Transitfar skrev:
...
Det handler om, hvor hurtig en spændingsændring spolen "ser" HVER den enkelte gang, platinerne åbner eller lukker.
Platinerne bygger jo IKKE spændingen op som en sinusfunktion, men som en firkantfunktion, da platinerne er on/off-kontakter.
Og en firkantkurve virker for spolen som en uendelig høj frekvens (Forurier-analyse og sådan noget...)
...
Jeg trode ikke platinerne byggede en spænding op .. det trode jeg var spolens opgave

.. og Henrik var inde på ladetiden på spolen hvoraf jeg fik den opfattelse af at det mindede om en kondensators Tau lade kurve.. (noget der ligner noget logaritmisk noget... stiger voldsomt i starten hvorefter den flader kraftigt ud til sidst gående i mod uendeligt) så jeg gik udfra at det var det spolen nåede og se lidt af inden den blev afbrudt af at platinerne "engang imellen tømmer" den
Altså som jeg har forstået det ... kontaktsættet er sluttet og strømmen løber igennem spolen og lader den op.. kontakterne afbrydes hurtigt og feltet i spolen ved ikke hvor det skal gøre af sig så det kolapser og generere derved en højspænding i sekundærviklingerne der via sit omsætningsforhold mangedobler spændingen fra primærsiden .. herefter forsøger strømmen at finde den nemmeste vej til jorden (stel) og den går via et lille luftgab i motoren (tændrøret) som spændingen bliver nød til at "hoppe over" (gnisten)
Og ja jeg er godt klar over at jo hurtiger en spændings ændring (jo hurtigere du kan få ladet spolen op) desto mere energi får du frigivet i den anden ende .. det er det princip CDI tænding bygger på.. her er det en Kondensator med flere hundrede volt der dumper sin ladning i spolen .. Chok tænding

HenrikGM skrev:
Se; Pas nu på her.
Der er noget forskel i en spoles opførsel iforhold til at switche på spolen, sammenlignet med at tilføre spolen en sinuskurve(eller en sinuslignede kurve!)
En tændspole kan ikke betragtes som en spole i drift på en frekvens. Det er en spole der med en RPM afhængig frekvens udsættes for et indkoblingsforløb, efterfulgt af et udkoblingsforløb, hvor begge forløb er momentane(spænding), drevet simplest af et kontaktsæt(forenklet)
Jeg snakker ikke om at tilføje tændspolen en sinuskurve eller det der ligner jeg snakker om at switche på spolen .. men derfor er der vel stadigt noget der hedder perioder og frekvens... og en RPM afhængig frekvens er stadigt en frekvens..