Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 00:09

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 12 sep 2007, 20:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 mar 2005, 22:33
Indlæg: 1425
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
P=Power in Watt
M=Torque in NM
n=rpm
Watt/HK omregningsfaktor=1,36

Regnestykket ser nu således ud.

M=9550 x P/n

I dit tilfælde bliver det til: 9550 x 104,7 / 3347 = 298,7NM


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 sep 2007, 22:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Wankel skrev:
P=Power in Watt
M=Torque in NM
n=rpm
Watt/HK omregningsfaktor=1,36

Regnestykket ser nu således ud.

M=9550 x P/n

I dit tilfælde bliver det til: 9550 x 104,7 / 3347 = 298,7NM


Ja... Men det er nu ikke den oplysning manden er ude efter. Det der er nemlig stadig et forkert moment da omdrejninger STADIG ikke er korrekte.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2007, 00:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 mar 2005, 22:33
Indlæg: 1425
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
DOH, :reading: det er vist sengetid for mig :oops:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2007, 15:49 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 mar 2005, 14:38
Indlæg: 112
Geografisk sted: Nordjylland
Det vil så sige da det passer ret fornuftigt med de 300 omd i forskel:

P= 104,7 KW
n=3647 rpm

Således:

M=9550 x P/n > M=9550 x 104,7/3647 > M=275 Nm ved 3072 rpm ? hvis jeg har forstået ret. og de 142 Hk ved 3647 rpm

_________________
MVH
Heine


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2007, 21:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Nej... Du regner KUN på det momentet der er ved de rpm. du bruger i formlen. Altså de nm du få er ved 3647omdr. og ikke ved 3072omdr.

OVEN I DET -

Så laver du en "brøler"! (Så stor er afvigelsen nok ikke)

De 300omdr. du har i afvigelse er jo ved 100kmt - Hvis max effekt (Altså de 142hk) havde ligge ved 200kmt. ville afvigelse her være 600omdr. Altså den dobbelte hastighed = Den dobbelte afvigelse (liniert).

Hvis du vil regne på dit moment ved max heste skal du altså så regne med en omdr. afvigelse på ((2800-2500)/100)*((100/2500)*3347) = 400omdr.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2007, 22:35 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 mar 2005, 14:38
Indlæg: 112
Geografisk sted: Nordjylland
Okey nu tror jeg endelig jeg er ved at være med her (det håber jeg da) Det vil sige med de info jeg har til rådighed her har jeg kun mulighed for at regne på det moment der er ved det givne rep tal (3347) hvor effekt kurven topper ? ellers er P ikke korrekt længere hvis der benyttes andet rpm tal

Ja det havde jeg luret at det ville være en lille afvigelse i gearingen fra det kendte ! men det er jo ike det store da det er diesel vi snakker ! men ja det skal der jo osse tages højde for hvis det skal blive helt korrekt.

_________________
MVH
Heine


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2007, 23:19 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Nemlig. Men hvis du vil regne et moment ved nogle andre omdrejninger kan du jo aflæse ydelsen et andet sted på kurven.

Der er jo også den mulighed som jeg beskrev tidligt i tråden. Du kan bruge din momentkurve og bruge forholdsregning når du kender afvigelse, men nu når du kan finde ud af at regne effekten om til rpm og nm - Så er det nok nemmere.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2007, 11:12 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 mar 2005, 14:38
Indlæg: 112
Geografisk sted: Nordjylland
Okey .. tak for din tolmodighed Christian, jeg prøver lige igen :D

P= 104,7 KW
n=3747 rpm (taget udgangspunkt i differancen på de 400 rpm)

Således:

M=9550 x P/n > M=9550 x 104,7/3747 > M=267 Nm ved 3747 rpm ?

Men det er jo selvfølgelig ikke maks moment ! det skal der sjusses frem til ved at regne effekt ud på kurven ved lavere rpm ! så kan man vel "skyde" sig ind på det ?

_________________
MVH
Heine


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2007, 20:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Tolmodighed er en dyd hehe! Aaaa... Jeg vidste godt det kunne blive halvbøvlet at forklare/forstå.

Ja... Det ser korrekt ud det der.

Max moment kan du jo regne ud også...

Hvad var det max moment vaf på kurven? 300nm? Nå men dette har du jo ved et antal omdrejninger også. Nu er det hele jo liniert her så du kan jo bruge forholdsregning når du kender den procentvise afvigelse i omdrejningerne.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 sep 2007, 17:15 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 mar 2005, 14:38
Indlæg: 112
Geografisk sted: Nordjylland
Ja det er da lidt kringlet .. men virkelig godt at kunne forstå teorien bag kurverne.

Jeg er dog ikke særlig stiv i forholdsreglen som jeg aldrig kan huske (det er bare en af de ting der ikke vil hænge ved) så der går altid ged i det, så må be om hjælp hvis du har lyst.

Der står 303.8 nm ved 3072 omd på kurven.

Den procentvise afvigelse er 3747 x 100 /3347 = 11.95 %

_________________
MVH
Heine


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team