Escort - dårlig tomgang og højt benzinforbrug
Redaktør: Moderatorer
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
jeg kigger på sensorene i morgen. Bilen har kørt ca 180K så det kan godt være lambda'en der er færdig.
Checker tændrør i morgen. Kablerne ser fine ud.
Er ikke helt med. mht LMM'en.
Hvis jeg tager stikket af og den går i nød-program, så vil den vel køre af pommeren til og humpe. Men hvis LMM'en er defekt vil den køre lige skidt med og uden stikket - eller hvad?
Checker tændrør i morgen. Kablerne ser fine ud.
Er ikke helt med. mht LMM'en.
Hvis jeg tager stikket af og den går i nød-program, så vil den vel køre af pommeren til og humpe. Men hvis LMM'en er defekt vil den køre lige skidt med og uden stikket - eller hvad?
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Ang. tændrør/ledninger skal du kigge (nøje!!) efter langsgående sorte streger udvendig på tændrørenes porcelænsdel, der vil så være en tilsvarende aftegning indvendig i tændkablet.
Stregerne kommer fra gnistoverslag udvendig, og ved det mindste tegn skal BÅDE røret OG ledningen skiftes.
Hvis problemet er der, kan gnistoverslagene fremprovokeres ved at lade bilen sejtrække op ad bakke, der vil så være tydelige udsættere.
Ang. LMM, så er det min erfaring, at bilen blot vil få en sløvere speederrespons. Den vil ikke hverken humpe eller køre ad pommern til, blot lidt mærkeligt.
VH Lars
Stregerne kommer fra gnistoverslag udvendig, og ved det mindste tegn skal BÅDE røret OG ledningen skiftes.
Hvis problemet er der, kan gnistoverslagene fremprovokeres ved at lade bilen sejtrække op ad bakke, der vil så være tydelige udsættere.
Ang. LMM, så er det min erfaring, at bilen blot vil få en sløvere speederrespons. Den vil ikke hverken humpe eller køre ad pommern til, blot lidt mærkeligt.
VH Lars
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Nolan
- Mester Medlem
- Indlæg: 639
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Østjylland
Transitfar skrev:Ang. tændrør/ledninger skal du kigge (nøje!!) efter langsgående sorte streger udvendig på tændrørenes porcelænsdel, der vil så være en tilsvarende aftegning indvendig i tændkablet.
Stregerne kommer fra gnistoverslag udvendig, og ved det mindste tegn skal BÅDE røret OG ledningen skiftes.
Ja, dem har man jo set et par gange...
Sidste gang den begyndte at skabe sig var kun et halvt år efter jeg havde monteret sprit-nye rør og kabler.
Men man kan altså godt kurere den for en kortere periode ved at rense rør og hætter af og smøre med silicone-olie. Min rekord er 3 mdr efter sådan en "rep".....
Ang. LMM, så er det min erfaring, at bilen blot vil få en sløvere speederrespons. Den vil ikke hverken humpe eller køre ad pommern til, blot lidt mærkeligt.
Korrekt - den får lidt sværere ved at tage gassen. Ellers er der ikke andet at mærke end at den er NOGET sløv og uvillig. Man kan dog overraske den så meget at den slår tilbage i indsugningen med et tydeligt POP !
/Nolan
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
Tændrørskabler og friske tændrør er blevet indkøbt samt et topnøglesæt fra Harald Nyborg (Føler sig lidt handicappet når værkstedet står i Odense )men ak' det er jo ikke lige den størrelse tændrør jeg er vandt til at kigge på så jeg mangler en lille tændrørstop. Det må blive i morgen.
Mener faktisk ikke de er blevet skiftet i de 5 år jeg har haft bilen.
Men dagen er ikke spildt - fandt at den ene ledning til LuftTemp'en var gået løs. Gad vide om det ikke kan give en ganske forkert blanding når ECU'en ikke ved hvor varm luften er? (det skal vel bruges til at justerer blandingen).
Mener faktisk ikke de er blevet skiftet i de 5 år jeg har haft bilen.
Men dagen er ikke spildt - fandt at den ene ledning til LuftTemp'en var gået løs. Gad vide om det ikke kan give en ganske forkert blanding når ECU'en ikke ved hvor varm luften er? (det skal vel bruges til at justerer blandingen).
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
hvor tit kigger du i dit motorrum???

Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
hehe nåe okay... men ikke skiftet tændrør i måske 5år.... (så må det være originalt ford
)
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
Hehe - ja der skal jo samles nogle knaster ind til den tørstige ford
Nahh, det er ikke lige den bil jeg har brugt mest tid på at skrue i, ud over når det VIRK'LIG er nødvendigt. hihi...
Jeg takker for alle indslag og vender tilbage når jeg har fået checket lidt mere
(har da forøvrigt skiftet olie på den jævnligt (kan bare ikke huske om det er for hver 10.000 eller 100.000 det skal gøres?
)
Nahh, det er ikke lige den bil jeg har brugt mest tid på at skrue i, ud over når det VIRK'LIG er nødvendigt. hihi...
Jeg takker for alle indslag og vender tilbage når jeg har fået checket lidt mere
(har da forøvrigt skiftet olie på den jævnligt (kan bare ikke huske om det er for hver 10.000 eller 100.000 det skal gøres?
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
Endelig en lille update.
Motoren bruger stadig benzin som om det var gratis (jaja, overdrivelse fremmer forståelsen
)
Tinasmartin: Ja, gasspjældet er ret sodet. Tyder det på noget bestemt siden du spørger?
Tomgangsmotoren, hvor pokker finder jeg den?! Jeg har konsulteret Haynes og i flg. billedet skulle den sidde på siden af gasspjældet men det gør den nu ikke på min model. Og jeg kan ikke finde noget i nærheden der ligner den på billedet i bogen.
Lufttemp.sensor er målt til 25Kohm så det passer nok meget godt da den var lidt varmere end 20 gr C.
Motoren bruger stadig benzin som om det var gratis (jaja, overdrivelse fremmer forståelsen
Tinasmartin: Ja, gasspjældet er ret sodet. Tyder det på noget bestemt siden du spørger?
Tomgangsmotoren, hvor pokker finder jeg den?! Jeg har konsulteret Haynes og i flg. billedet skulle den sidde på siden af gasspjældet men det gør den nu ikke på min model. Og jeg kan ikke finde noget i nærheden der ligner den på billedet i bogen.
Lufttemp.sensor er målt til 25Kohm så det passer nok meget godt da den var lidt varmere end 20 gr C.
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Tomgangsmotoren er lidt
svær at få øje på, hvis man ikke lige ved hvad man skal kigge efter.
Men den sidder på manifolden UNDER gasspjældet, ind mod kabinen.
Og den er lidt
tricky at få af og på.
Men den sidder på manifolden UNDER gasspjældet, ind mod kabinen.
Og den er lidt
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
