælde med 267 Hz vil en periode tage 0.003745 sek aka 3.745 µS .. hvoraf største delen heraf vil være brugt til at lade spolen op med

Pardon my french, men du fokuserer forkert :wink:
Det handler IKKE om hvor mange gange i minuttet platinerne åbner og lukker - slet ikke!

Det handler om, hvor hurtig en spændingsændring spolen "ser" HVER den enkelte gang, platinerne åbner eller lukker.
Platinerne bygger jo IKKE spændingen op som en sinusfunktion, men som en firkantfunktion, da platinerne er on/off-kontakter.
Og en firkantkurve virker for spolen som en uendelig høj frekvens (Forurier-analyse og sådan noget...)

I linket fra mit forrige indlæg http://www.ducati.dk/teknik/MC_taending.pdf er der nogle skop-billeder af tændingskurver ca midt i, og ca sidst i teksten. Hvis man kigger lidt på dem vil de fleste nok erkende, at virkemåden for et simpelt tændingsanlæg faktisk er særdeles kompliceret 8)

HenrikGM skrev:
Transitfar har en god pointe, og kan vist huske det han lærte i skolen :wink:

Tak - i have my moments :wink:

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Moderator

ae86 skrev:
[ :? Den frekvens spolen ser må da hænge sammen med platinernes åbning og lukning.. og jeg er godt klar over at det ikke er en 50/50 halvperiodend

Se; Pas nu på her.

Der er noget forskel i en spoles opførsel iforhold til at switche på spolen, sammenlignet med at tilføre spolen en sinuskurve(eller en sinuslignede kurve!)

En tændspole kan ikke betragtes som en spole i drift på en frekvens. Det er en spole der med en RPM afhængig frekvens udsættes for et indkoblingsforløb, efterfulgt af et udkoblingsforløb, hvor begge forløb er momentane(spænding), drevet simplest af et kontaktsæt(forenklet)

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Transitfar skrev:
...
Det handler om, hvor hurtig en spændingsændring spolen "ser" HVER den enkelte gang, platinerne åbner eller lukker.
Platinerne bygger jo IKKE spændingen op som en sinusfunktion, men som en firkantfunktion, da platinerne er on/off-kontakter.
Og en firkantkurve virker for spolen som en uendelig høj frekvens (Forurier-analyse og sådan noget...)
...

Jeg trode ikke platinerne byggede en spænding op .. det trode jeg var spolens opgave :wink: .. og Henrik var inde på ladetiden på spolen hvoraf jeg fik den opfattelse af at det mindede om en kondensators Tau lade kurve.. (noget der ligner noget logaritmisk noget... stiger voldsomt i starten hvorefter den flader kraftigt ud til sidst gående i mod uendeligt) så jeg gik udfra at det var det spolen nåede og se lidt af inden den blev afbrudt af at platinerne "engang imellen tømmer" den

Altså som jeg har forstået det ... kontaktsættet er sluttet og strømmen løber igennem spolen og lader den op.. kontakterne afbrydes hurtigt og feltet i spolen ved ikke hvor det skal gøre af sig så det kolapser og generere derved en højspænding i sekundærviklingerne der via sit omsætningsforhold mangedobler spændingen fra primærsiden .. herefter forsøger strømmen at finde den nemmeste vej til jorden (stel) og den går via et lille luftgab i motoren (tændrøret) som spændingen bliver nød til at "hoppe over" (gnisten)

Og ja jeg er godt klar over at jo hurtiger en spændings ændring (jo hurtigere du kan få ladet spolen op) desto mere energi får du frigivet i den anden ende .. det er det princip CDI tænding bygger på.. her er det en Kondensator med flere hundrede volt der dumper sin ladning i spolen .. Chok tænding :lee:

HenrikGM skrev:
Se; Pas nu på her.

Der er noget forskel i en spoles opførsel iforhold til at switche på spolen, sammenlignet med at tilføre spolen en sinuskurve(eller en sinuslignede kurve!)

En tændspole kan ikke betragtes som en spole i drift på en frekvens. Det er en spole der med en RPM afhængig frekvens udsættes for et indkoblingsforløb, efterfulgt af et udkoblingsforløb, hvor begge forløb er momentane(spænding), drevet simplest af et kontaktsæt(forenklet)

Jeg snakker ikke om at tilføje tændspolen en sinuskurve eller det der ligner jeg snakker om at switche på spolen .. men derfor er der vel stadigt noget der hedder perioder og frekvens... og en RPM afhængig frekvens er stadigt en frekvens..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time