Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 21:00

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Hej

Med tiden vil jeg opgradere min undervogn på min lille Fiesta, og det nemmeste for mig ville bare være et par nye dæmpere og lavere fjedre..

Før i tiden ville jeg selvfølgelig have en gevind undervogn, fordi det er det eneste rigtige. Men idag ser jeg ikke rigtig nogen mening i det da man jo ikke rigtig udnytter justerings mulighederne. De fleste gevind undervogne bliver monteret for syns skyld og det er jo ærlig talt ikke det de er udviklet til..

Spørgsmålet er så:

Hvem har prøvet at justere en gevind undervogn på den rigtige måde?

Taget i betragtning at min bil f.eks har mc pherson foran, og en sænkning over 10-20mm vil jo give en geometri som gør at bærearmen vil ændres ret meget, og camberen vil være sværere at få til at makke ret.

Bilen skal heller ikke smides til jorden, da den trods alt skal bruges til hverdag og desværre bestige vejbump og lign.

Compound bagaksel giver stort set ingen muligheder for justering andet en højden, og fabrikkens tolerancer kan nogengange være ret elendige, men det må man vel bare leve med. Løsninger med shims virker for daller eller fræsning af "navene" på akselen er nok lidt overkill.

Til sidst må man overveje at der skal en justering til og skal det være perfekt skal den jo op på et par vægte i hver hjørne og ens 87kg skal placeres i sædet så denne vægt forskydning indregnes, men hvor mange gør dette og vil fortælle om overvejelserne man gør under seancen?

Hvor meget er der at hente ved at få hjørne vægtet sin bil med gevind undervogn, og er det pengene værd?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
En korrekt brugt gevind undervogn. Og nu snakker vi ikke kun 1500-10000kr undervogn. Der er indstillet korrekt sammen med alt hvad det indebærer af indstillinger og korrekt fjedertryk etc er ikke gade sager.

Men en bilstein 12b mener jeg den hedder. Er brugt på fiesta med stor succes.

Nu glemmer du endnu en gang at skrive hvilken fiesta du har. Men et sæt gode toyo t1r eller ligne. Det kan gøre underværker, da undervognen på ingen måder er dårlig i sådan en lille bøtte.

Har selv en 02-08 fiesta 1.6 tdci.

Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Søren kan hjælpe dig: http://fredslunds.dk/motorsport

møffe skrev:
En korrekt brugt gevind undervogn. Og nu snakker vi ikke kun 1500-10000kr undervogn. Der er indstillet korrekt sammen med alt hvad det indebærer af indstillinger og korrekt fjedertryk etc er ikke gade sager.

Nu glemmer du endnu en gang at skrive hvilken fiesta du har. Men et sæt gode toyo t1r eller ligne. Det kan gøre underværker, da undervognen på ingen måder er dårlig i sådan en lille bøtte.

Det er en 2013 Mk7,5, og ja du har ret i at skal man have fuldt udbytte burde det være en korrekt opsætning med tilpassede fjedre, som er endnu et indstillings parameter som man ikke har, udover mere avanceret justerings muligheder i dæmperne.

Std undervognen er absolut ikke dårlig, og hjul kommer senere men jeg brænder lige gummi'et af på de originale 15"..

Skulle jeg vælge gevind, blev det enten Bilstein, Spax eller Gaz, ellers var det et par -35mm mærke fjedre og gule Koni..

John Sahl:

Kender godt Sørens butik i ribe, og skulle jeg vælge gevind ville jeg nok også udnytte muligheden for at få den hjørne vægtet og se hvad det har af fordele..

Mester Medlem

Der er mange kilo og flytte med i en gevind. Har flere kammerater der både kører bane og 402m, de har alle været på cornervægte, for at fodele vægten ligeligt. Jeg er sikker på det har noget og sige.

Mester Medlem

Imbalance skrev:
møffe skrev:

Det er en 2013 Mk7,5, og ja du har ret i at skal man have fuldt udbytte burde det være en korrekt opsætning med tilpassede fjedre, som er endnu et indstillings parameter som man ikke har, udover mere avanceret justerings muligheder i dæmperne.

