MØFFE(uden login) skrev:
og det var de 2 personer som lavede tuningsfirmaet COSWORTH som lavede det første 16V topstykke. så vidt jeg er underrettet.
men var lotus cortina en 8V eller 16V maskine?? mener det var en 8V med 2 knaster.
Jeg kan varmt anbefale at læse A. Graham Bell's bøger hvori blandt andet, "Four-Stroke Performance Tuning" er en god beskrivelse af udviklingen inden for topstykker, og her er også en god beskrivelse for hvorfor lotus topstykket var en lille perle(8v crossflow semi-hemi forbrændingskammer). det er viderudviklingen af dette topstykke til pent-roof, foretaget af Keith Duckworth fra Cosworth som stadigt idag er det mest optimale design, han designede topstykket til en 4 cyl 1.6L Ford FVA motor, med 4 ventiler pr. cyl, 16 styk i alt. den producerede 225 HK (til sammenligning er Lotus twincam (8v) 1.6L motoren set med 210 karburator HK)
det skal dog lige nævnes at cosworth og hr. Duckworth ikke var de første der prøvede med flerventiled topstykker, blandt andet var BRM ude og teste med et 4 ventilet direktionalt crossflow topstykke, hvor man havde en udstødning og en indsugning siddende ved siden af hinanden på den ene side af cylinderen og samme kombination på den anden side bare krydset, i et forsøg på at få et bedre flow in og ud af motoren.
altså på den ene side af topstykket (gætter på at det var en 4 cyl) sidder der ind-ud/ind-ud/ind-ud/ind-ud og på den anden side ud-ind/ud-ind/ud-ind/ud-ind .herfra kan vi udlede BRM = en fed gang rør føring
derudover brugte honda tilbage i ´60 erne 4 ventiler i deres GP cykler
5 cyl 125 (20v)
6 cyl 250 (24v) 60hk@17000
4 cyl 500 (16v)
honda brugte her efter dette design i deres Formula2 motor, en 1L 160hk. (Cosworths 2ventile 1L SCA kunne "kun" presse til 140hk) da reglementet blev ændret og 1.6 L blev tilladt byggede Keith Dunckworth den før omtalte 1.6L DFV for cosworth. den store forskel og grunden til at cosworth og 16v blev verdens kendt er ikke fordi de var først med 16v men fordi de var først med en 16v pent-roof som var 16v semi-hemi overlegen (hondas 16v maskiner var semi-hemi)
Men for at sikre at jeg ikke har kludredt for meget rundt i ovennævnte bør i selv læse de bøger han har skrevet for de er fulde af en masse god info og han er helt sikkert ikke en af de der VmaX gutter