Std undervognen er absolut ikke dårlig, og hjul kommer senere men jeg brænder lige gummi'et af på de originale 15"..

Skulle jeg vælge gevind, blev det enten Bilstein, Spax eller Gaz, ellers var det et par -35mm mærke fjedre og gule Koni..

John Sahl:

Kender godt Sørens butik i ribe, og skulle jeg vælge gevind ville jeg nok også udnytte muligheden for at få den hjørne vægtet og se hvad det har af fordele..

Køre 7x15 på min 08 tdci og for et par år siden havde jeg et sæt toyo t1r ( mener jeg det var) på, og ind og udgangshastighederne i sving blev en del højere bare pga dækket. Kan se at bilstein hedder b14 til den af din. Spax og gaz er langt fra kvalitet, som vi forventer det. Eneste grund til at de sælges i hobetal i England er at det er engelske mærker.

Har et par gaz fjederben liggende til min cosworth. Men igang det er et af de billigste alternativer sammen med der ikke rigtig er andre der laver dem til sådan en .

Men stadig i hverdagen ville jeg nok køre 16" med rigtig gode dæk for at starte et sted. For fiestaen er på ingen måder en bil der ikke kan tage sving.

Mester Medlem

K-FINN skrev:
Der er mange kilo og flytte med i en gevind. Har flere kammerater der både kører bane og 402m, de har alle været på cornervægte, for at fodele vægten ligeligt. Jeg er sikker på det har noget og sige.

Og det har det. En del endda.

møffe skrev:
Imbalance skrev:
møffe skrev:

John Sahl:

Køre 7x15 på min 08 tdci og for et par år siden havde jeg et sæt toyo t1r ( mener jeg det var) på, og ind og udgangshastighederne i sving blev en del højere bare pga dækket. Kan se at bilstein hedder b14 til den af din. Spax og gaz er langt fra kvalitet, som vi forventer det. Eneste grund til at de sælges i hobetal i England er at det er engelske mærker.

Har et par gaz fjederben liggende til min cosworth. Men igang det er et af de billigste alternativer sammen med der ikke rigtig er andre der laver dem til sådan en .

Men stadig i hverdagen ville jeg nok køre 16" med rigtig gode dæk for at starte et sted. For fiestaen er på ingen måder en bil der ikke kan tage sving.

Ville gerne have 17" på, men med 195/40 strækker jeg nok komforten for meget, men ellers må det bliver 195/45 på en 7-7/5" fælg..

Gaz og Spax er rigtig nok både højde og dæmpnings justerbar modsat Bilstein B14 PSS som bare ar højde justerbar til omkring samme pris...

Umildbart kan jeg ikke finde et B12 ligende kit, men B6 og B8 dæmpere findes hvis man skulle vælge fjedre og dæmpere, og et B12 kit er jo bare B6 og Eibach fjedre vil jeg tro hvis jeg tolker det rigtig..

Eibach krængnings stabilisatore er der noget og hente her?, men jeg kan også finde andre mærker men ikke kits med for og bag stænger, dog kan man finde både for og bag fra Ultra Racing via sico-developments, men det lyder til at være hule rør og det er ikke noget jeg har stødt på før..

Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Imbalance skrev:
....et B12 kit er jo bare B6 og Eibach fjedre vil jeg tro hvis jeg tolker det rigtig..

Det er korrekt, det er det jeg har på min Alfa 166.

John Sahl skrev:
Imbalance skrev:
....et B12 kit er jo bare B6 og Eibach fjedre vil jeg tro hvis jeg tolker det rigtig..

Det er korrekt, det er det jeg har på min Alfa 166.

Okai så... Men ville nu gerne lege med gevind og lave en fornuftig sænkning (20-40mm) og prøve at udnytte vægtforskydningen..

Hvordan er Bilstein dæmperne? da jeg sagtens kan finde fjedre som jeg kan bruger istedet, jeg har kun kørt med Weitec Hicon GT og et 60/40 kit, men det var dengang jeg synes det var fedt at alting raslede fra hinanden..

Overkill er det jo nok når konen også vejer det halve af mig selv f.eks, og selve indstilingen vil tit afvige når den bliver benytte i daglig dagen..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time